Dwudziesta ceremonia wręczenia niezależnych nagród Independent Spirit Awards za rok 2004 miała miejsce 26 lutego 2005 roku na plaży w Santa Monica.
Nominacje do nagród zostały ogłoszone 1 grudnia 2004 roku.
Gospodarzem gali wręczenia nagród był Samuel L. Jackson.
Laureaci i nominowani
Laureaci nagród są wyróżnieni pogrubioną czcionką.
Najlepszy film niezależny
- Michael London – Bezdroża
- Mario Van Peebles – Badasssss
- Gail Mutrux – Kinsey
- Paul S. Mezey – Maria łaski pełna
- Shane Carruth – Wynalazek
Najlepszy film zagraniczny
- W stronę morza
- Złe wychowanie
- Oasis
- Red Lights
- Yesterday
Najlepszy reżyser
- Alexander Payne – Bezdroża
- Shane Carruth – Wynalazek
- Joshua Marston – Maria łaski pełna
- Walter Salles – Dzienniki motocyklowe
- Mario Van Peebles – Badasssss
Najlepszy scenariusz
- Alexander Payne i Jim Taylor – Bezdroża
- Mario Van Peebles i Dennis Haggerty – Badasssss
- Richard Linklater, Julie Delpy i Ethan Hawke – Przed zachodem Słońca
- Tod Williams – Drzwi w podłodze
- Bill Condon – Kinsey
Najlepsza główna rola żeńska
- Catalina Sandino Moreno – Maria łaski pełna
- Kimberley Elise – Woman Thou Art Loosed
- Vera Farmiga – Aż do kości
- Judy Marte – On the Outs
- Kyra Sedgwick – Jaskinie serca
Najlepsza główna rola męska
- Paul Giamatti – Bezdroża
- Kevin Bacon – Zły dotyk
- Jeff Bridges – Drzwi w podłodze
- Jamie Foxx – Odkupienie
- Liam Neeson – Kinsey
Najlepsza drugoplanowa rola żeńska
- Virginia Madsen – Bezdroża
- Cate Blanchett – Kawa i papierosy
- Loretta Devine – Woman Thou Art Loosed
- Robin Simmons – Robbing Peter
- Yenny Paola Vega – Maria łaski pełna
Najlepsza drugoplanowa rola męska
- Thomas Haden Church – Bezdroża
- Jon Gries – Napoleon Wybuchowiec
- Aidan Quinn – Jaskinie serca
- Roger Robinson – Brother to Brother
- Peter Sarsgaard – Kinsey
Najlepszy debiut
- Reżyser – Tytuł filmu
- Zach Braff – Powrót do Garden State
- Rodney Evans – Brother to Brother
- Jared Hess – Napoleon Wybuchowiec
- Ryan Little – Na tyłach wroga
- Nichole Kassell – Zły dotyk
Najlepszy debiutancki scenariusz
- Joshua Marston – Maria łaski pełna
- Zach Braff – Powrót do Garden State
- Rodney Evans – Brother to Brother
- Shane Carruth – Wynalazek
- Mario F. de la Vega – Robbing Peter
Najlepszy debiut aktorski
- Rodrigo de la Serna – Dzienniki motocyklowe
- Anthony Mackie – Brother to Brother
- Louie Olivos Jr. – Robbing Peter
- Hannah Pilkes – Zły dotyk
- David Sullivan – Wynalazek
Najlepsze zdjęcia
- Eric Gaultier – Dzienniki motocyklowe
- Tim Orr – Dmuchawiec
- David Greene – Odkupienie
- Ryan Little – Na tyłach wroga
- Maryse Alberti – Już tu nie mieszkamy
Najlepszy dokument
- Some Kind of Monster
- Bright Leaves
- Chisholm ’72: Unbought & Unbossed
- Hiding and Seeking: Faith and Tolerance After the Holocaust
- Tarnation
Nagroda Johna Cassavetesa
(przyznawana filmowi zrealizowanemu za mniej niż pięćset tysięcy dolarów)
- Mean Creek
- Aż do kości
- On the Outs
- Robbing Peter
- Unknown Soldier
Nagroda producentów „Piaget”
(8. rozdanie nagrody producentów dla wschodzących producentów, którzy, pomimo bardzo ograniczonych zasobów, wykazali kreatywność, wytrwałość i wizję niezbędną do produkcji niezależnych filmów wysokiej jakości. Nagroda wynosi 25 000 dolarów ufundowanych przez sponsora Piaget)
- Gina Kwon – The Good Girl, Ty i ja i wszyscy, których znamy oraz The Motel
- Danielle Renfrew – Listopad i Groove
- Sean Covel i Chris Wyatt – Napoleon Wybuchowiec oraz Think Tank
Nagroda „Ktoś do pilnowania”
(11. rozdanie nagrody „Ktoś do pilnowania”; nagroda przyznana zostaje utalentowanemu reżyserowi z wizją, który nie otrzymał jeszcze odpowiedniego uznania. Nagroda wynosi 25 000 dolarów)
- Jem Cohen – Chain
- Bryan Poyser – Dear Pillow
- Jennifer Reeves – The Time We Killed
Nagroda „Prawdziwsze od fikcji”
(10. rozdanie nagrody „Prawdziwsze od fikcji”; nagroda przyznana została wschodzącemu reżyserowi filmu non-fiction, który jeszcze nie otrzymał uznania. Nagroda wynosi 25 000 dolarów)
- Born into Brothels
- Chisholm ’72: Unbought & Unbossed
- Control Room
- Farmingville
Przypisy
Linki zewnętrzne