24. gala wręczenia Oscarów miała miejsce 20 marca 1952 roku w RKO Pantages Theatre w Los Angeles.
Laureaci i nominowani
W celu wyróżnienia zwycięzców w poszczególnych kategoriach, ich imiona zostały zapisane czcionką pogrubioną oraz umieszczone na początku listy, poza kolejnością nominacji na oficjalnych zestawieniach.
Najlepszy Film
To była pierwsza gala, na której nagrodę oraz nominację w tej kategorii otrzymywał producent, a nie wytwórnia.
Arthur Freed − Amerykanin w Paryżu
Anatole Litvak i Frank McCarthy − Decyzja przed świtem
George Stevens − Miejsce pod słońcem
Sam Zimbalist − Quo Vadis
Charles K. Feldman − Tramwaj zwany pożądaniem
Najlepszy Aktor
Humphrey Bogart − Afrykańska królowa
Marlon Brando − Tramwaj zwany pożądaniem
Montgomery Clift − Miejsce pod słońcem
Arthur Kennedy − Bright Victory
Fredric March − Śmierć komiwojażera
Najlepsza Aktorka
Vivien Leigh − Tramwaj zwany pożądaniem
Katharine Hepburn − Afrykańska królowa
Eleanor Parker − Opowieści o detektywie
Shelley Winters − Miejsce pod słońcem
Jane Wyman − The Blue Veil
Najlepszy Aktor Drugoplanowy
Karl Malden − Tramwaj zwany pożądaniem
Leo Genn − Quo Vadis
Kevin McCarthy − Śmierć komiwojażera
Peter Ustinov − Quo Vadis
Gig Young − Come Fill the Cup
Najlepsza Aktorka Drugoplanowa
Kim Hunter − Tramwaj zwany pożądaniem
Joan Blondell − The Blue Veil
Mildred Dunnock − Śmierć komiwojażera
Lee Grant − Opowieści o detektywie
Thelma Ritter − The Mating Season
Najlepszy Reżyser
George Stevens − Miejsce pod słońcem
John Huston − Afrykańska królowa
Vincente Minnelli − Amerykanin w Paryżu
William Wyler − Opowieści o detektywie
Elia Kazan − Tramwaj zwany pożądaniem
Najlepszy Scenariusz Oryginalny
Alan Jay Lerner − Amerykanin w Paryżu
Billy Wilder, Lesser Samuels i Walter Newman − As w potrzasku
Philip Dunne − Dawid i Betszeba
Robert Pirosh − Go for Broke!
Clarence Greene, Russell Rouse − The Well
Najlepsze Materiały do Scenariusza
Paul Dehn i James Bernard − Siedem dni do dwunastej w południe
Budd Boetticher i Ray Nazarro − Bullfighter and the Lady
Oscar Millard − Płetwonurkowie
Robert Riskin i Liam O’Brien − Przybywa narzeczony
Alfred Hayes i Stewart Stern − Teresa
Najlepszy Scenariusz Adaptowany
Michael Wilson i Harry Brown − Miejsce pod słońcem
James Agee i John Huston − Afrykańska królowa
Philip Yordan i Robert Wyler − Opowieści o detektywie
Max Ophüls i Jacques Natanson − Rondo
Tennessee Williams − Tramwaj zwany pożądaniem
Najlepsze Zdjęcia
Film Czarno-Biały
William C. Mellor − Miejsce pod słońcem
Franz Planer − Śmierć komiwojażera
Norbert Brodine − Płetwonurkowie
Robert Burks − Nieznajomi z pociągu
Harry Stradling − Tramwaj zwany pożądaniem
Film Kolorowy
Alfred Gilks i John Alton − Amerykanin w Paryżu
Leon Shamroy − Dawid i Betszeba
Robert Surtees i William V. Skall − Quo Vadis
Charles Rosher − Statek komediantów
John F. Seitz i W. Howard Greene − When Worlds Collide
Najlepsza Scenografia i Dekoracja Wnętrz
Film Czarno-Biały
Richard Day i George James Hopkins − Tramwaj zwany pożądaniem
Lyle Wheeler, Leland Fuller, Thomas Little i Fred J. Rode − Czternaście godzin
Lyle Wheeler, John DeCuir, Thomas Little i Paul S. Fox − House on Telegraph Hill
D’Eaubonne − Rondo
Cedric Gibbons, Paul Groesse, Edwin B. Willis i Jack D. Moore − Too Young to Kiss
Film Kolorowy
Cedric Gibbons, Preston Ames, Edwin B. Willis i Keogh Gleason − Amerykanin w Paryżu
Lyle Wheeler, George Davis, Thomas Little i Paul S. Fox − Dawid i Betszeba
Lyle Wheeler, Leland Fuller, Joseph C. Wright, Thomas Little i Walter M. Scott − On the Riviera
William A. Horning, Cedric Gibbons, Edward Carfagno i Hugh Hunt − Quo Vadis
Hein Heckroth − Opowieści Hoffmanna
Najlepszy Dźwięk
Metro-Goldwyn-Mayer Studio Sound Department, reżyser dźwięku: Douglas Shearer − The Great Caruso
Universal-International Studio Sound Department, reżyser dźwięku: Leslie I. Carey − Bright Victory
Samuel Goldwyn Studio Sound Department, reżyser dźwięku: Gordon Sawyer − I Want You
Warner Bros. Studio Sound Department, reżyser dźwięku: płk Nathan O. Levinson − Tramwaj zwany pożądaniem
RKO Radio Studio Sound Department, reżyser dźwięku: John Aalberg − Two Tickets to Broadway
Najlepsza Piosenka
„In the Cool, Cool, Cool of the Evening” − Przybywa narzeczony − muzyka: Hoagy Carmichael, słowa: Johnny Mercer
„A Kiss to Build a Dream On” − Pasek − muzyka i słowa: Bert Kalmar, Harry Ruby i Oscar Hammerstein II
„Never” − Golden Girl − muzyka: Lionel Newman, słowa: Eliot Daniel
„Too Late Now” − Królewskie wesele − muzyka: Burton Lane, słowa: Alan Jay Lerner
„Wonder Why” − Rich, Young and Pretty − muzyka: Nicholas Brodszky, słowa: Sammy Cahn
Najlepsza Muzyka
Dramat
Franz Waxman − Miejsce pod słońcem
Alfred Newman − Dawid i Betszeba
Alex North − Śmierć komiwojażera
Miklós Rózsa − Quo Vadis
Alex North − Tramwaj zwany pożądaniem
Musical
Johnny Green i Saul Chaplin − Amerykanin w Paryżu
Oliver Wallace − Alicja w Krainie Czarów
Peter Herman Adler i Johnny Green − The Great Caruso
Alfred Newman − On the Riviera
Adolph Deutsch i Conrad Salinger − Statek komediantów
Najlepszy Montaż
William Hornbeck − Miejsce pod słońcem
Adrienne Fazan − Amerykanin w Paryżu
Dorothy Spencer − Decyzja przed świtem
Ralph E. Winters − Quo Vadis
Chester Schaeffer − The Well
Najlepsze Kostiumy
Film Czarno-Biały
Edith Head − Miejsce pod słońcem
Walter Plunkett i Gile Steele − Miła staruszka
Charles LeMaire i Renie − The Model and the Marriage Broker
Edward Stevenson i Margaret Furse − The Mudlark
Lucinda Ballard − Tramwaj zwany pożądaniem
Film Kolorowy
Orry-Kelly, Walter Plunkett i Irene Sharaff − Amerykanin w Paryżu
Charles LeMaire i Edward Stevenson − Dawid i Betszeba
Helen Rose i Gile Steele − The Great Caruso
Herschel McCoy − Quo Vadis
Hein Heckroth − Opowieści Hoffmanna
Najlepsze Efekty Specjalne
Paramount Pictures − When Worlds Collide
Najlepszy Krótkometrażowy Film Animowany
Fred Quimby − Dwaj myszkieterowie (z serii Tom i Jerry)
Walt Disney − Zbaraniały lew
Stephen Bosustow − Rooty Toot Toot (z serii Jolly Frolics)
Najlepszy Krótkometrażowy Film na Jednej Rolce
Robert Youngson − World of Kids
Jack Eaton − Grantland Rice Sportscope R-11-2: Ridin’ the Rails
Robert G. Leffingwell − The Story of Time
Najlepszy Krótkometrażowy Film na Dwóch Rolkach
Walt Disney − Nature’s Half Acre
Les Films du Compass − Balzac
Tom Mead − Danger under the Sea
Najlepszy Film Dokumentalny
Krótkometrażowy
Fred Zinnemann we współpracy z Paramount Pictures dla Szpitala Ortopedycznego w Los Angeles − Benjy
Owen Crump − One Who Came Back
Gordon Hollingshead − The Seeing Eye
Pełnometrażowy
Olle Nordemar − Kon-Tiki
Bryan Foy − I Was a Communist for the F.B.I.
Najlepszy Film Nieanglojęzyczny
Rashōmon – Japonia
Oscary Honorowe i Specjalne
Gene Kelly – Za całokształt pracy aktorskiej
Nagroda im. Irvinga G. Thalberga
Arthur Freed
Nagrody Naukowe i Techniczne
Klasa II
Gordon Jennings, S. L. Stancliffe i Paramount Studio Special Photographic and Engineering Departments − za projekt, budowę i zastosowanie urządzenia do nagrywania i powtarzania opartego na serwo. [Special Photographic]
Olin L. Dupy z Metro-Goldwyn-Mayer − za projekt, budowę i zastosowanie systemu reprodukcji filmowej. [Special Photographic]
Radio Corporation of America, Victor Division − za pionierskie nagrywanie pozytywne z anticipacyjnym tłumieniem szumów. [Sound]
Klasa III
Richard M. Haff, Frank P. Herrnfeld, Garland C. Misener i Ansco Film Division Of General Aniline and Film Corporation − za rozwój testera kolorów Ansco. [Laboratory]
Fred Ponedel, Ralph Ayres i George Brown z Warner Bros. − za napędzaną powietrzem wodną turbinę do tworzenia fali, wzburzenia i białej wody w sekwencjach morskich w filmach. [Stage Operations]
Glen Robinson i Metro-Goldwyn-Mayer Studio Construction Department − za rozwój nowego narzędzia do cięcia drutu muzycznego i kabli. [Stage Operations]
Jack Gaylord i Metro-Goldwyn-Mayer Studio Construction Department − za rozwój opadającego śniegu z balsy. [Stage Operations]
Carlos Rivas z Metro-Goldwyn-Mayer − za rozwój automatycznego łącznika filmowego magnetycznego. [Editorial]
Przypisy
Linki zewnętrzne
Informacje o ceremonii (ang.)