24h Le Mans 2023 (fr. 91º Edition des 24 Heures du Mans) to 91. edycja długodystansowego wyścigu samochodowego, który odbył się w dniach 10–11 czerwca 2023 roku. Organizatorem wyścigu był Automobile Club de l’Ouest, a wydarzenie stanowiło czwartą rundę sezonu 2023 serii FIA World Endurance Championship.
Zmiany przed wyścigiem
Samochody bezpieczeństwa
Wprowadzono zmiany w procedurze neutralizacji z użyciem samochodów bezpieczeństwa. Procedura nadal przewidywała podział aut na grupy z trzema samochodami bezpieczeństwa, jednak nowością było połączenie ich w jedną grupę na koniec neutralizacji. Auta znajdujące się pomiędzy jednym samochodem bezpieczeństwa a liderem swojej klasy miały możliwość wyprzedzenia samochodu bezpieczeństwa i ustawienia się na końcu stawki. Cała grupa była następnie dzielona według klas w kolejności: Hypercar, LMP2, LMGTE Am.
Ogrzewanie opon
11 maja 2023 roku ogłoszono zniesienie zakazu stosowania urządzeń do ogrzewania opon tylko na ten wyścig. W pozostałych wyścigach sezonu 2023 serii FIA World Endurance Championship zakaz ten pozostaje w mocy. Decyzja wynikała z problemów z dogrzewaniem opon podczas wyścigu 6 Hours of Spa-Francorchamps. Urządzenia do ogrzewania opon były zasilane zrównoważonym paliwem stworzonym przez TotalEnergies.
Lista startowa
Automatyczne zaproszenia
Pełna lista startowa
Pełna lista startowa została opublikowana 27 lutego 2023 roku.
Kategoria Hypercar
W tej kategorii zaproszenia otrzymało 16 załóg, a wszystkie zespoły korzystały z opon Michelin.
Kategoria LMP2
W ramach tej kategorii zaproszenia otrzymało 24 załogi. Wszyscy uczestnicy korzystali z opon Goodyear oraz silników Gibson GK428 V8.
Kategoria LMGTE Am
21 załóg otrzymało zaproszenia w tej kategorii, a wszystkie zespoły korzystały z opon Michelin.
Kategoria Innovative Car
W tej kategorii zaproszenie otrzymała jedna załoga.
Projekt w ramach Garage 56
17 marca 2022 roku podczas wspólnej konferencji przedstawicieli NASCAR, ACO, IMSA oraz Hendrick Motorsports ogłoszono zamiar wystawienia Chevroleta Camaro ZL1 w wersji NASCAR Nowej Generacji (ang. NASCAR Next Gen) na Le Mans w 2023 w ramach projektu Garage 56. Ostatni raz auta NASCAR brały udział w Le Mans w 1976 roku, kiedy to wystartowały modele Dodge Charger i Ford Torino.
28 stycznia 2023 roku ogłoszono, że Jenson Button, Jimmie Johnson oraz Mike Rockenfeller będą rywalizować tym pojazdem na Le Mans. Jordan Taylor został mianowany kierowcą testowym oraz rezerwowym.
17 lutego zaprezentowano ostateczną specyfikację oraz malowanie samochodu. Pojazd oparty jest na tegorocznym modelu Chevrolet Camaro ZL1, który startuje w NASCAR Cup Series. Auto napędza 5,8-litrowy silnik Chevrolet R07. W stosunku do wersji Cup wprowadzono następujące zmiany: sekwencyjna skrzynia biegów z łopatkami, powiększenie zbiornika paliwa z 75 do 121 litrów, zmniejszenie masy z 1580 do 1342 kilogramów, dodatkowe elementy aerodynamiczne z przodu i tyłu pojazdu, 6-calowy spojler zamiast 4-calowego oraz działające lampy przednie. Goodyear zaprojektował specjalne opony dla tego pojazdu do jazdy po suchej i mokrej nawierzchni. Mimo iż ACO wskazywało na znaczenie hybrydyzacji w projekcie, ostatecznie auto nie zostało wyposażone w napęd hybrydowy.
Lista rezerwowa
Harmonogram
Dzień testowy
Sesje treningowe
Kwalifikacje
Pogrubioną czcionką oznaczone są: pole position w każdej kategorii oraz najszybsze czasy okrążeń w każdej z sesji.
Wyścig
Wyniki
Aby być sklasyfikowanym, zawodnicy musieli pokonać minimum 239 okrążeń, co stanowi 70% dystansu przejechanego przez zwycięzców wyścigu. Zwycięzcy klas są oznaczeni pogrubieniem.
Najszybsze okrążenie
Przypisy
Bibliografia
Règlement Particulier des 24 Heures du Mans 2023 – 2023 24 Hours of Le Mans Supplementary Regulations [online], assets.lemans.org, 8 grudnia 2022 [dostęp 2022-12-26] [zarchiwizowane z adresu 2022-12-26] (fr. • ang.).
2023 WEC MEDIA GUIDE [online], press.fiawec.com [dostęp 2023-02-27] [zarchiwizowane z adresu 2023-02-27] (ang.).