21. ceremonia wręczenia Oscarów miała miejsce 24 marca 1949 roku w The Academy Theatre w Los Angeles.
Laureaci i nominowani
W celu wyróżnienia zwycięzców w poszczególnych kategoriach, ich nazwiska zostały podane pogrubioną czcionką oraz umieszczone na początku (tj. poza kolejnością nominacji na oficjalnych listach).
Najlepszy Film
- wytwórnia: Rank-Two Cities, U-I – Hamlet
- wytwórnia: Warner Bros. – Johnny Belinda
- wytwórnia: Rank-Archers, Eagle-Lion – Czerwone trzewiki
- wytwórnia: 20th Century Fox – Kłębowisko żmij
- wytwórnia: Warner Bros. – Skarb Sierra Madre
Najlepszy Aktor
- Laurence Olivier – Hamlet
- Lew Ayres – Johnny Belinda
- Montgomery Clift – Poszukiwania
- Dan Dailey – When My Baby Smiles at Me
- Clifton Webb – Gosposia do wszystkiego
Najlepsza Aktorka
- Jane Wyman – Johnny Belinda
- Ingrid Bergman – Joanna d’Arc
- Olivia de Havilland – Kłębowisko żmij
- Irene Dunne – I Remember Mama
- Barbara Stanwyck – Przepraszam, pomyłka
Najlepszy Aktor Drugoplanowy
- Walter Huston – Skarb Sierra Madre
- Charles Bickford – Johnny Belinda
- José Ferrer – Joanna d’Arc
- Oscar Homolka – I Remember Mama
- Cecil Kellaway – The Luck of the Irish
Najlepsza Aktorka Drugoplanowa
- Claire Trevor – Koralowa wyspa
- Barbara Bel Geddes – I Remember Mama
- Ellen Corby – I Remember Mama
- Agnes Moorehead – Johnny Belinda
- Jean Simmons – Hamlet
Najlepszy Reżyser
- John Huston – Skarb Sierra Madre
- Laurence Olivier – Hamlet
- Jean Negulesco – Johnny Belinda
- Fred Zinnemann – Poszukiwania
- Anatole Litvak – Kłębowisko żmij
Najlepszy Scenariusz
- John Huston – Skarb Sierra Madre
- Charles Brackett, Billy Wilder i Richard L. Breen – Sprawy zagraniczne
- Irmgard Von Cube i Allen Vincent – Johnny Belinda
- Richard Schweizer i David Wechsler – Poszukiwania
- Frank Partos i Millen Brand – Kłębowisko żmij
Najlepsze Materiały do Scenariusza
- Richard Schweizer i David Wechsler – Poszukiwania
- Frances Flaherty i Robert Flaherty – Opowieść z Luizjany
- Malvin Wald – Nagie miasto
- Borden Chase – Rzeka Czerwona
- Emeric Pressburger – Czerwone trzewiki
Najlepsze zdjęcia
Film czarno-biały
- William H. Daniels – Nagie miasto
- Charles Lang – Sprawy zagraniczne
- Nicholas Musuraca – Pamiętam mamę
- Ted D. McCord – Johnny Belinda
- Joseph H. August – Portret Jennie
Film barwny
- Joseph Valentine, William V. Skall i Winton C. Hoch – Joanna d’Arc
- Charles G. Clarke – Green Grass of Wyoming
- William E. Snyder – Miłość Carmen
- Robert H. Planck – Trzej muszkieterowie
Najlepsza Scenografia i Dekoracja Wnętrz
Film Czarno-Biały
- Roger K. Furse i Carmen Dillon – Hamlet
- Robert Haas i William Wallace – Johnny Belinda
Film Kolorowy
- Hein Heckroth i Arthur Lawson – Czerwone trzewiki
- Richard Day, Edwin Casey Roberts i Joseph Kish – Joanna d’Arc
Najlepszy Dźwięk
- 20th Century-Fox Studio Sound Department, reżyser dźwięku: Thomas T. Moulton – Kłębowisko żmij
- Warner Bros. Studio Sound Department, reżyser dźwięku: płk Nathan O. Levinson – Johnny Belinda
- Republic Studio Sound Department, reżyser dźwięku: Daniel J. Bloomberg – Moonrise
Najlepsza Piosenka
- „Buttons and Bows” – Blada twarz – muzyka i słowa: Jay Livingston i Ray Evans
- „For Every Man There’s a Woman” – Casbah – muzyka: Harold Arlen, słowa: Leo Robin
- „It’s Magic” – Romance on the High Seas – muzyka: Jule Styne, słowa: Sammy Cahn
- „This Is the Moment” – Dama w gronostajach – muzyka: Frederick Hollander, słowa: Leo Robin
- „The Woody Woodpecker Song” – Wet Blanket Policy – muzyka i słowa: Ramey Idriss i George Tibbles
Najlepsza Muzyka
Dramat
- Brian Easdale – Czerwone trzewiki
- William Walton – Hamlet
- Hugo Friedhofer – Joanna d’Arc
- Max Steiner – Johnny Belinda
- Alfred Newman – Kłębowisko żmij
Musical
- Johnny Green i Roger Edens – Parada wielkanocna
- Victor Young – Cesarz walca
- Lennie Hayton – Pirat
- Ray Heindorf – Romance on the High Seas
- Alfred Newman – When My Baby Smiles at Me
Najlepszy Montaż
- Paul Weatherwax – Nagie miasto
- Frank Sullivan – Joanna d’Arc
- David Weisbart – Johnny Belinda
- Christian Nyby – Rzeka Czerwona
- Reginald Mills – Czerwone trzewiki
Najlepsze Kostiumy
Film Czarno-Biały
- Roger K. Furse – Hamlet
- Irene Lentz – B. F.’s Daughter
Film Kolorowy
- Dorothy Jeakins i Barbara Karinska – Joanna d’Arc
- Edith Head i Gile Steele – Cesarz walca
Najlepsze Efekty Specjalne
- wizualne: Paul Eagler, J. McMillan Johnson, Russell Shearman i Clarence Slifer, dźwiękowe: Charles Freeman i James G. Stewart – Portret Jennie
- wizualne: Ralph Hammeras, Fred Sersen i Edward Snyder, dźwiękowe: Roger Heman – Deep Waters
Najlepszy Krótkometrażowy Film Animowany
- Frederick Quimby – Mała sierotka (z serii Tom i Jerry)
- Walt Disney – Mickey and the Seal (z serii o Myszce Miki)
- Edward Selzer – Mouse Wreckers (z serii Zwariowane melodie)
- United Productions of America – Robin Hoodlum (z serii The Fox and the Crow)
- Walt Disney – Jedzonko dla mrówek (z serii o Kaczorze Donaldzie)
Najlepszy Krótkometrażowy Film na Jednej Rolce
- Edmund H. Reek – Människor i stad
- Herbert Moulton – Annie Was a Wonder
- Gordon Hollingshead – Cinderella Horse
- Gordon Hollingshead – So You Want to Be on the Radio
- Pete Smith – You Can’t Win
Najlepszy Krótkometrażowy Film na Dwóch Rolkach
- Walt Disney – Wyspa fok (On Seal Island)
- Gordon Hollingshead – Calgary Stampede
- Herbert Morgan – Going to Blazes!
- Harry Grey – Samba-Mania
- Thomas Mead – Snow Capers
Najlepszy Film Dokumentalny
Krótkometrażowy
- Armia Stanów Zjednoczonych – Toward Independence
- Herbert Morgan – Heart to Heart
- Siły Powietrzne Armii Stanów Zjednoczonych – Operation Vittles
Pełnometrażowy
- Orville O. Dull – The Secret Land
- Janice Loeb – The Quiet One
Najlepszy Film Nieanglojęzyczny
- Monsieur Vincent – Francja
Oscary Honorowe i Specjalne
- Ivan Jandl – za dziecięcą rolę filmową
- Sid Grauman – za całokształt pracy aktorskiej
- Adolph Zukor – za wybitne osiągnięcia jako producent
- Walter Wanger – za film Joanna d’Arc
- Jean Hersholt – za zasługi jako prezesa Akademii
Nagroda im. Irvinga G. Thalberga
Jerry Wald
Nagrody Naukowe i Techniczne
Klasa II
- Victor Caccialanza, Maurice Ayers i Paramount Studio Set Construction Department – za opracowanie i zastosowanie „Paralite”, nowego lekkiego procesu gipsowego do budowy scen. [Props]
- Nick Kalten, Louis J. Witte i 20th Century Fox Studio Mechanical Effects Department – za proces konserwacji i ognioodporności roślinności. [Props]
Klasa III
- Marty Martin, Jack Lannon, Russell Shearman i RKO Radio Studio Special Effects Department – za opracowanie nowej metody symulowania opadającego śniegu na planach filmowych. [Stage Operations]
- A.J. Moran i Warner Bros. Studio Electrical Department – za metodę zdalnego sterowania roletami w sprzęcie oświetleniowym filmów. [Lighting]
Przypisy
Linki zewnętrzne
Informacje o ceremonii (ang.)