2004 w grach komputerowych

Artykuł prezentuje kluczowe wydarzenia z 2004 roku w branży gier komputerowych. Zobacz także: historia gier komputerowych.

== Wydarzenia ==

20 stycznia – Wired Vaporware Awards przyznało pierwszą nagrodę „Ponadczasowej Nagrody Osiągnięć” („Lifetime Achievement Award”) dla Duke Nukem Forever.

4 marca – Academy of Interactive Arts & Sciences rozpoczyna siódme Interactive Achievement Awards, a Peter Molyneux zostaje wprowadzony do AIAS Hall of Fame.

22–26 marca – w trakcie Game Developers Conference odbywa się czwarte Game Developers Choice Awards oraz szóste Gama Network Independent Games Festival (IGF).

5 listopada – Nobuo Uematsu opuszcza Square Enix, zostając wolnym strzelcem i zakładając własną firmę o nazwie Smile Please.

=== Wydane gry ===

23 stycznia – Secret Maryo Chronicles

9 lutego – School Tycoon

2 marca – Ninja Gaiden na Xbox

23 marca – Sonic Heroes

23 marca – Far Cry (Crytek)

21 kwietnia – Hitman: Kontrakty

26 czerwca – Yume Nikki

3 sierpnia – id Software wydaje Doom 3 po czterech latach prac.

14 września – The Sims 2

14 września – Call of Duty: United Offensive

21 września – Star Wars Battlefront (Pandemic Studios/LucasArts)

22 września – wydanie Katamari Damacy, uznawanej za jedną z najbardziej innowacyjnych gier ostatnich lat.

29 października – Grand Theft Auto: San Andreas (Rockstar North)

9 listopada – Microsoft wydaje Halo 2

15 listopada – Metroid Prime 2: Echoes (Retro Studios)

15 listopada – Tekken 5 na automaty do gier

16 listopada – Call of Duty: Finest Hour

16 listopada – po pięciu latach produkcji Valve Software wydaje Half-Life 2

17 listopada – Konami wydaje Metal Gear Solid 3: Snake Eater

21 listopada – Nintendo rozpoczyna sprzedaż konsoli DS w Stanach Zjednoczonych.

23 listopada – Blizzard Entertainment wydaje World of Warcraft w Ameryce Północnej, Australii i Nowej Zelandii. Gra sprzedaje się w ponad 240 tysiącach kopii w ciągu jednego dnia, osiągając rekordową sprzedaż w kategorii gier na komputery osobiste.

dokładna data wydania nieznana – .kkrieger

dokładna data wydania nieznana – Travian

dokładna data wydania nieznana – TrueCombat: Elite

=== Biznes ===

12 stycznia – Ubisoft przejmuje Tiwak.

Luty – EA łączy się, przenosząc większość Maxisa oraz całe Origin Systems do swojej siedziby w Redwood Shores w Kalifornii.

Marzec – Microsoft ogłasza, że XNA, następca DirectX, stanie się domyślnym środowiskiem programistycznym dla Windows Vista i Xenon.

6 kwietnia – Midway Games przejmuje Surreal Software.

Maj – Sammy nabywa udziały, które dają kontrolę nad Sega Corporation za około 1,1 miliarda dolarów, tworząc nową firmę, Sega Sammy Holdings Inc, jedną z największych w branży gier na świecie.

30 sierpnia – Acclaim ogłasza upadłość.

11 października – Midway Games przejmuje Inevitable Entertainment i zmienia nazwę na Midway Studios Austin.

30 listopada – Midway Games przejmuje Paradox Development.

13 grudnia – Electronic Arts nabywa prawa do używania marki NFL na następne pięć lat.

20 grudnia – Electronic Arts kupuje 20% udziałów w Ubisoft.

== Trendy ==

W 2004 roku całkowita sprzedaż sprzętu, gier oraz akcesoriów do gier w Stanach Zjednoczonych wyniosła 9,9 miliarda dolarów (w 2003 roku 10 miliardów). Całkowita sprzedaż wzrosła o 8 procent w porównaniu do roku poprzedniego, osiągając 6,2 miliarda dolarów. Sprzedaż gier na przenośne konsole po raz pierwszy przekroczyła 1 miliard dolarów, podczas gdy sprzedaż sprzętu spadła o 27 procent.

=== Konsole gier wideo ===

W 2004 roku dominowały następujące konsole gier wideo:

Nintendo GameCube

Microsoft Xbox

Sony PlayStation 2

23 marca Sony wydało dysk twardy dla PlayStation 2.

1 listopada w Japonii zadebiutowała trzecia wersja PlayStation 2 (model SCPH-70000).

=== Przenośne konsole gier wideo ===

W 2004 roku najpopularniejszymi przenośnymi konsolami gier były:

N-Gage

Nintendo Game Boy Advance SP

Nokia wprowadza nową wersję oryginalnego N-Gage’a, nazwaną N-Gage QD. Nintendo wydaje konsolę DS 21 listopada w Stanach Zjednoczonych, a Sony wydaje PlayStation Portable w Japonii 12 grudnia.

=== Sprzedaż gier komputerowych ===

Zostań naszym fanem!

Pomóż nam się rozwijać! Polub nas na Facebooku! i śledź nas na X!