Artykuł prezentuje kluczowe wydarzenia z 2004 roku w branży gier komputerowych. Zobacz także: historia gier komputerowych.
== Wydarzenia ==
20 stycznia – Wired Vaporware Awards przyznało pierwszą nagrodę „Ponadczasowej Nagrody Osiągnięć” („Lifetime Achievement Award”) dla Duke Nukem Forever.
4 marca – Academy of Interactive Arts & Sciences rozpoczyna siódme Interactive Achievement Awards, a Peter Molyneux zostaje wprowadzony do AIAS Hall of Fame.
22–26 marca – w trakcie Game Developers Conference odbywa się czwarte Game Developers Choice Awards oraz szóste Gama Network Independent Games Festival (IGF).
5 listopada – Nobuo Uematsu opuszcza Square Enix, zostając wolnym strzelcem i zakładając własną firmę o nazwie Smile Please.
=== Wydane gry ===
23 stycznia – Secret Maryo Chronicles
9 lutego – School Tycoon
2 marca – Ninja Gaiden na Xbox
23 marca – Sonic Heroes
23 marca – Far Cry (Crytek)
21 kwietnia – Hitman: Kontrakty
26 czerwca – Yume Nikki
3 sierpnia – id Software wydaje Doom 3 po czterech latach prac.
14 września – The Sims 2
14 września – Call of Duty: United Offensive
21 września – Star Wars Battlefront (Pandemic Studios/LucasArts)
22 września – wydanie Katamari Damacy, uznawanej za jedną z najbardziej innowacyjnych gier ostatnich lat.
29 października – Grand Theft Auto: San Andreas (Rockstar North)
9 listopada – Microsoft wydaje Halo 2
15 listopada – Metroid Prime 2: Echoes (Retro Studios)
15 listopada – Tekken 5 na automaty do gier
16 listopada – Call of Duty: Finest Hour
16 listopada – po pięciu latach produkcji Valve Software wydaje Half-Life 2
17 listopada – Konami wydaje Metal Gear Solid 3: Snake Eater
21 listopada – Nintendo rozpoczyna sprzedaż konsoli DS w Stanach Zjednoczonych.
23 listopada – Blizzard Entertainment wydaje World of Warcraft w Ameryce Północnej, Australii i Nowej Zelandii. Gra sprzedaje się w ponad 240 tysiącach kopii w ciągu jednego dnia, osiągając rekordową sprzedaż w kategorii gier na komputery osobiste.
dokładna data wydania nieznana – .kkrieger
dokładna data wydania nieznana – Travian
dokładna data wydania nieznana – TrueCombat: Elite
=== Biznes ===
12 stycznia – Ubisoft przejmuje Tiwak.
Luty – EA łączy się, przenosząc większość Maxisa oraz całe Origin Systems do swojej siedziby w Redwood Shores w Kalifornii.
Marzec – Microsoft ogłasza, że XNA, następca DirectX, stanie się domyślnym środowiskiem programistycznym dla Windows Vista i Xenon.
6 kwietnia – Midway Games przejmuje Surreal Software.
Maj – Sammy nabywa udziały, które dają kontrolę nad Sega Corporation za około 1,1 miliarda dolarów, tworząc nową firmę, Sega Sammy Holdings Inc, jedną z największych w branży gier na świecie.
30 sierpnia – Acclaim ogłasza upadłość.
11 października – Midway Games przejmuje Inevitable Entertainment i zmienia nazwę na Midway Studios Austin.
30 listopada – Midway Games przejmuje Paradox Development.
13 grudnia – Electronic Arts nabywa prawa do używania marki NFL na następne pięć lat.
20 grudnia – Electronic Arts kupuje 20% udziałów w Ubisoft.
== Trendy ==
W 2004 roku całkowita sprzedaż sprzętu, gier oraz akcesoriów do gier w Stanach Zjednoczonych wyniosła 9,9 miliarda dolarów (w 2003 roku 10 miliardów). Całkowita sprzedaż wzrosła o 8 procent w porównaniu do roku poprzedniego, osiągając 6,2 miliarda dolarów. Sprzedaż gier na przenośne konsole po raz pierwszy przekroczyła 1 miliard dolarów, podczas gdy sprzedaż sprzętu spadła o 27 procent.
=== Konsole gier wideo ===
W 2004 roku dominowały następujące konsole gier wideo:
Nintendo GameCube
Microsoft Xbox
Sony PlayStation 2
23 marca Sony wydało dysk twardy dla PlayStation 2.
1 listopada w Japonii zadebiutowała trzecia wersja PlayStation 2 (model SCPH-70000).
=== Przenośne konsole gier wideo ===
W 2004 roku najpopularniejszymi przenośnymi konsolami gier były:
N-Gage
Nintendo Game Boy Advance SP
Nokia wprowadza nową wersję oryginalnego N-Gage’a, nazwaną N-Gage QD. Nintendo wydaje konsolę DS 21 listopada w Stanach Zjednoczonych, a Sony wydaje PlayStation Portable w Japonii 12 grudnia.
=== Sprzedaż gier komputerowych ===