21 Samodzielna Eskadra Lotnictwa Myśliwskiego (21 selm) to pododdział lotnictwa myśliwskiego ludowego Wojska Polskiego.
Formowanie i zmiany organizacyjne
21 Samodzielna Eskadra Lotnictwa Myśliwskiego została utworzona 1 lipca 1955 roku na lotnisku Warszawa-Babice.
Jednostka została zorganizowana według etatu Nr 6/232, w składzie 103 żołnierzy oraz 1 pracownika kontraktowego, i podlegała bezpośrednio dowódcy 5 Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego OPL.
Głównym zadaniem eskadry była obrona Warszawy. Na początku jednostka otrzymała sześć samolotów myśliwskich MiG-17PF, które były wyposażone w pokładowe celowniki radiolokacyjne. 24 sierpnia 1955 roku na stan eskadry dołączono kolejne sześć samolotów MiG-17PF. Wszystkie te maszyny zostały wyprodukowane w Zakładzie Nr 21 w Gorkach.
W czerwcu 1957 roku 21 selm, wraz z 1 Pułkiem Lotnictwa Myśliwskiego OPL „Warszawa”, została przeniesiona do garnizonu Mińsk Mazowiecki (lotnisko w Janowie, koszary w Barczącej).
Do 1 listopada 1957 roku eskadra została rozwiązana jako samodzielna jednostka wojskowa. Personel eskadry oraz siedem samolotów MiG-17PF, które znajdowały się w ewidencji, zostały włączone do 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego OPL, w miejsce 3 eskadry, która stała się podstawą dla formowanego w Babimoście 45 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego OPL.
Dowódca eskadry
kpt pil. Zygmunt Czajka
Uwagi
Przypisy
Bibliografia
Józef Zieliński (red.): Polskie lotnictwo wojskowe 1945–2010: rozwój, organizacja, katastrofy lotnicze. Warszawa: Bellona SA; Wojskowe Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „SWAT”, 2011. ISBN 978-83-11-12140-9.
Marian Mikołajczuk, Jerzy Gruszczyński, Samoloty Lim-5 i Lim-6 w polskim lotnictwie wojskowym, Lotnictwo. Magazyn Miłośników lotnictwa wojskowego, cywilnego i kosmonautyki Nr 5 (98), Magnum X Sp. z o.o., Warszawa maj 2009, ISSN 1732-5323.
Paweł Piotrowski, System obrony powietrznej Polski w latach 1959-1990, część III, Lotnictwo Wojskowe. Magazyn Miłośników Lotnictwa Wojskowego Nr 4 (25), MAGNUM X Sp. z o.o., lipiec-sierpień 2002, ISSN 1505-1196.