21. ceremonia wręczenia Oscarów

21. ceremonia wręczenia Oscarów miała miejsce 24 marca 1949 roku w The Academy Theatre w Los Angeles.

Laureaci i nominowani

W celu wyróżnienia zwycięzców w poszczególnych kategoriach, ich nazwiska zostały podane pogrubioną czcionką oraz umieszczone na początku (tj. poza kolejnością nominacji na oficjalnych listach).

Najlepszy Film

  • wytwórnia: Rank-Two Cities, U-I – Hamlet
  • wytwórnia: Warner Bros. – Johnny Belinda
  • wytwórnia: Rank-Archers, Eagle-Lion – Czerwone trzewiki
  • wytwórnia: 20th Century Fox – Kłębowisko żmij
  • wytwórnia: Warner Bros. – Skarb Sierra Madre

Najlepszy Aktor

  • Laurence Olivier – Hamlet
  • Lew Ayres – Johnny Belinda
  • Montgomery Clift – Poszukiwania
  • Dan Dailey – When My Baby Smiles at Me
  • Clifton Webb – Gosposia do wszystkiego

Najlepsza Aktorka

  • Jane Wyman – Johnny Belinda
  • Ingrid Bergman – Joanna d’Arc
  • Olivia de Havilland – Kłębowisko żmij
  • Irene Dunne – I Remember Mama
  • Barbara Stanwyck – Przepraszam, pomyłka

Najlepszy Aktor Drugoplanowy

  • Walter Huston – Skarb Sierra Madre
  • Charles Bickford – Johnny Belinda
  • José Ferrer – Joanna d’Arc
  • Oscar Homolka – I Remember Mama
  • Cecil Kellaway – The Luck of the Irish

Najlepsza Aktorka Drugoplanowa

  • Claire Trevor – Koralowa wyspa
  • Barbara Bel Geddes – I Remember Mama
  • Ellen Corby – I Remember Mama
  • Agnes Moorehead – Johnny Belinda
  • Jean Simmons – Hamlet

Najlepszy Reżyser

  • John Huston – Skarb Sierra Madre
  • Laurence Olivier – Hamlet
  • Jean Negulesco – Johnny Belinda
  • Fred Zinnemann – Poszukiwania
  • Anatole Litvak – Kłębowisko żmij

Najlepszy Scenariusz

  • John Huston – Skarb Sierra Madre
  • Charles Brackett, Billy Wilder i Richard L. Breen – Sprawy zagraniczne
  • Irmgard Von Cube i Allen Vincent – Johnny Belinda
  • Richard Schweizer i David Wechsler – Poszukiwania
  • Frank Partos i Millen Brand – Kłębowisko żmij

Najlepsze Materiały do Scenariusza

  • Richard Schweizer i David Wechsler – Poszukiwania
  • Frances Flaherty i Robert Flaherty – Opowieść z Luizjany
  • Malvin Wald – Nagie miasto
  • Borden Chase – Rzeka Czerwona
  • Emeric Pressburger – Czerwone trzewiki

Najlepsze zdjęcia

Film czarno-biały

  • William H. Daniels – Nagie miasto
  • Charles Lang – Sprawy zagraniczne
  • Nicholas Musuraca – Pamiętam mamę
  • Ted D. McCord – Johnny Belinda
  • Joseph H. August – Portret Jennie

Film barwny

  • Joseph Valentine, William V. Skall i Winton C. Hoch – Joanna d’Arc
  • Charles G. Clarke – Green Grass of Wyoming
  • William E. Snyder – Miłość Carmen
  • Robert H. Planck – Trzej muszkieterowie

Najlepsza Scenografia i Dekoracja Wnętrz

Film Czarno-Biały

  • Roger K. Furse i Carmen Dillon – Hamlet
  • Robert Haas i William Wallace – Johnny Belinda

Film Kolorowy

  • Hein Heckroth i Arthur Lawson – Czerwone trzewiki
  • Richard Day, Edwin Casey Roberts i Joseph Kish – Joanna d’Arc

Najlepszy Dźwięk

  • 20th Century-Fox Studio Sound Department, reżyser dźwięku: Thomas T. Moulton – Kłębowisko żmij
  • Warner Bros. Studio Sound Department, reżyser dźwięku: płk Nathan O. Levinson – Johnny Belinda
  • Republic Studio Sound Department, reżyser dźwięku: Daniel J. Bloomberg – Moonrise

Najlepsza Piosenka

  • „Buttons and Bows” – Blada twarz – muzyka i słowa: Jay Livingston i Ray Evans
  • „For Every Man There’s a Woman” – Casbah – muzyka: Harold Arlen, słowa: Leo Robin
  • „It’s Magic” – Romance on the High Seas – muzyka: Jule Styne, słowa: Sammy Cahn
  • „This Is the Moment” – Dama w gronostajach – muzyka: Frederick Hollander, słowa: Leo Robin
  • „The Woody Woodpecker Song” – Wet Blanket Policy – muzyka i słowa: Ramey Idriss i George Tibbles

Najlepsza Muzyka

Dramat

  • Brian Easdale – Czerwone trzewiki
  • William Walton – Hamlet
  • Hugo Friedhofer – Joanna d’Arc
  • Max Steiner – Johnny Belinda
  • Alfred Newman – Kłębowisko żmij

Musical

  • Johnny Green i Roger Edens – Parada wielkanocna
  • Victor Young – Cesarz walca
  • Lennie Hayton – Pirat
  • Ray Heindorf – Romance on the High Seas
  • Alfred Newman – When My Baby Smiles at Me

Najlepszy Montaż

  • Paul Weatherwax – Nagie miasto
  • Frank Sullivan – Joanna d’Arc
  • David Weisbart – Johnny Belinda
  • Christian Nyby – Rzeka Czerwona
  • Reginald Mills – Czerwone trzewiki

Najlepsze Kostiumy

Film Czarno-Biały

  • Roger K. Furse – Hamlet
  • Irene Lentz – B. F.’s Daughter

Film Kolorowy

  • Dorothy Jeakins i Barbara Karinska – Joanna d’Arc
  • Edith Head i Gile Steele – Cesarz walca

Najlepsze Efekty Specjalne

  • wizualne: Paul Eagler, J. McMillan Johnson, Russell Shearman i Clarence Slifer, dźwiękowe: Charles Freeman i James G. Stewart – Portret Jennie
  • wizualne: Ralph Hammeras, Fred Sersen i Edward Snyder, dźwiękowe: Roger Heman – Deep Waters

Najlepszy Krótkometrażowy Film Animowany

  • Frederick Quimby – Mała sierotka (z serii Tom i Jerry)
  • Walt Disney – Mickey and the Seal (z serii o Myszce Miki)
  • Edward Selzer – Mouse Wreckers (z serii Zwariowane melodie)
  • United Productions of America – Robin Hoodlum (z serii The Fox and the Crow)
  • Walt Disney – Jedzonko dla mrówek (z serii o Kaczorze Donaldzie)

Najlepszy Krótkometrażowy Film na Jednej Rolce

  • Edmund H. Reek – Människor i stad
  • Herbert Moulton – Annie Was a Wonder
  • Gordon Hollingshead – Cinderella Horse
  • Gordon Hollingshead – So You Want to Be on the Radio
  • Pete Smith – You Can’t Win

Najlepszy Krótkometrażowy Film na Dwóch Rolkach

  • Walt Disney – Wyspa fok (On Seal Island)
  • Gordon Hollingshead – Calgary Stampede
  • Herbert Morgan – Going to Blazes!
  • Harry Grey – Samba-Mania
  • Thomas Mead – Snow Capers

Najlepszy Film Dokumentalny

Krótkometrażowy

  • Armia Stanów Zjednoczonych – Toward Independence
  • Herbert Morgan – Heart to Heart
  • Siły Powietrzne Armii Stanów Zjednoczonych – Operation Vittles

Pełnometrażowy

  • Orville O. Dull – The Secret Land
  • Janice Loeb – The Quiet One

Najlepszy Film Nieanglojęzyczny

  • Monsieur Vincent – Francja

Oscary Honorowe i Specjalne

  • Ivan Jandl – za dziecięcą rolę filmową
  • Sid Grauman – za całokształt pracy aktorskiej
  • Adolph Zukor – za wybitne osiągnięcia jako producent
  • Walter Wanger – za film Joanna d’Arc
  • Jean Hersholt – za zasługi jako prezesa Akademii

Nagroda im. Irvinga G. Thalberga

Jerry Wald

Nagrody Naukowe i Techniczne

Klasa II

  • Victor Caccialanza, Maurice Ayers i Paramount Studio Set Construction Department – za opracowanie i zastosowanie „Paralite”, nowego lekkiego procesu gipsowego do budowy scen. [Props]
  • Nick Kalten, Louis J. Witte i 20th Century Fox Studio Mechanical Effects Department – za proces konserwacji i ognioodporności roślinności. [Props]

Klasa III

  • Marty Martin, Jack Lannon, Russell Shearman i RKO Radio Studio Special Effects Department – za opracowanie nowej metody symulowania opadającego śniegu na planach filmowych. [Stage Operations]
  • A.J. Moran i Warner Bros. Studio Electrical Department – za metodę zdalnego sterowania roletami w sprzęcie oświetleniowym filmów. [Lighting]

Przypisy

Linki zewnętrzne

Informacje o ceremonii (ang.)

Zostań naszym fanem!

Pomóż nam się rozwijać! Polub nas na Facebooku! i śledź nas na X!