212 Eskadra Bombowa

212 eskadra bombowa (niszczycielska nocna) była pododdziałem lotnictwa bombowego Wojska Polskiego w okresie II Rzeczypospolitej.

Unit powstała w 1929 roku jako 212 eskadra niszczycielska nocna. W 1932 roku przekształcono ją w 212 eskadrę bombową nocną.

W wrześniu 1939 eskadra brała udział w walkach w ramach Brygady Bombowej.

Godło eskadry przedstawiało złote gwiazdy Wielkiej Niedźwiedzicy.

Formowanie, zmiany organizacyjne i szkolenie

212 eskadra niszczycielska nocna została sformowana na lotnisku Okęcie na podstawie rozkazu L.dz 238/29 z dnia 17 maja 1929 roku. Rozkaz ten określał numerację, podległość oraz nazwę tworzonej jednostki. Eskadra zajęła miejsce 13 eskadry liniowej, która została przeniesiona do I dywizjonu liniowego, i weszła w skład II dywizjonu niszczycielskiego nocnego 1 pułku lotniczego.

Zgodnie z rozkazem dziennym 1 pułku lotniczego nr 210/29 z dnia 13 września 1929 roku rozpoczęto praktyczną organizację eskadry. Personel latający i naziemny pochodził z nadwyżek etatowych innych pododdziałów pułku. Z czasem obsada została uzupełniona przez absolwentów szkół lotniczych oraz ochotników z innych pułków. Etat samolotów wynosił 6 sztuk.

W listopadzie 1929 roku załogi otrzymały trzy samoloty Farman F-68 Goliath.

W związku z brakiem wyszkolonych pilotów dla tego typu jednostek, w okresie od 5 maja do 28 czerwca 1930 roku zorganizowano dla eskadry kurs pilotażu nocnego.

Pierwsza szkoła ognia lotniczego odbyła się latem 1930 roku na poligonie Grudziądz–Grupa. W trakcie szkolenia eskadra otrzymała 3 samoloty Fokker F-VIIB/3m.

3 maja 1931 roku klucz eskadry w składzie 3 samolotów Farman po raz pierwszy uczestniczył w defiladzie powietrznej. W czerwcu załogi udały się do Krakowa w celu odbycia szkoły ognia lotniczego na Pustyni Błędowskiej. Ćwiczenia taktyczne miały miejsce we wrześniu na poligonie Grudziądz. W drugiej połowie roku eskadra otrzymała 2 dodatkowe Fokkery, a do końca 1931 roku pododdział został całkowicie przezbrojony w samoloty Fokker F.VIIB/3m.

W 1932 roku szkoła ognia odbyła się na przełomie maja i czerwca, a w sierpniu eskadra uczestniczyła w ćwiczeniach taktycznych jednostek lotniczych. W tym okresie jednostka została przekształcona w 212 eskadrę bombową nocną.

Zimą 1933 roku załogi przeprowadzały nocne bombardowania bombami cementowymi na poligonie Modlin, osiągając dobre wyniki. Szkolenie letnie zorganizowano na poligonie Toruń-Podgórz.

Podobny tok szkolenia miał miejsce w roku następnym. Dodatkowo, eskadra wzięła udział w specjalistycznych ćwiczeniach lotniczych, które zakończyły się koncentracją na lotnisku Okęcie oraz paradą powietrzną nad Warszawą.

W 1935 roku załogi 212 eskadry ćwiczyły w ramach obrony przeciwlotniczej kraju. Rozkazem dziennym 173/35 z dnia 2 sierpnia eskadrze przydzielono numery taktyczne od 88 do 93.

Ćwiczenia zimowe w 1936 roku odbyły się na poligonie Modlin, a szkołę ognia zrealizowano w czerwcu, startując z lotniska krakowskiego. Na początku sierpnia miała miejsce duża koncentracja jednostek lotniczych na warszawskim węźle lotnisk. Po zakończeniu ćwiczeń odbyła się rewia powietrzna nad stolicą, w której uczestniczyła również 212 eskadra w składzie 6 Fokkerów.

W roku 1937 program szkolenia i doskonalenia załóg był podobny jak w latach ubiegłych.

Powołanie w październiku V dywizjonu bombowego spowodowało liczne zmiany personalne i organizacyjne. Wiosną 1938 roku w celu szkoleniowym eskadra otrzymała samoloty PZL.23 Karaś, na których uczestniczyła w wielkich manewrach letnich wojsk lądowych na Wołyniu.

W październiku eskadra otrzymała pierwsze samoloty PZL.37 Łoś, a 8 grudnia na Okęciu odbyło się przekazanie 212 eskadrze samolotu „Łoś”, zakupionego przez pracowników banków.

Działania eskadry w 1939

W obliczu rosnącego zagrożenia ze strony III Rzeszy, w marcu 1939 roku miała miejsce kolejna reorganizacja lotnictwa bombowego. II/1 dywizjon bombowy nocny został przekształcony w 210 dywizjon bombowy, a 212 eskadra pozostała w jego składzie. Z dywizjonu odeszła 213 eskadra bombowa, która została przekształcona w „eskadrę ćwiczebno-bombową”. Etat w typowej eskadrze bombowej zwiększono do 9 samolotów.

W tym czasie przeprowadzono wymianę samolotów PZL-37A na PZL-37B.

Szkołę ognia lotniczego załogi odbyły na poligonie koło Brześcia, a w drugiej połowie czerwca przydzielono do eskadry 9 podchorążych – absolwentów Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie.

O godzinie 4:00 2 lipca dziewięć załóg eskadry wystartowało do lotu okrężnego po trasie Warszawa–Wilno–Lwów–Kraków–Poznań–Warszawa. Powrót miał miejsce tego samego dnia o 20:00.

Mobilizacja eskadry

Mobilizacja eskadry miała miejsce w dniach 24 i 25 sierpnia na lotnisku Okęcie. 26 sierpnia w okolice Lublina wyjechał rzut kołowy eskadry. Z powodu nieprzydatności polowego lotniska, rzut kołowy przetransportowano na lotnisko Ułęż. Tam również przyleciało 9 samolotów „Łoś” oraz 1 Fokker 212 eskadry.

Walki eskadry we wrześniu 1939

W kampanii wrześniowej 1939 roku eskadra walczyła w składzie X dywizjonu Brygady Bombowej. Na uzbrojeniu posiadała dziewięć samolotów PZL.37 Łoś A bis i B oraz jeden samolot Fokker F.VIIB/3m.

1 września we wczesnych godzinach rannych dowódca dywizjonu na zbiórce personelu potwierdził rozpoczęcie wojny polsko-niemieckiej. Zmieniono numerację eskadry na 12 eskadrę bombową. W pierwszym dniu wojny nie przeprowadzono żadnych lotów bojowych.

2 września dowódca brygady płk dypl. obs. Władysław Eugeniusz Heller polecił wykonanie rozpoznania broni pancernej nieprzyjaciela oraz bombardowania na kierunku Częstochowa–Wieluń. Zadanie to powierzono dowódcy klucza rozpoznawczego eskadry por. Lekszyckiemu. W wystartowały jedynie załogi por. Gumkowskiego i por. Jakubowskiego, ponieważ z powodu awarii silnika, samolot por. Lekszyckiego nie zdołał wystartować.

Pierwszy lot bojowy tak wspomina członek pierwszej załogi, kpr. strz. Benedykt Molik:

Załoga por. Jakubowskiego dotarła aż nad Wrocław, zrzucając bomby na dworzec kolejowy.

3 września eskadra przegrupowała się na lotnisko Kuciny. Po lądowaniu załogi musiały zająć się zabezpieczeniem technicznym samolotów, ponieważ podstawowa część rzutu kołowego pozostała w Ułężu, a czołówka techniczna odleciała Fokkerami do Gnojna. Powtórne przegrupowanie rzutu technicznego oraz loty transportowe po sprzęt techniczny niezbędny do obsługi samolotów trwały do 4 września.

W tym dniu, w godzinach rannych, załogi por. obs. Dymka i por. obs. Jakubowskiego rozpoznawały ruchy jednostek pancerno-motorowych na drogach w rejonach Kalisza oraz Częstochowy-Radomska. Na sygnał radiowy od grupy rekonesansowej wystartowały pozostałe samoloty 212 eskadry. Część załóg bombardowała niemieckie kolumny pancerne na trasie Wieluń–Rusiec, a inne atakowały oddziały zmotoryzowane w rejonie Kłomnicy. Załogi wróciły na swoje macierzyste lotnisko bez strat.

Około godziny 13:00 miały miejsce kolejne starty 5 „Łosi”. Samoloty obrzuciły bombami most na Warcie w rejonie Rychłocic, który był odbudowywany przez Wehrmacht. Z tej misji powrócił jedynie jeden samolot. Nie wróciły załogi por. Lekszyckiego, por. Żukowskiego, Bykowskiego oraz ppor. Dzika.

Ostatnią walkę klucza por. obs. Żukowskiego tak relacjonuje naoczny świadek:

W tym samym czasie nalot bombowy na lotnisko Kuciny zniszczył „Łosia” kpt. Wołkowińskiego. Ciężko ranny dowódca 212 eskadry został przewieziony do szpitala w Łodzi. Obowiązki przejął kpt. Jan Baliński. W ciągu jednego dnia eskadra straciła bezpowrotnie cztery załogi, w tym dowódcę jednostki, oraz 5 samolotów. Z pozostałych trzech samolotów jeden miał przestrzeloną ramę silnika i nie nadawał się do zadań bojowych.

Wykorzystując przerwę w niemieckich nalotach na lotnisko, załogi por. Dymka, Jakubowskiego i Szponarowicza odleciały na lądowisko pod Grójcem. Po powrocie do Kucin z rozkazami dla dywizjonu, por. Szponarowicz zniszczył „Łosia” 211 eskadry bombowej.

O zmroku w Kucinach wylądowały 2 Fokkery z mechanikami oraz sprzętem. Trwała ewakuacja ludzi i sprzętu do Ułęża oraz na lotnisko Sokolniki, gdzie stacjonowała również 32 eskadra rozpoznawcza. Pozostały w Kucinach personel zajął pozycje obronne w obawie przed atakiem dywersantów.

5 września został zaatakowany i zestrzelony Fokker z nowym dowódcą 212 eskadry – kpt. obs. Balińskim. Ciężko ranny dowódca zmarł w drodze do szpitala. Obowiązki dowódcy eskadry przejął por. obs. Szponarowicz. W ciągu dnia całkowicie ewakuowano personel oraz sprzęt z tak niefortunnie wybranego lotniska, które znajdowało się wśród wsi niemieckich i było łatwym celem dla Luftwaffe na trasie lotów do Łodzi i Warszawy.

6 września samoloty odleciały na lotnisko Gnojno-Owadno. Tam, do 12 września, eskadra porządkowała stany, uzupełniając załogi oraz naprawiając sprzęt.

9 września dotarły do eskadry z Pińska 3 „Łosie”, jednakże bez kompletu przyrządów pokładowych i uzbrojenia. Elementy wyposażenia uzupełnili specjaliści z Państwowych Zakładów Lotniczych w Mielcu.

10 września załoga por. obs. Gumkowskiego poleciała na rozpoznanie niemieckiej kolumny pancernej w rejonie Jarosław–Przeworsk. W drodze powrotnej, z powodu zgubienia kursu i zapadających ciemności, załoga ewakuowała się na spadochronach w rejonie Uściługa, wracając następnego dnia do jednostki. Podczas skoku zginął kpr. Stanisław Biliński.

11 września jeden Me-109 zaatakował załogę pchor. obs. Rajcherta w rejonie Rawy Ruskiej. Atak został odparty ogniem broni pokładowej. W dniu następnym załoga pchor. obs. Owczarskiego wykonała lot patrolowy w rejonie Gnojno–Owadno–Mogiłno, nie wykrywając kolumn pancernych.

13 września po południu załoga por. obs. Szponarowicza poprowadziła klucz 3 „Łosi” na rozpoznanie niemieckich związków pancerno-motorowych na drogach Włodzimierz Wołyński–Chełm–Hrubieszów–Lubartów–Zamość. Na trasie Zamość–Hrubieszów wykryto długą kolumnę pojazdów pancernych zmierzających w kierunku Werbkowic. Po zrzuceniu bomb załogi wróciły do bazy.

14 września samoloty eskadry odleciały na lotnisko Wielick. W dniu następnym załoga pchor. Jerzego Goldhaara rozpoznawała rejon Sokala i Rawy Ruskiej, a eskadra otrzymała jednego, nie w pełni wyposażonego „Łosia”. 16 września jednostka została przeniesiona na lądowisko Gwoździec Stary. Zadań bojowych nie wykonywano.

17 września po południu trzy samoloty eskadry udały się do Rumunii. W dniu następnym rzut kołowy starł się pod Dubnem z oddziałami Armii Czerwonej. W trakcie walki ciężko ranny por. Jan Gumkowski został przewieziony do szpitala w Dubnie, gdzie zmarł następnego dnia. Część taboru oraz personelu zdołała wydostać się z okrążenia, przekraczając granicę polsko-rumuńską.

Personel eskadry

Samoloty eskadry

Uzbrojenie eskadry w 1939 roku stanowiło 9 samolotów bombowych PZL.37B Łoś oraz 1 samolot transportowy Fokker F.VIIB/3m.

Wypadki lotnicze

W okresie funkcjonowania eskadry miały miejsce następujące wypadki lotnicze, które zakończyły się obrażeniami lub śmiercią pilota:

27 marca 1939 roku podczas lotu szkoleniowego zginęła załoga: por. obs. Jan Wojtowicz, plut. pil. Władysław Grabowski, kpr. strz. samol. Stefan Nowacki oraz kpr. strz. samol. Michał Zawitkowski.

Uwagi

Przypisy

Bibliografia

Izydor Koliński: Regularne jednostki ludowego Wojska Polskiego (lotnictwo). Formowanie, działania bojowe, organizacja i uzbrojenie, metryki jednostek lotniczych. Krótki informator historyczny o Wojsku Polskim w latach II wojny światowej. Cz. 9. Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, 1978.

Hubert Kazimierz Kujawa: Księga lotników polskich poległych, zmarłych i zaginionych w latach 1939–1946. T. I: Polegli w kampanii wrześniowej, pomordowani w ZSRR i w innych okolicznościach podczas okupacji. Wydanie II poprawione i uzupełnione. Na prawach rękopisu.

Tomasz Kowalski: Godło i barwa w lotnictwie polskim 1918–1939. Toruń: Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, 1981. ISBN 83-206-0149-5.

Jerzy Pawlak: Polskie eskadry w latach 1918-1939. Warszawa: Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, 1989. ISBN 83-206-0760-4.

Jerzy Pawlak: Polskie eskadry w wojnie obronnej 1939. Warszawa: Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, 1982. ISBN 83-206-0281-5.

Jerzy Pawlak: Polskie eskadry w wojnie obronnej 1939. Warszawa: Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, 1991. ISBN 83-206-0795-7.

Ryszard Rybka, Kamil Stepan: Rocznik oficerski 1939. Stan na dzień 23 marca 1939. T. 29. Kraków: Fundacja Centrum Dokumentacji Czynu Niepodległościowego. Biblioteka Jagiellońska, 2006. ISBN 83-7188-899-6.

Zostań naszym fanem!

Pomóż nam się rozwijać! Polub nas na Facebooku! i śledź nas na X!