2112SSF

2112SSF – Szybkoobrotowy kolejowy silnik spalinowy

Silnik 2112SSF to szybkoobrotowy, kolejowy silnik spalinowy, który powstał na podstawie licencji firmy FIAT, opierając się na dokumentacji silnika typu GMT A210. W 1967 roku podjęto decyzję o nabyciu licencji, co było związane z względami pozatechnicznymi. Ten model silnika zastąpił krajowy silnik 12C22W, który nie przeszedł do fazy produkcji, pozostając jedynie w stadium prototypu.

Jest to silnik o wysokoprężnej konstrukcji widlasty, z kątem rozwarcia cylindrów wynoszącym 90 stopni, pracujący w cyklu czterosuwowym. Posiada on bezpośredni wtrysk paliwa oraz jest doładowany za pomocą turbosprężarki z intercoolerem.

Prace nad udoskonaleniem oraz rozwojem konstrukcji silników A210 prowadzone były głównie w Zakładach Metalowych im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu oraz w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym Silników Spalinowych (CBKSS) w Warszawie. Działania te były konieczne w celu usunięcia problemów konstrukcyjnych oraz wykonawczych, które pojawiły się na początku produkcji i eksploatacji. Udoskonalono trwałość oraz niezawodność silników 2112SSF i W2112SSF, które wcześniej charakteryzowały się wysoką awaryjnością z powodu niedopracowania konstrukcji. Mimo szerokiego zakresu prac w Polsce, niektóre problemy z elementami silnika (w szczególności z wałem korbowym) pozostały nierozwiązane, co przyczyniało się do awarii (zbyt mały przekrój ramienia wykorbienia wału).

Parametry silników licencyjnych GMT A210

Silniki 2112SSF znalazły zastosowanie w lokomotywach SP45, natomiast silniki W2112SSF były używane w lokomotywach SU46. Dodatkowo, silniki 2116SSF zostały zamontowane w dwóch prototypowych egzemplarzach lokomotyw serii SP47.

Zobacz też

kolejowy silnik spalinowy

Bibliografia

Leon Płachta. „Trakcja i Wagony”. 11, 1984. brak numeru strony

Zostań naszym fanem!

Pomóż nam się rozwijać! Polub nas na Facebooku! i śledź nas na X!