3 Kaszubski Dywizjon Lotniczy – jednostka lotnictwa Marynarki Wojennej, która funkcjonowała w ramach Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej w latach 1996 – 2002.
Historia
Geneza 3 Dywizjonu Lotniczego jest ściśle związana z 7 Pułkiem Lotnictwa Specjalnego. Na mocy reorganizacji, 1 stycznia 1996 roku, powstał 3 Dywizjon Lotniczy oraz 5 Batalion Zabezpieczenia, co zakończyło proces tworzenia Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.
W wyniku kolejnej restrukturyzacji lotnictwa Marynarki Wojennej, która miała miejsce na początku 2003 roku, dywizjon został przekształcony w 30 Eskadrę Lotniczą.
Dowódcy
kmdr ppor. pil. Mirosław Jankowski
kmdr por pil. dypl. W. Kilarski
30 sierpnia 1997 roku, podczas uroczystej zbiórki, jednostka otrzymała Sztandar ufundowany przez mieszkańców gmin kaszubskich: Bytów i Sierakowice. Sztandar został wręczony przez dowódcę Marynarki Wojennej, admirała Ryszarda Łukasika, dowódcy dywizjonu.
Zgodnie z decyzją nr 155/MON z dnia 2 września 1997, dywizjon przejął dziedzictwo, stając się kontynuatorem tradycji następujących jednostek:
- klucz samolotów szturmowych Eskadry Lotniczej Marynarki Wojennej 1948-1949
- 30 Pułk Lotnictwa Marynarki Wojennej 1949-1957
- 30 Pułk Lotnictwa Szturmowego Marynarki Wojennej 1957-1960
- 30 Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Szturmowego Marynarki Wojennej 1960-1967
- 7 Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Szturmowego Marynarki Wojennej 1967-1982
- 7 Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego Marynarki Wojennej 1982-1987
- 7 Pułk Lotnictwa Specjalnego Marynarki Wojennej 1987-1996
Na podstawie tej samej decyzji, dywizjon otrzymał nazwę wyróżniającą „Kaszubski”, a dzień 28 sierpnia ustalono jako doroczne Święto jednostki.
Wyposażenie
W skład dywizjonu wchodziły dwie eskadry:
- eskadra A (rozpoznawcza) – na samolotach TS-11R
- eskadra B (patrolowo-rozpoznawcza) – na samolotach An-28 i An-2
Dywizjon miał na celu:
- prowadzenie rozpoznania operacyjno-taktycznego obiektów nawodnych;
- naprowadzanie sił uderzeniowych Marynarki Wojennej na wykryte obiekty;
- realizację zadań transportowo-łącznikowych;
- prowadzenie działań ratowniczych na lądzie i morzu.
Dywizjon wykorzystywał samoloty rozpoznawcze TS-11R do czasu swojego rozwiązania, po czym zostały one wycofane z lotnictwa Marynarki Wojennej 25 lutego 2003 roku.
Przypisy
Bibliografia