Artykuł przedstawia kluczowe wydarzenia z 2005 roku w świecie gier komputerowych. Zobacz także: historia gier komputerowych.
== Wydarzenia ==
7–11 marca – odbyła się Game Developers Conference;
W trakcie konferencji Satoru Iwata, dyrektor Nintendo, zaprezentował temat: „The Heart of the Gamer”.
Microsoft zorganizował prezentację zatytułowaną „The Future of Games: Unlocking the Opportunity”, którą poprowadził J Allard, główny architekt XNA.
12 maja – Xbox 360 został zaprezentowany po raz pierwszy w telewizji MTV w specjalnym programie prowadzonym przez Elijaha Wooda.
16 maja – Sony ujawnia PlayStation 3 podczas konferencji prasowej przed E3.
17–20 maja – w Los Angeles w Kalifornii miały miejsce targi Electronic Entertainment Expo (E3). Udział wzięło około 400 firm oraz 70 000 uczestników z 79 krajów. Na wystawie zaprezentowano konsole siódmej generacji od Nintendo, Sony i Microsoft.
1 czerwca – IBM zorganizował pierwszą wideokonferencję poświęconą grom komputerowym, w której brali udział producenci gier i wydawcy. Tematem dyskusji były głównie gry sieciowe i ich promocja.
16–18 września – Tokyo Game Show odbył się w Makuhari Messe, gdzie 130 firm zaprezentowało swoje produkty na 1429 stoiskach.
Satoru Iwata prezentował Nintendo, ujawniając kontroler Wii.
Robert J. Bach, wicedyrektor Home and Entertainment Division Microsoftu, również wystąpił z prezentacją.
16 grudnia – Senatorowie Hillary Clinton, Joe Lieberman i Evan Bayh przedstawili projekt ustawy Family Entertainment Protection Act (FEPA), który miał na celu wymuszenie stosowania ocen z Entertainment Software Rating Board (ESRB) w każdej grze, aby chronić dzieci przed nieodpowiednimi treściami.
=== Biznes ===
6 stycznia – francuski wydawca Titus Interactive, właściciel Interplay Entertainment, ogłasza bankructwo.
12 stycznia – przedstawiciele przemysłu gier oraz gracze z całego świata wpłacają fundusze na rzecz UNICEF-u w związku z zniszczeniami po huraganie Katrina. Electronic Arts deklaruje darowiznę w wysokości 250 000 dolarów.
17 stycznia – Electronic Arts i ESPN ogłaszają zawarcie 15-letniego porozumienia, które umożliwi EA dostęp do materiałów ESPN.
20 stycznia – Activision ogłasza zakup Vicarious Visions, znanej z produkcji gier na konsole Game Boy oraz z programu middleware, Alchemy.
24 stycznia – Major League Baseball oraz Take-Two Interactive podpisują siedmioletnią umowę, która przyznaje Take-Two wyłączne prawa do tworzenia gier na licencji MLB.
25 stycznia – Take-Two Interactive informuje o zakupie Visual Concepts oraz ich oddziału Kush Games od Segi za 24 miliony dolarów. Dodatkowo zapowiada stworzenie nowego wydawcy, 2K Games.
Luty – Troika Games ogłasza upadłość.
2 marca – Entertainment Software Rating Board wprowadza nową ocenę „E10+” w swoim systemie, mającą na celu rozróżnienie pomiędzy oceną E dla dzieci młodszych i starszych.
7 marca – Sammy Studios ogłasza samodzielność i zmienia nazwę na High Moon Studios.
9 marca – Sega przejmuje Creative Assembly.
23 marca – Vivendi Universal Games nabywa Radical Entertainment, znane z gry The Simpsons Hit & Run.
Maj – Buena Vista Games ogłasza, że nabyło prawa do serii gier Turok i planuje wydanie nowych tytułów. Prawa do tej marki wcześniej należały do upadłej firmy Acclaim Entertainment.
20 lipca – Entertainment Software Rating Board zmienia kategorię gry Grand Theft Auto: San Andreas z Mature (17+) na Adults Only (18+) z powodu odkrycia mini-gry uruchamianej za pomocą moda „Hot Coffee”. Rockstar Games wstrzymuje produkcję gry, planując wydanie nowej wersji, w której mini-gra nie będzie dostępna.
27 lipca – Sony Computer Entertainment wydaje pierwszą znaczącą aktualizację oprogramowania do przenośnej konsoli PlayStation Portable. Wersja 2.00 zawiera przeglądarkę internetową, tryb powtórzeń A-B, przesyłanie obrazków przez Wi-Fi i wiele innych funkcji.
8 sierpnia – Abandon Mobile ogłasza swoje powstanie jako spółka pomiędzy Abandon Entertainment, Inc. a GF Capital Management and Advisors, LLC.
22 sierpnia – Square Enix nabywa Taito Corporation.
Listopad – Pandemic Studios i BioWare tworzą współpracującą jednostkę BioWare/Pandemic Studios.
3 listopada – Take-Two Interactive przejmuje Firaxis Games.
30 listopada – Sony Computer Entertainment ogłasza, że PlayStation 2 pobiło rekord najszybciej sprzedanych 100 milionów sztuk jednej konsoli, wyprzedzając poprzedniego rekordzistę, konsolę PlayStation, o trzy lata i dziewięć miesięcy.
12 grudnia – Working Designs zostaje zamknięte.
=== Wydane gry ===
11 stycznia – Resident Evil 4 (GameCube)
11 stycznia – Mercenaries: Playground of Destruction (PS2, Xbox)
25 stycznia – Oddworld: Stranger’s Wrath (Xbox)
8 lutego – Star Wars: Knights of the Old Republic II – The Sith Lords (PC)
8 lutego – Sonic Heroes (PC) (PL)
14 lutego – WarioWare: Touched! (DS)
22 lutego – Gran Turismo 4 (PS2)
24 lutego – Tekken 5 (PS2)
1 marca – Devil May Cry 3: Dante’s Awakening (PS2)
21 marca – TimeSplitters: Future Perfect (PS2, Xbox, GameCube)
22 marca – God of War (PS2)
22 marca – Lumines (PlayStation Portable)
22 marca – The Matrix Online (PC)
22 marca – Metal Gear Acid (PlayStation Portable)
29 marca – Dynasty Warriors 5 (PS2)
31 marca – Tom Clancy’s Splinter Cell: Chaos Theory (GameCube, PS2, Xbox, PC)
4 kwietnia – Doom 3: Resurrection of Evil (PC)
5 kwietnia – LEGO Star Wars (GameCube, GBA, PC, PS2, Xbox)
5 kwietnia – Deadhunt
12 kwietnia – Jade Empire (Xbox)
19 kwietnia – Psychonauts (Xbox)
26 kwietnia – Psychonauts (PC)
23 maja – WarioWare: Twisted! (GBA)
23 maja – Fire Emblem: The Sacred Stones (GBA)
7 czerwca – Medal of Honor: European Assault (PS2, Xbox, GameCube)
13 czerwca – Kirby: Canvas Curse (DS)
21 czerwca – Battlefield 2 (PC)
21 czerwca – Psychonauts (PS2)
21 czerwca – Destroy All Humans (PS2, Xbox)
27 czerwca – Meteos (DS)
8 sierpnia – Madden NFL 06 (PS2, DS, GameCube)
16 sierpnia – Dungeon Siege II (PC)
16 sierpnia – EyeToy: Play 2 (PS2)
17 sierpnia – Madden NFL 06 (PC)
22 sierpnia – Nintendogs (DS)
22 sierpnia – Advance Wars: Dual Strike (DS)
23 sierpnia – Incredible Hulk: Ultimate Destruction (PS2, GameCube, Xbox)
Wrzesień – Warhammer 40,000: Dawn of War – Winter Assault
13 września – Dynasty Warriors 5 (Xbox)
13 września – EverQuest II: Desert Of Flames (PC)
20 września – Ninja Gaiden Black (Xbox)
30 września – Ed, Edd i Eddy: The Mis-Edventures (PS2, PC)
7 października – Black & White 2 (PC)
17 października – F.E.A.R. (PC)
18 października – Quake 4 (PC, Xbox 360)
18 października – Age of Empires III (PC)
18 października – Shadow of the Colossus (PS2)
19 października – Fire Emblem: Path of Radiance (GameCube)
25 października – Battlefield 2: Modern Combat (PS2, Xbox)
25 października – Call of Duty 2 (PC)
25 października – Civilization IV (PC)
25 października – Grand Theft Auto: Liberty City Stories (PSP)
25 października – Resident Evil 4 (PS2)
25 października – Soulcalibur III (PS2)
1 listopada – Call of Duty 2: Big Red One (GC, PS2, Xbox)
1 listopada – Star Wars: Battlefront II (PS2, Xbox, PC)
7 listopada – Kameo: Elements of Power (Xbox 360)
14 listopada – Mario Kart DS (Nintendo DS)
14 listopada – Shadow the Hedgehog (PS2, Xbox, Nintendo GameCube)
15 listopada – Sonic Rush (Nintendo DS)
15 listopada – Call of Duty 2 (Xbox 360)
15 listopada – WWE SmackDown! vs. RAW 2006 (PS2)
16 listopada – Need for Speed: Most Wanted (PS2, Xbox, Xbox 360, Nintendo GameCube, PC, PSP, Nintendo DS, GBA)
17 listopada – Perfect Dark Zero (Xbox 360)
18 listopada – Quake 4 (Xbox 360)
21 listopada – Battlefield 2: Special Forces (PC)
22 listopada – Dragon Quest VIII (PS2)
5 grudnia – Animal Crossing: Wild World (Nintendo DS)
12 grudnia – Final Fantasy IV (GBA)
dokładna data wydania nieznana – Daemonica
grudzień – Tekken 5: Dark Resurrection (ARC)
5 grudnia – Tokobot
== Trendy ==
W roku 2005 całkowita wartość sprzedanych akcesoriów, sprzętu oraz oprogramowania związanego z grami komputerowymi w Stanach Zjednoczonych wyniosła 10,5 miliarda dolarów (w porównaniu do 9,9 miliarda w 2004 roku), ustanawiając tym samym nowy rekord, który wcześniej wynosił 10,3 miliarda dolarów z 2002 roku.
Wzrost ten był głównie efektem rozwoju sektora gier na przenośne konsole, który zrównoważył stagnację w obszarze gier konsolowych. Opóźnienia, brak dostępnego sprzętu oraz oczekiwania na nową generację konsol były przyczynami spadku sprzedaży gier oraz sprzętu konsolowego, które zmniejszyły się odpowiednio o 12% i 3%.
Wartość rynku gier na przenośne konsole wzrosła do 1,4 miliarda dolarów. Sprzedaż przenośnego sprzętu do gier wzrosła o 96% w porównaniu z rokiem 2004, co było wynikiem wprowadzenia konsol Nintendo DS oraz Sony PSP. Mimo to, konsola Game Boy Advance wciąż posiadała 62% udziału w sprzedaży przenośnych konsol oraz 52% w sprzedaży oprogramowania.
Rynek gier komputerowych nadal zmagał się z trendem spadkowym, doświadczając 14% zmniejszenia. Wartość tego segmentu spadła z 1,1 miliarda dolarów w 2004 roku do 953 milionów dolarów. Chociaż liczba sprzedanych gier komputerowych zmniejszyła się, NPD zauważa wzrost liczby graczy na komputerach, co jest wynikiem popularności stron internetowych oraz subskrypcji gier MMO.
=== Konsole gier wideo ===
W 2005 roku dominującymi konsolami były:
Microsoft Xbox
Nintendo GameCube
Sony PlayStation 2
Producenci konsol zaprezentowali następne generacje swoich urządzeń: Microsoft zaprezentował Xbox 360, Sony PlayStation 3, a Nintendo Wii. Informacje na temat konsol pojawiały się głównie tuż przed lub w czasie E3. Jednak w 2005 roku tylko Xbox 360 miał swoją premierę, która miała miejsce 22 listopada w Ameryce Północnej, 2 grudnia w Europie i 10 grudnia w Japonii.
=== Przenośne konsole ===
W 2005 roku dominującymi przenośnymi konsolami były:
Game Boy Advance SP
Nintendo DS
Sony PlayStation Portable
Następna edycja konsoli Game Boy, Game Boy Micro, została wprowadzona na rynek jesienią 2005 roku.
== Sprzedaż gier wideo ==
== Sprzedaż gier komputerowych ==
== Przypisy ==