2S1 Goździk

2S1 Goździk (ros. 2S1 Gwozdika – 2C1 Гвоздикa; oznaczenie NATO – M1974) to samobieżna haubica o kalibrze 122 mm, zaprojektowana w ZSRR.

Historia

W drugiej połowie lat sześćdziesiątych XX wieku rozpoczęto prace nad stworzeniem samobieżnego działa zdolnego do pływania. Projekt oparto w dużej mierze na budowie czołgu pływającego PT-76. Początkowo planowano zamontowanie wieży z haubicą 2A31 (zmodernizowana wersja haubicy ciągnionej D-30 kal. 122 mm) na podwoziu MT-LB, jednak okazało się, że jego sześciokołowa konstrukcja nie jest wystarczająco mocna. W związku z tym, wydłużono kadłub i dodano siódme koło, co doprowadziło do powstania wydłużonego podwozia MT-LBu («Объект 26»).

Prototyp samobieżnej haubicy został skonstruowany w 1967 roku, a seryjna produkcja rozpoczęła się w 1971 roku. Oprócz ZSRR, gdzie produkcja trwała do 1991 roku, haubice te były także wytwarzane na licencji w Bułgarii i Polsce. W Polsce produkowano je w zakładach Huta Stalowa Wola, gdzie w latach 1983–1991 wyprodukowano 602 egzemplarze. Większość z nich trafiła do polskiej armii, a tylko 73 zostały sprzedane do ZSRR jako część rozliczenia licencyjnego.

W Polsce opracowano ulepszoną wersję haubicy o nazwie Wolfram, która charakteryzowała się lepszymi właściwościami pływania dzięki zastosowaniu pędników śrubowych, jednak pozostała ona jedynie w fazie prototypu. W XXI wieku, na bazie wycofywanych podwozi 2S1, stworzono w HSW Lekkie Podwozie Gąsienicowe.

Służba

Haubica 2S1 Goździk była wprowadzana do jednostek artylerii krajów Układu Warszawskiego od 1971 roku. W późniejszym czasie, haubice te zostały sprzedane do niektórych krajów arabskich oraz afrykańskich.

Do polskiej armii pierwsze dwanaście haubic 2S1 Goździk dotarło w 1974 roku. Nie zamówiono kolejnych egzemplarzy z uwagi na planowaną produkcję krajową. W 1990 roku wojsko dysponowało 534 pojazdami tego typu, mimo że powinno ich być 543. Różnica ta wynikała z przekształcenia części wozów na inne pojazdy oraz utraty niektórych w wypadkach. Od 2009 roku część wycofywanych pojazdów przekształcono w Lekkie Podwozie Gąsienicowe do zastosowań dowódczych. W 2019 roku Polska miała 362 sztuki 2S1, a w 2021 roku ich liczba spadła do 227, z czego nieujawnioną ilość przekazano Ukrainie w 2022 roku.

Obecnie haubica ta jest podstawowym rodzajem samobieżnych haubic w jednostkach artylerii samobieżnej, m.in. w Rosji.

Używana była bojowo podczas wojny w Czeczenii w latach 1999–2000 oraz w Iraku.

Opis konstrukcji

Samobieżna haubica 2S1 Goździk ma klasyczny układ konstrukcyjny oraz stosunkowo niską sylwetkę, zbudowaną na podwoziu MT-LBu. Kadłub, spawany z płyt pancernych, zawiera w przedniej części zespół napędowy i przedział kierowania, w środkowej – silnik, a w tylnej – przedział bojowy oraz amunicyjny.

W tylnej części kadłuba znajduje się wieża, w której zamontowano haubicę 2A31 (zmodernizowana wersja haubicy ciągnionej D-30 kal. 122 mm). Haubica ta wyposażona jest w: przedmuchiwacz przewodu lufy, dwukomorowy hamulec wylotowy oraz zamek klinowy o pionowym ruchu klina. W wieży mieści się również zmechanizowany system zasilania amunicją, który umożliwia prowadzenie ognia z szybkostrzelnością od 5 do 7 strzałów na minutę oraz miejsce dla trzech żołnierzy. W czasie pokoju haubicą obsługuje czteroosobowa załoga, składająca się z dowódcy, celowniczego, ładowniczego i kierowcy, natomiast w czasie działań wojennych dołącza amunicyjny. Miejsce mechanika-kierowcy znajduje się z przodu kadłuba po lewej stronie.

Do strzelania stosuje się naboje o rozdzielnym ładowaniu, w tym przede wszystkim pociski: odłamkowo-burzący (o maksymalnym zasięgu 15 300 m i wadze 21,76 kg), dymny oraz kumulacyjny (o wadze 18,2 kg) stabilizowany brzechwowo. Dostępne są także naboje z pociskami:

– z dodatkowym napędem rakietowym (o zasięgu do 21 900 m)

– agitacyjne

– kasetowe

– oświetlające

– pocisk chemiczny – wycofano z uzbrojenia

Pojazd mieści 40 sztuk amunicji, lecz podczas przygotowania do pływania liczba ta musi być ograniczona do 30.

Napęd haubicy stanowi silnik wysokoprężny, chłodzony cieczą, ośmiocylindrowy JAMZ-238N lub SW-680T (w późniejszych modelach). Gąsienicowy układ jezdny składa się z przednich kół napędowych i siedmiu kół nośnych po każdej stronie, a zawieszenie jest indywidualne na wałkach skrętnych.

Użytkownicy

Aktualni użytkownicy

  • Algieria – 145
  • Angola
  • Armenia – 20
  • Azerbejdżan – 81
  • Białoruś – 246
  • Bośnia i Hercegowina – 5
  • Bułgaria – 506
  • Chorwacja – 9
  • Erytrea – 20
  • Etiopia
  • Finlandia – 72
  • Gruzja – 48
  • Indie – 110
  • Iran
  • Irak
  • Jemen
  • Kazachstan – 10
  • Libia
  • Osetia Południowa
  • Polska – 362 (wycofywane z uzbrojenia na rzecz AHS Krab)
  • Rosja – 622
  • Serbia – 72
  • Słowacja – 49
  • Syria – 400
  • Turkmenistan – nieznana liczba
  • Ukraina – w 1995 roku armia ukraińska miała 640 armatohaubic Goździk, a w 2014 roku liczba spadła do 600. W 2018 roku ukraińskie siły zbrojne otrzymały nieokreśloną liczbę armatohaubic 2S1 od polskiej firmy Wtórplast, które wcześniej były wykorzystywane przez czeskie siły zbrojne. W 2019 roku dostarczono 49 armatohaubic z Republiki Czeskiej oraz Polski. Część z nich prawdopodobnie była używana przez Wojska Lądowe w Wojsku Polskim. W 2022 roku, w trakcie rosyjskiej inwazji na Ukrainę, firma Excalibur ponownie dostarczyła nieokreśloną liczbę 2S1 Goździk, które wcześniej były w użyciu czeskich sił zbrojnych. Dodatkowo dostarczono również niewielką liczbę, prawdopodobnie dwudziestu armatohaubic 2S1 Goździk z Polski, które były wcześniej na wyposażeniu Wojsk Lądowych.
  • Urugwaj – 6
  • Uzbekistan
  • Wietnam

Dawni użytkownicy

  • Czechy – wycofane we wczesnych latach 2000
  • Czechosłowacja
  • Jugosławia
  • NRD
  • Rumunia – 48 w rezerwie od 2005 roku
  • Słowenia – 8 w rezerwie
  • Węgry – 144, wycofane w 2004 roku
  • ZSRR

Muzea

Muzeum Militariów Atena w Skwierzynie (sprawny)

Muzeum Wojsk Lądowych w Bydgoszczy – nr taktyczny 0606

Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu

Muzeum Artylerii w Toruniu

Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie – wystawa plenerowa przed siedzibą główną, pojazd przekazany do muzeum w 1996 roku przez Hutę Stalowa Wola

Muzeum Broni i Militariów – Witoszów

Muzeum Techniki Militarnej i Użytkowej

Militarne Borne w Bornem Sulinowie – pojazd w ciągłym użytkowaniu.

Muzeum Techniki Militarnej w Tarnowskich Górach – 2 sprawne egzemplarze

Muzeum Techniki i Uzbrojenia Wojskowego w Kaliszu – sprawny

Przypisy

Bibliografia

Andrzej Ciepliński, Ryszard Woźniak: Encyklopedia współczesnej broni palnej (od połowy XIX wieku). Warszawa: Wydawnictwo WiS, 1994, s. 83. ISBN 83-86028-01-7.

Linki zewnętrzne

Opis: pancerni.abajt.pl. [zarchiwizowane z tego adresu (2007-08-12)].

Zdjęcia, rysunek

JerzyJ. Reszczyński JerzyJ., Zanim powstał Krab: Jak polska zbrojeniówka zdobyła Goździka [online], Defence24.pl, 26 grudnia 2022 [dostęp 2022-12-27].

Zostań naszym fanem!

Pomóż nam się rozwijać! Polub nas na Facebooku! i śledź nas na X!