3 Eskadra Lotnictwa Taktycznego

3 Eskadra Lotnictwa Taktycznego „Poznań”

3 Eskadra Lotnictwa Taktycznego „Poznań” (3 elt) to jednostka Wojska Polskiego, która została utworzona w 2001 roku w Poznaniu-Krzesinach. Stacjonowała na terenie 31 Bazy Lotniczej Poznań-Krzesiny, a jej rozformowanie nastąpiło 1 kwietnia 2008 roku.

Historia i powstanie 3 elt

3 Eskadra Lotnictwa Taktycznego została powołana 1 stycznia 2001 roku na podstawie decyzji Ministra Obrony Narodowej z 3 października 2000. Przejęła tradycje oraz sztandar 3 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego i była bezpośrednio podporządkowana Dowództwu 2 Brygady Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu.

1 kwietnia 2008 roku eskadra została połączona z 31 Bazą Lotniczą oraz 6 Eskadrą Lotnictwa Taktycznego, tworząc nową jednostkę – 31 Bazę Lotnictwa Taktycznego, w której 3 elt stała się 1 eskadrą.

Tradycje

3 elt przejęła tradycje następujących jednostek lotniczych:

  • 2 Dywizjonu Myśliwskiego „Krakowsko-Poznańskiego” (utworzonego we Francji)
  • 2 Wielkopolskiej Eskadry Lotniczej
  • 3 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego „Poznań”
  • 4 Wielkopolskiej Eskadry Lotniczej
  • 13 Eskadry Myśliwskiej
  • 15 Eskadry Myśliwskiej
  • 17 Eskadry Lotniczej Dowództwa Wojsk Lotniczych (z której wywodzi się klucz śmigłowców)
  • 62 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego
  • 131 Eskadry Myśliwskiej
  • 132 Eskadry Myśliwskiej
  • 302 Dywizjonu Myśliwskiego „Poznańskiego” (utworzonego w Wielkiej Brytanii)

Odznaka pamiątkowa

Odznaka pamiątkowa 3 elt ma związaną z nią legendę:

Podczas formowania 131 Eskadry Myśliwskiej na Poznańskiej Ławicy, dowódca eskadry po udanym starcie i okrążeniu Poznania, leciał nad jeziorem Kiekrz. W trakcie lotu zaatakował go duży czarny kruk. Pilot próbował uniknąć kolizji, ale ptak wpadł w zastrzały i druty łączące skrzydła samolotu, co znacznie utrudniło sterowanie. Mimo to, pilotowi udało się wylądować na lotnisku. Przekonany o nieuchronnej katastrofie, tuż przed ziemią wyłączył silnik i zamknął oczy. Samolot jednak odbił się kilka razy od trawy i zatrzymał się w nienaruszonym stanie. Kruk, który nie wyrządził żadnej szkody, stał się symbolem poznańskiej eskadry myśliwskiej. Odznaka przedstawiająca kruka gotowego do walki została wykonana przez członka personelu eskadry.

W słowach płk. Wacława Króla podkreślono znaczenie tych symboli: „Całą wojnę kruk latał na samolotach Dywizjonu Poznańskiego. Malowano go na PZL P-11, Hurricane’ach i Spitfire’ach. Piloci i mechanicy nosili jego odznakę na mundurach podczas kampanii w Polsce, Francji, Anglii, a nawet w Afryce. Cieszyli się nią i cenili ją. Gdy byli pytani przez obcokrajowców o znaczenie odznaki, uczyli ich geografii Polski, wspominając o Poznaniu, mieście międzynarodowych targów.”

Obecna odznaka pamiątkowa 3 elt jest już drugą w historii eskadry, zatwierdzoną w czerwcu 2003 roku.

Galeria poniżej ilustruje zmiany, jakie zaszły w odznakach pamiątkowych jednostek:

Wyposażenie

W skład wyposażenia wchodziły:

  • MiG-21MF – 2001-2002
  • MiG-21bis – 2002-2004 (od 1 stycznia 2004, godz. 8.00)
  • MiG-21UM – 2001-2003
  • TS-11 Iskra – 2001-2006
  • F-16C – 2006-2008
  • F-16D – 2006-2008
  • An-2
  • śmigłowce: Mi-2

Dowódcy eskadry

  • 1 stycznia 2001 – 28 października 2002 – mjr dypl. pil. Wojciech Krupa
  • 28 października 2002 – 9 lutego 2004 – mjr dypl. pil. Rościsław Stepaniuk
  • 9 lutego 2004 – 13 października 2004 – ppłk dypl. pil. Zbigniew Zawada
  • 13 października 2004 – 25 lutego 2005 – cz.p.o. mjr dypl. pil. Adam Bondaruk
  • 25 lutego 2005 – 7 kwietnia 2005 – cz.p.o. kpt. nawig. mgr Mariusz Glazer
  • 7 kwietnia 2005 – 24 października 2005 – cz.p.o. mjr pil. mgr Krzysztof Siarkiewicz
  • 24 października 2005 – 30 czerwca 2006 – ppłk pil. Waldemar Gołębiowski
  • 30 czerwca 2006 – 1 grudnia 2007 – ppłk dypl. pil. Rościsław Stepaniuk
  • 1 grudnia 2007 – 31 marca 2008 – ppłk dypl. pil. Cezary Wiśniewski

Ważne wydarzenia

  • czerwiec 2001 – lipiec 2002 – lotnisko było zamknięte z powodu remontu pasa startowego oraz infrastruktury lotniskowej (domek pilota, hangar), co było związane z dostosowaniem lotniska do standardów NATO. 3 elt została przeniesiona na lotnisko w Łasku, oddalone o ponad 200 km, gdzie przez ponad rok wykonywała loty szkolne i pełniła dyżury bojowe.
  • 12 lipca 2002 – uroczyste otwarcie lotniska w Krzesinach po remoncie pasa startowego i domku pilota, po którym miała miejsce prezentacja 8 samolotów MiG-21 MF przylatujących z Łasku. Przelot odbył się w dwóch kluczach po 4 samoloty MiG-21 MF, prowadzonych przez dowódcę eskadry ppłk. dypl. pil. Wojciecha Krupę oraz szefa szkolenia mjr. dypl. pil. Rafała Nowaka.
  • 6 sierpnia 2002 – przejęcie samolotów MiG-21 bis z rozwiązanej 9. elt z Zegrza Pomorskiego. Była to najnowsza wersja MiG-21 w Polskim Lotnictwie Wojskowym, charakteryzująca się wydajniejszym silnikiem oraz lepszymi przyrządami i uzbrojeniem.
  • 7-8 września 2002 – udział w międzynarodowych pokazach lotniczych AirShow 2002.
  • marzec 2003 – przejęcie samolotów TS-11 z Siemirowic i Babich Dołów, wyróżniających się malowaniem „NAVY”.
  • 5-6 lipca 2003 – udział w pikniku lotniczym Military And Air Show 2003 na Poznańskiej Ławicy.
  • 30-31 sierpnia 2003 – uczestnictwo w międzynarodowych pokazach lotniczych AirShow 2003 w Radomiu.
  • 16 grudnia 2003 – loty pożegnalne związane z zakończeniem eksploatacji samolotów MiG-21.
  • 1 stycznia 2004 – uroczyste zakończenie dyżuru NATINADS na samolotach MiG-21 bis.
  • 10-14 maja 2004 – piloci 3 elt mieli możliwość przetestowania samolotu szkolno-bojowego HAWK, zaprezentowanego przez brytyjski koncern lotniczy BAE Systems.
  • 26 lipca – 14 sierpnia 2004 – wizyta dowódcy 3 elt ppłk. Zbigniewa Zawady w Bazie Lotniczej Moody w Lowndes County, Georgia, gdzie miał okazję pilotować samolot T-38C Talon.
  • 13-24 września 2004 – udział w polsko-amerykańskim szkoleniu z komponentami Sił Powietrznych i 182 Eskadry Gwardii Narodowej stanu Teksas – 149. Flight Wing USAF w 32 Bazie Lotniczej w Łasku, w ramach ćwiczeń „Sentry White Falcon 2004”, mających na celu przygotowanie do przejęcia przez Polskę samolotów F-16 oraz usprawnienie współpracy sił powietrznych NATO.
  • 13 października 2004 – Rozkazem Dowódcy Sił Powietrznych z dnia 4 października 2004 roku, na przeszkolenie na samolot F-16 w USA zostali skierowani ppłk dypl. pil. Zbigniew Zawada oraz mjr dypl. pil. Cezary Wiśniewski.
  • 3 listopada 2004 – zgodnie z rozkazem Dowódcy Sił Powietrznych z 28 października 2004, 3 elt otrzymała puchar za bezpieczne wykonanie zadań szkolenia lotniczego w 2004 roku.
  • 6-17 czerwca 2005 – 3 elt wzięła udział w międzynarodowych ćwiczeniach pod kryptonimem „Sentry White Falcon 2005”.

Przypisy

Bibliografia

Józef Zieliński [red.]: Polskie lotnictwo wojskowe 1945-2010: rozwój, organizacja, katastrofy lotnicze. Warszawa: Bellona SA; Wojskowe Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „SWAT”, 2011, s. 171. ISBN 978-83-1112-14-09.

Historia 3 Eskadry Lotnictwa Taktycznego. 31blt.wp.mil.pl. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-05-01)].

Zostań naszym fanem!

Pomóż nam się rozwijać! Polub nas na Facebooku! i śledź nas na X!