2003 w grach komputerowych

Artykuł przedstawia istotne wydarzenia z roku 2003 w sektorze gier komputerowych. Sprawdź także: historia gier komputerowych.

Wydarzenia

27 lutego – Academy of Interactive Arts & Sciences uruchamia szóste wydanie corocznego plebiscytu Interactive Achievement Awards.

6-9 marca – W trakcie Game Developers Conference odbywa się trzecia edycja Game Developers Choice Awards oraz piąta edycja Independent Games Festival (IGF).

14-16 maja – W Los Angeles Convention Center odbywają się dziewiąte targi Electronic Entertainment Expo (E3); przyznawane są nagrody w szóstej edycji Game Critics Awards dla najlepszych gier E3.

16 czerwca – Interactive Digital Software Association (IDSA) zmienia swoją nazwę na Entertainment Software Association (ESA).

1 września – Firmy DreamWorks SKG oraz Tecmo ogłaszają filmową adaptację gry komputerowej Fatal Frame. W produkcji filmu wezmą udział John Rogers oraz Steven Spielberg.

20 września – Rodziny Aarona Hamela oraz Kimberly Bede, dwojga młodzieńców, którzy zostali zastrzeleni przez nastolatków Williama i Josha Bucknera (którzy przyznali, że ich działania były inspirowane grą Grand Theft Auto III), wygrywają 246 milionów dolarów w procesie przeciwko producentowi gry Rockstar Games, jej wydawcy Take-Two Interactive, sieci Wal-Mart oraz producentowi konsoli Sony.

31 października – BAFTA (British Academy of Film and Television Arts) ogłasza, że od następnej edycji plebiscytu (zaplanowanej na luty 2004 roku) przyznawane będą nagrody także w kategorii gier komputerowych, zwane British Academy Games Awards.

Listopad – Kazushige Nojima opuszcza firmę Square Enix.

Listopad – Powstaje polska gra internetowa Arena Albionu.

Hardware

Początek 2003 – Nintendo wprowadza na rynek Game Boy Advance SP, ulepszoną wersję popularnej konsoli Game Boy Advance.

Nokia prezentuje hybrydę telefonu komórkowego oraz konsoli gier wideo, N-Gage.

Nintendo Famicom (NES) oraz Super Famicom (SNES) zostają oficjalnie wycofane z produkcji na całym świecie.

Sony zaprezentowało pierwszy prototyp PlayStation Portable.

Nintendo zapowiada, że „nasza konsola nowej generacji będzie kompatybilna z GameCubem”.

Biznes

19 lutego – Microsoft ogłasza zamiar zakupu Connectix Corp.

Take-Two Interactive przejmuje TDK Mediactive, Inc.

Infogrames zmienia nazwę na Atari.

Square Co., Ltd. oraz Enix Corporation łączą siły, tworząc Square Enix Co., Ltd.

CNN/Money informuje, że przemysł gier komputerowych jest wart 10 miliardów dolarów.

Maj – The 3DO Company ogłasza bankructwo.

Sierpień – Microsoft ogłasza, że ATI będzie producentem procesora graficznego dla nowej generacji konsoli, roboczo nazwanej Project Xenon. Poprzedni kontrakt z NVIDIA został zakończony, ale GPU Xboxa nadal jest produkowane.

Grudzień – Interplay zamyka Black Isle Studios.

Koniec 2003 – Nintendo nabywa udziały w japońskiej firmie zabawek Bandai, stając się jednym z dziesięciu największych akcjonariuszy tej firmy.

Koniec 2003 – GameSpot informuje, że oświadczenia Nintendo oraz Bandai dotyczące rzekomego przejęcia Bandai przez Nintendo były nieprawdziwe. Nintendo współpracuje z japońską instytucją bankową, której obie firmy są klientami, w celu realizacji przejęcia.

Koniec 2003 – Data East ogłasza bankructwo.

Wydane gry

Styczeń – Car Tycoon

Marzec – Line of Sight: Vietnam

Kwiecień – Postal 2

Maj – Enter The Matrix

Czerwiec – Tomb Raider: The Angel of Darkness

Lipiec – Wydanie Star Wars: Knights of the Old Republic na Xbox.

Sierpień – W Japonii gra Winning Eleven 7 na PlayStation 2 sprzedała się w liczbie 1 miliona kopii w zaledwie tydzień.

Wrzesień – Grand Theft Auto: Double Pack ukazuje się na Xbox.

Październik – Call of Duty

Listopad/Grudzień – Mario Kart: Double Dash!!, Prince of Persia: Piaski czasu, Beyond Good & Evil, Simpsons Hit & Run, Jak II oraz Ratchet & Clank: Going Commando.

Trendy

Branża gier komputerowych nadal traci na rzecz gier konsolowych. Sprzedaż gier komputerowych spadła w USA o 14% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Całkowita wartość sprzedaży gier wzrosła do 7 miliardów dolarów, z czego gry konsolowe stanowią 5,8 miliarda dolarów, a gry komputerowe 1,2 miliarda dolarów.

Konsole gier wideo

W 2003 roku dominowały następujące konsole gier wideo:

  • Sony PlayStation 2
  • Nintendo GameCube
  • Microsoft Xbox

Przenośne konsole

W roku 2003 wśród przenośnych konsol gier wideo dominował:

  • Nintendo Game Boy Advance

W tym roku zadebiutowały również dwie nowe przenośne konsole: Game Boy Advance SP (ulepszony GBA) oraz Nokia N-Gage.

Sprzedaż gier komputerowych

Przedstawiamy listę dziesięciu najlepiej sprzedających się gier komputerowych w Stanach Zjednoczonych.

Zostań naszym fanem!

Pomóż nam się rozwijać! Polub nas na Facebooku! i śledź nas na X!