Artykuł przedstawia istotne wydarzenia z roku 2003 w sektorze gier komputerowych. Sprawdź także: historia gier komputerowych.
Wydarzenia
27 lutego – Academy of Interactive Arts & Sciences uruchamia szóste wydanie corocznego plebiscytu Interactive Achievement Awards.
6-9 marca – W trakcie Game Developers Conference odbywa się trzecia edycja Game Developers Choice Awards oraz piąta edycja Independent Games Festival (IGF).
14-16 maja – W Los Angeles Convention Center odbywają się dziewiąte targi Electronic Entertainment Expo (E3); przyznawane są nagrody w szóstej edycji Game Critics Awards dla najlepszych gier E3.
16 czerwca – Interactive Digital Software Association (IDSA) zmienia swoją nazwę na Entertainment Software Association (ESA).
1 września – Firmy DreamWorks SKG oraz Tecmo ogłaszają filmową adaptację gry komputerowej Fatal Frame. W produkcji filmu wezmą udział John Rogers oraz Steven Spielberg.
20 września – Rodziny Aarona Hamela oraz Kimberly Bede, dwojga młodzieńców, którzy zostali zastrzeleni przez nastolatków Williama i Josha Bucknera (którzy przyznali, że ich działania były inspirowane grą Grand Theft Auto III), wygrywają 246 milionów dolarów w procesie przeciwko producentowi gry Rockstar Games, jej wydawcy Take-Two Interactive, sieci Wal-Mart oraz producentowi konsoli Sony.
31 października – BAFTA (British Academy of Film and Television Arts) ogłasza, że od następnej edycji plebiscytu (zaplanowanej na luty 2004 roku) przyznawane będą nagrody także w kategorii gier komputerowych, zwane British Academy Games Awards.
Listopad – Kazushige Nojima opuszcza firmę Square Enix.
Listopad – Powstaje polska gra internetowa Arena Albionu.
Hardware
Początek 2003 – Nintendo wprowadza na rynek Game Boy Advance SP, ulepszoną wersję popularnej konsoli Game Boy Advance.
Nokia prezentuje hybrydę telefonu komórkowego oraz konsoli gier wideo, N-Gage.
Nintendo Famicom (NES) oraz Super Famicom (SNES) zostają oficjalnie wycofane z produkcji na całym świecie.
Sony zaprezentowało pierwszy prototyp PlayStation Portable.
Nintendo zapowiada, że „nasza konsola nowej generacji będzie kompatybilna z GameCubem”.
Biznes
19 lutego – Microsoft ogłasza zamiar zakupu Connectix Corp.
Take-Two Interactive przejmuje TDK Mediactive, Inc.
Infogrames zmienia nazwę na Atari.
Square Co., Ltd. oraz Enix Corporation łączą siły, tworząc Square Enix Co., Ltd.
CNN/Money informuje, że przemysł gier komputerowych jest wart 10 miliardów dolarów.
Maj – The 3DO Company ogłasza bankructwo.
Sierpień – Microsoft ogłasza, że ATI będzie producentem procesora graficznego dla nowej generacji konsoli, roboczo nazwanej Project Xenon. Poprzedni kontrakt z NVIDIA został zakończony, ale GPU Xboxa nadal jest produkowane.
Grudzień – Interplay zamyka Black Isle Studios.
Koniec 2003 – Nintendo nabywa udziały w japońskiej firmie zabawek Bandai, stając się jednym z dziesięciu największych akcjonariuszy tej firmy.
Koniec 2003 – GameSpot informuje, że oświadczenia Nintendo oraz Bandai dotyczące rzekomego przejęcia Bandai przez Nintendo były nieprawdziwe. Nintendo współpracuje z japońską instytucją bankową, której obie firmy są klientami, w celu realizacji przejęcia.
Koniec 2003 – Data East ogłasza bankructwo.
Wydane gry
Styczeń – Car Tycoon
Marzec – Line of Sight: Vietnam
Kwiecień – Postal 2
Maj – Enter The Matrix
Czerwiec – Tomb Raider: The Angel of Darkness
Lipiec – Wydanie Star Wars: Knights of the Old Republic na Xbox.
Sierpień – W Japonii gra Winning Eleven 7 na PlayStation 2 sprzedała się w liczbie 1 miliona kopii w zaledwie tydzień.
Wrzesień – Grand Theft Auto: Double Pack ukazuje się na Xbox.
Październik – Call of Duty
Listopad/Grudzień – Mario Kart: Double Dash!!, Prince of Persia: Piaski czasu, Beyond Good & Evil, Simpsons Hit & Run, Jak II oraz Ratchet & Clank: Going Commando.
Trendy
Branża gier komputerowych nadal traci na rzecz gier konsolowych. Sprzedaż gier komputerowych spadła w USA o 14% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Całkowita wartość sprzedaży gier wzrosła do 7 miliardów dolarów, z czego gry konsolowe stanowią 5,8 miliarda dolarów, a gry komputerowe 1,2 miliarda dolarów.
Konsole gier wideo
W 2003 roku dominowały następujące konsole gier wideo:
- Sony PlayStation 2
- Nintendo GameCube
- Microsoft Xbox
Przenośne konsole
W roku 2003 wśród przenośnych konsol gier wideo dominował:
- Nintendo Game Boy Advance
W tym roku zadebiutowały również dwie nowe przenośne konsole: Game Boy Advance SP (ulepszony GBA) oraz Nokia N-Gage.
Sprzedaż gier komputerowych
Przedstawiamy listę dziesięciu najlepiej sprzedających się gier komputerowych w Stanach Zjednoczonych.