3 Kaszubski Dywizjon Lotniczy

3 Kaszubski Dywizjon Lotniczy – jednostka lotnictwa Marynarki Wojennej, która funkcjonowała w ramach Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej w latach 1996 – 2002.

Historia

Geneza 3 Dywizjonu Lotniczego jest ściśle związana z 7 Pułkiem Lotnictwa Specjalnego. Na mocy reorganizacji, 1 stycznia 1996 roku, powstał 3 Dywizjon Lotniczy oraz 5 Batalion Zabezpieczenia, co zakończyło proces tworzenia Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

W wyniku kolejnej restrukturyzacji lotnictwa Marynarki Wojennej, która miała miejsce na początku 2003 roku, dywizjon został przekształcony w 30 Eskadrę Lotniczą.

Dowódcy

kmdr ppor. pil. Mirosław Jankowski

kmdr por pil. dypl. W. Kilarski

30 sierpnia 1997 roku, podczas uroczystej zbiórki, jednostka otrzymała Sztandar ufundowany przez mieszkańców gmin kaszubskich: Bytów i Sierakowice. Sztandar został wręczony przez dowódcę Marynarki Wojennej, admirała Ryszarda Łukasika, dowódcy dywizjonu.

Zgodnie z decyzją nr 155/MON z dnia 2 września 1997, dywizjon przejął dziedzictwo, stając się kontynuatorem tradycji następujących jednostek:

  • klucz samolotów szturmowych Eskadry Lotniczej Marynarki Wojennej 1948-1949
  • 30 Pułk Lotnictwa Marynarki Wojennej 1949-1957
  • 30 Pułk Lotnictwa Szturmowego Marynarki Wojennej 1957-1960
  • 30 Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Szturmowego Marynarki Wojennej 1960-1967
  • 7 Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Szturmowego Marynarki Wojennej 1967-1982
  • 7 Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego Marynarki Wojennej 1982-1987
  • 7 Pułk Lotnictwa Specjalnego Marynarki Wojennej 1987-1996

Na podstawie tej samej decyzji, dywizjon otrzymał nazwę wyróżniającą „Kaszubski”, a dzień 28 sierpnia ustalono jako doroczne Święto jednostki.

Wyposażenie

W skład dywizjonu wchodziły dwie eskadry:

  • eskadra A (rozpoznawcza) – na samolotach TS-11R
  • eskadra B (patrolowo-rozpoznawcza) – na samolotach An-28 i An-2

Dywizjon miał na celu:

  • prowadzenie rozpoznania operacyjno-taktycznego obiektów nawodnych;
  • naprowadzanie sił uderzeniowych Marynarki Wojennej na wykryte obiekty;
  • realizację zadań transportowo-łącznikowych;
  • prowadzenie działań ratowniczych na lądzie i morzu.

Dywizjon wykorzystywał samoloty rozpoznawcze TS-11R do czasu swojego rozwiązania, po czym zostały one wycofane z lotnictwa Marynarki Wojennej 25 lutego 2003 roku.

Przypisy

Bibliografia

oficjalna strona BLMW

informacja o lotnisku Siemirowice