22. ceremonia wręczenia Oscarów miała miejsce 23 marca 1950 roku w teatrze RKO Pantages w Los Angeles.
Laureaci i nominowani
W celu wyróżnienia zwycięzców w różnych kategoriach, ich nazwiska zostały wydrukowane pogrubioną czcionką i umieszczone na początku listy (tj. w kolejności niezgodnej z oficjalnymi nominacjami).
Najlepszy Film
wytwórnia: Robert Rossen Productions − Gubernator
wytwórnia: Metro-Goldwyn-Mayer − Pole bitwy
wytwórnia: Paramount Pictures − Dziedziczka
wytwórnia: 20th Century Fox − List do trzech żon
wytwórnia: 20th Century Fox − Z jasnego nieba
Najlepszy Aktor
Broderick Crawford − Gubernator
Kirk Douglas − Champion
Gregory Peck − Z jasnego nieba
Richard Todd − The Hasty Heart
John Wayne − Piaski Iwo Jimy
Najlepsza Aktorka
Olivia de Havilland − Dziedziczka
Jeanne Crain − Pinky
Susan Hayward − Moje zwariowane serce
Deborah Kerr − Edward, mój syn
Loretta Young − Przyjdź do stajni
Najlepszy Aktor Drugoplanowy
Dean Jagger − Z jasnego nieba
John Ireland − Gubernator
Arthur Kennedy − Champion
Ralph Richardson − Dziedziczka
James Whitmore − Pole bitwy
Najlepsza Aktorka Drugoplanowa
Mercedes McCambridge − Gubernator
Ethel Barrymore − Pinky
Celeste Holm − Przyjdź do stajni
Elsa Lanchester − Przyjdź do stajni
Ethel Waters − Pinky
Najlepszy Reżyser
Joseph L. Mankiewicz − List do trzech żon
Robert Rossen − Gubernator
William A. Wellman − Pole bitwy
Carol Reed − Stracone złudzenia
William Wyler − Dziedziczka
Najlepszy Scenariusz Oryginalny
Robert Pirosh − Pole bitwy
Sidney Buchman − Jolson Sings Again
Alfred Hayes, Federico Fellini, Sergio Amidei, Marcello Pagliero i Roberto Rossellini − Paisà
T.E.B. Clarke − Paszport do Pimlico
Helen Levitt, Janice Loeb i Sidney Meyers − The Quiet One
Najlepsze Materiały do Scenariusza
Douglas Morrow − Historia Monty Strattona
Clare Boothe Luce − Przyjdź do stajni
Shirley W. Smith, Valentine Davies − It Happens Every Spring
Harry Brown − Piaski Iwo Jimy
Virginia Kellogg − Biały żar
Najlepszy Scenariusz Adaptowany
Joseph L. Mankiewicz − List do trzech żon
Robert Rossen − Gubernator
Cesare Zavattini − Złodzieje rowerów
Carl Foreman − Champion
Graham Greene − Stracone złudzenia
Najlepsze zdjęcia
Film czarno-biały
Paul C. Vogel − Pole bitwy
Franz Planer − Champion
Joseph LaShelle − Przyjdź do stajni
Leo Tover − Dziedziczka
Leon Shamroy − Książę lisów
Film barwny
Winton C. Hoch − Nosiła żółtą wstążkę
Harry Stradling − Przygoda na Broadwayu
William E. Snyder − Jolson Sings Again
Robert H. Planck i Charles Schoenbaum − Małe kobietki
Charles G. Clarke − Sand
Najlepsza Scenografia i Dekoracja Wnętrz
Film Czarno-Biały
Harry Horner, John Meehan i Emile Kuri − Dziedziczka
Lyle Wheeler, Joseph C. Wright, Thomas Little i Paul S. Fox − Przyjdź do stajni
Cedric Gibbons, Jack Martin Smith, Edwin B. Willis i Richard A. Pefferle − Pani Bovary
Film Kolorowy
Cedric Gibbons, Paul Groesse, Edwin B. Willis i Jack D. Moore − Małe kobietki
Edward Carrere i Lyle Reifsnider − Przygody Don Juana
Jim Morahan, William Kellner i Michael Relph − Saraband for Dead Lovers
Najlepszy Dźwięk
20th Century-Fox Studio Sound Department, reżyser dźwięku: Thomas T. Moulton − Z jasnego nieba
Universal-International Studio Sound Department, reżyser dźwięku: Leslie I. Carey − Once More, My Darling
Republic Studio Sound Department, reżyser dźwięku: Daniel J. Bloomberg − Piaski Iwo Jimy
Najlepsza Piosenka
„Baby, It’s Cold Outside” − Córka Neptuna − muzyka i słowa: Frank Loesser
„It’s a Great Feeling” − Wielkie uczucie − muzyka: Jule Styne, słowa: Sammy Cahn
„Lavender Blue” − So Dear to My Heart − muzyka: Eliot Daniel, słowa: Larry Morey
„My Foolish Heart” − Moje zwariowane serce − muzyka: Victor Young, słowa: Ned Washington
„Through a Long and Sleepless Night” − Przyjdź do stajni − muzyka: Alfred Newman, słowa: Mack Gordon
Najlepsza Muzyka
Dramat
Aaron Copland − Dziedziczka
Max Steiner − Za lasem
Dimitri Tiomkin − Champion
Musical
Roger Edens i Lennie Hayton − Na przepustce
Morris Stoloff i George Duning − Jolson Sings Again
Ray Heindorf − Look for the Silver Lining
Najlepszy Montaż
Harry Gerstad − Champion
Robert Parrish i Al Clark − Gubernator
John Dunning − Pole bitwy
Richard L. Van Enger − Piaski Iwo Jimy
Frederic Knudtson − The Window
Najlepsze Kostiumy
Film Czarno-Biały
Edith Head i Gile Steele − Dziedziczka
Vittorio Nino Novarese − Książę lisów
Film Kolorowy
Leah Rhodes, Travilla i Marjorie Best − Przygody Don Juana
Kay Nelson − Mother Is a Freshman
Najlepsze Efekty Specjalne
RKO Pictures − Mighty Joe Young
Walter Wanger Pictures − Tulsa
Najlepszy Krótkometrażowy Film Animowany
Edward Selzer − Kuszący powiew miłości (z serii Zwariowane melodie)
Fred Quimby − Wykluwający się problem (z serii Tom i Jerry)
Stephen Bosustow − The Magic Fluke (z serii The Fox and the Crow)
Walt Disney − Niszczyciele zabawek (z serii o Kaczorze Donaldzie)
Edward Selzer − Canary Row (z serii Zwariowane melodie)
Najlepszy Krótkometrażowy Film na Jednej Rolce
Jack Eaton − Aquatic House-Party
Justin Herman − Roller Derby Girl
Gordon Hollingshead − So You Think You’re Not Guilty
Walton C. Ament − Spills and Chills
Pete Smith − Water Trix
Najlepszy Krótkometrażowy Film na Dwóch Rolkach
Gaston Diehl i Robert Haessens − van Gogh
William Lasky − The Boy and the Eagle
Irving Allen − Chase of Death
Gordon Hollingshead − The Grass Is Always Greener
Gordon Hollingshead − Snow Carnival
Najlepszy Film Dokumentalny
Krótkometrażowy
Richard de Rochemont − A Chance to Live
Edward Selzer − So Much for So Little
French Cinema General Cooperative − 1848
St. Francis Xavier University (Antigonish, Nowa Szkocja) − The Rising Tide
Pełnometrażowy
Crown Film Unit − Daybreak in Udi
Paul F. Heard − Kenji Comes Home
Najlepszy Film Nieanglojęzyczny
Złodzieje rowerów – Najlepszy film obcojęzyczny, Włochy
Oscary Honorowe i Specjalne
Bobby Driscoll – za dziecięcą rolę filmową
Fred Astaire – za całokształt pracy aktorskiej
Cecil B. DeMille – za całokształt osiągnięć
Jean Hersholt – za zasługi dla przemysłu filmowego
Nagrody Naukowe i Techniczne
Klasa I
Eastman Kodak − za opracowanie i wprowadzenie ulepszonego filmu o niskim ryzyku. [Film]
Klasa III
Loren L. Ryder, Bruce H. Denney, Robert Carr i Paramount Studio Sound Department − za rozwój i zastosowanie systemu odtwarzania supersonicznego i nagłośnienia. [Stage Operations]
M. B. Paul − za pierwsze udane tło z dużych obszarów bezszwowych. [Special Photographic]
Herbert E. Britt − za rozwój i zastosowanie formuł oraz sprzętu do produkcji sztucznego śniegu i lodu do dekoracji planów filmowych. [Stage Operations]
Andre Coutant i Jacques Mathot − za projekt Eclair camerette. [Camera]
Charles R. Daily, Steve Csillag i Paramount Studio Engineering, Editorial and Music Departments − za nową precyzyjną metodę obliczania zmiennego tempa kliknięć. [Editorial]
International Projector Corporation − za uproszczone i samoregulujące urządzenie do nawijania dla projektorów. [Projection]
Alexander Velcoff − za zastosowanie w produkcji infra-czerwonego oceniającego fotografię. [Photography]
Przypisy
Linki zewnętrzne
Informacje o ceremonii (ang.)