3-5-8 – gra karciana
3-5-8 to gra karciana, w której celem graczy jest zdobycie jak największej liczby punktów.
Zasady gry
Każda runda składa się z:
- rozdania
- wyboru atu (kozery)
- ewentualnej wymiany kart
- zabrania przez grającego musika
- gry
- podliczenia punktów.
Rozdanie kart
W grze używa się talii 52 kart. Na początku jeden z graczy rozdaje karty, przydzielając cztery karty na musik oraz po szesnaście dla każdego z graczy. Następnie każdy gracz ogląda swoje karty w tajemnicy przed innymi. W kolejnej rundzie rozdaje kolejny gracz, który siedzi po lewej stronie rozdającego z poprzedniej tury.
Rozdający ma również obowiązek zaoferować przełożenie talii graczowi siedzącemu po jego prawej stronie.
Rozdający decyduje, które karty trafią na musik. W tym celu zamiast rozdawania karty graczowi, kładzie ją na musik i kontynuuje rozdawanie od następnej karty. Rozdający nie może położyć na musik pierwszej i ostatniej karty rozdania, aby uniemożliwić podejrzenie tych kart podczas tasowania. Nie powinien również kłaść dwóch kolejnych kart na musik.
Ustalenie atu (kozery)
Gracz siedzący po lewej stronie rozdającego wybiera kozerę spośród czterech kolorów. Może również wybrać jeden z dwóch rodzajów gier bez kozery:
- bez atu (znana również jako starsza) – zasady są takie same jak w grze z kozerą, ale nie ma takowej,
- bez lew (lub młodsza) – celem jest zdobycie jak najmniej lew.
Kozerę wybiera się na podstawie sześciu pierwszych kart otrzymanych od rozdającego. Po dokonaniu wyboru gracz „grający” może zobaczyć pozostałe karty.
Zabranie przez grającego musika
Po wybraniu kozery gracz, który ją ustalił, odsłania karty z musika. Wszyscy gracze mogą je zobaczyć, a następnie musik zabiera gracz „grający”. Musi on oddać cztery wybrane karty ze swojej talii, które nie będą brały udziału w grze aż do następnego rozdania.
Gra
Rozgrywkę rozpoczyna osoba, która wybrała kozerę. Gracze muszą dokładać karty w kolorze wyjściowym. Jeśli nie mają odpowiednich kart, rzucają kozerę i zdobywają lewę. W przypadku braku kozery mogą zagrać dowolną kartę. W zależności od ustalonych zasad można wprowadzić obowiązek przebijania starszą kartą lub zrezygnować z tego obowiązku.
Podliczanie punktów
Punkty nalicza się według wzoru: P=W–Z, gdzie P to liczba punktów, W to liczba lew wziętych, a Z to liczba lew obowiązkowych (dla rozdającego to 3 lewy, dla wybierającego kozerę 8, a dla trzeciego gracza 5). Na przykład, jeśli osoba rozdająca karty weźmie 5 lew, zdobywa 2 punkty (5–3=2), natomiast gdy nie weźmie żadnej lewy, zdobywa -3 punkty (0–3=-3).
Wyjątkiem jest gra „bez lew”, w której celem jest zdobycie jak najmniej lew. W tym przypadku wyjściowa liczba punktów dla gracza wybierającego kozerę to 3, dla rozdającego 8, dla trzeciej osoby 5, a punkty liczy się jako P=Z–W. Na przykład, jeśli osoba wybierająca kozerę weźmie 5 lew, zdobywa -2 punkty (3–5=-2), a gdy nie weźmie żadnej lewy, zdobywa 3 punkty.
Suma punktów wszystkich graczy zawsze wynosi 0.
Bonus dla graczy z punktami dodatnimi w poprzednim rozdaniu
Istnieje dodatkowa zasada, która nagradza gracza z punktami dodatnimi, umożliwiając mu wymianę kart z graczem, który otrzymał punkty ujemne. Można wymienić tyle kart, ile punktów dodatnich się zdobyło. Gracz z punktami ujemnymi, który otrzymuje karty do wymiany, musi zawsze oddać najwyższą kartę w tym samym kolorze, w którym otrzymał karty do wymiany; jeśli takiej nie ma, oddaje tę samą, którą dostał.
Jeżeli gracz otrzyma od wymieniającego kartę atutową, może oddać dowolną kartę.
W rozgrywkach „bez atu” i „bez lew” powyższe zasady nie obowiązują.
Zakończenie gry
Gra kończy się, gdy każdy z graczy „zagra” (wybierze) wszystkie kolory oraz gry bez atu. Łatwo obliczyć, że rozdań jest 18 (6×3).