Parowóz serii 25
Parowóz serii 25 to kondensacyjna lokomotywa o układzie osi 2’D2′, która była stosowana przez South African Railways. Głównie wykorzystywano je do pokonywania terenów ubogich w wodę, takich jak step Karoo.
Budowa i zastosowanie
Parowóz serii 25 został zaprojektowany do poruszania się po wąskich torach o szerokości 1067 mm. Kocioł był opalany węglem, który podawano półautomatycznie przy użyciu stokera. Silnik parowy składał się z dwóch cylindrów i był napędzany przez parę przegrzaną. W tej lokomotywie zastosowano wewnętrzny obieg wody – zużytą parę kierowano do dużych kondensatorów, znajdujących się w tendrze kondensacyjnym. Tam para napędzała wentylatory, skraplała się i była ponownie wykorzystywana. Dzięki temu parowóz mógł pokonać nawet 1100 kilometrów bez konieczności uzupełniania zapasów wody.
W miarę upływu czasu, parowozy zostały wypierane przez lokomotywy spalinowe.
Przypisy
Bibliografia
Zdeněk Bauer, Jiří Bouda: Stare parowozy. Warszawa: Wydawnictwo „Sport i Turystyka”, 1986. ISBN 83-217-2574-0. Brak numerów stron w książce.