2den April

2den April (dawniej Triton) to duński okręt podwodny z początków XX wieku, będący jednym z sześciu zbudowanych jednostek typu Havmanden. Został zwodowany 31 marca 1913 roku w austro-węgierskiej stoczni Whitehead & Co. w Fiume, a do Kongelige Danske Marine włączono go we wrześniu 1913 roku. Jednostka została skreślona z listy floty 15 stycznia 1929 roku, a następnie używana była jako okręt-cel. W 1932 roku okręt został złomowany.

Projekt i budowa

W 1909 roku Dania nabyła swój pierwszy okręt podwodny, Dykkeren, jednak okazał się on problematyczny technicznie, co skłoniło rząd do poszukiwania innego producenta. W 1910 roku podpisano umowę z austro-węgierską stocznią Whitehead & Co. w Fiume na budowę nowego okrętu podwodnego, późniejszego Havmanden, bazującego na ulepszonym projekcie Hay-Whitehead, oraz na pozyskanie planów do budowy drugiego okrętu w Danii. W 1911 roku zamówienie zostało rozszerzone o dwa okręty, które miały być zbudowane w Fiume oraz dwa kolejne w stoczni Orlogsværftet w Kopenhadze. Fundusze na jeden z okrętów, Triton, zebrano dzięki publicznej zbiórce, a jego nazwa została zmieniona na 2den April, aby uczcić bitwę morską pod Kopenhagą. Konstrukcja jednostek typu Havmanden okazała się na tyle udana, że podczas I wojny światowej w Fiume zbudowano cztery ulepszone jednostki dla Kaiserliche und Königliche Kriegsmarine typu U-20.

2den April został zbudowany w stoczni Whitehead & Co. w Fiume. Data położenia stępki jest nieznana, a wodowanie miało miejsce 31 marca 1913 roku.

Dane taktyczno-techniczne

2den April był małym, przybrzeżnym okrętem podwodnym o jednokadłubowej konstrukcji. Jego długość wynosiła 38,9 metra, szerokość 3,6 metra, a zanurzenie 2,3 metra. Wyporność normalna w położeniu nawodnym wynosiła 164 tony, natomiast w zanurzeniu 204 tony. Na powierzchni okręt napędzany był przez jeden 6-cylindrowy, dwusuwowy silnik wysokoprężny FIAT o mocy 430 KM. Napęd podwodny zapewniały dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 270 KM. Jeden wał napędowy z jedną śrubą pozwalał na osiągnięcie prędkości 13 węzłów na powierzchni i 10 węzłów w zanurzeniu. Zasięg wynosił 1400 Mm przy prędkości 10 węzłów w położeniu nawodnym oraz 23 Mm przy prędkości 8 węzłów w zanurzeniu.

Okręt był wyposażony w dwie stałe dziobowe wyrzutnie torped kalibru 450 mm, jednak nie posiadał torped zapasowych.

Załoga okrętu składała się z 10 (później 14) oficerów, podoficerów i marynarzy.

Służba

2den April został włączony do służby w Kongelige Danske Marine we wrześniu 1913 roku, otrzymując numer taktyczny 5. W 1917 roku okręt został wzbogacony o karabin maszynowy kal. 8 mm. Większość swojej służby 2den April spędził w rezerwie. Jednostka została wycofana z aktywnej służby 15 stycznia 1929 roku, a następnie wykorzystywana była jako okręt-cel, by w 1932 roku zostać sprzedana na złom.

Uwagi

Przypisy

Bibliografia

Conway’s All the World’s Fighting Ships 1906–1921. Robert Gardiner, Randal Gray (red.). London: Conway Maritime Press, 1985. ISBN 0-85177-245-5. (ang.).

Conway’s All the World’s Fighting Ships 1922–1946. Robert Gardiner, Roger Chesneau (red.). London: Conway Maritime Press, 1980. ISBN 0-85177-146-7. (ang.).

Paul E. Fontenoy: Submarines: An Illustrated History of Their Impact (Weapons and Warfare). Santa Barbara, California: ABC-CLIO, 2007. ISBN 1-85367-623-3. (ang.).

Ivan Gogin: HAVMANDEN submarines (1912-1914). Navypedia. [dostęp 2023-01-06]. (ang.).

David Miller: The Illustrated Directory of Submarines of the World. London: Salamander Books Ltd., 2002. ISBN 1-84065-375-2. (ang.).

Przeczytaj u przyjaciół: