2 Szwadron Regulacji Ruchu

2 Szwadron Regulacji Ruchu – jednostka żandarmerii Polskich Sił Zbrojnych.

Historia Szwadronu

26 września 1945 roku, kapitan Kazimierz Biliński dotarł do 11 Szwadronu Żandarmerii w Porto San Giorgio, gdzie na polecenie dowódcy Żandarmerii 2 Korpusu miał zorganizować oddział regulacji ruchu. Trzy dni później, dowódca 11 Szwadronu Żandarmerii przekazał kapitanowi Bilińskiemu trzech kaprali podchorążych oraz dwóch żołnierzy. 30 września kapitan Biliński otrzymał pierwszy sprzęt motorowy, w tym osobowo-terenowy samochód Ford GP, samochód 15 CWT oraz pięć motocykli marki Norton.

9 października 1945 roku został opublikowany etat Dowództwa Szwadronu Regulacji Ruchu (ang. HQ Polish TC Coy), który przewidywał 4 oficerów i 17 szeregowych w dowództwie oraz sześć plutonów po 17 szeregowych, co łącznie dawało 4 oficerów oraz 119 szeregowych.

19 października 1945 roku, Dowództwo 2 Korpusu wydało rozkaz dotyczący organizacji 2 Szwadronu Regulacji Ruchu. Szwadron stał się samodzielną jednostką ewidencyjną oraz oddziałem gospodarczym, podległym bezpośrednio dowódcy Żandarmerii 2 Korpusu w zakresie służbowym i fachowym. Dowódca Szwadronu otrzymał uprawnienia dyscyplinarne równoważne dowódcy batalionu. Proces organizacji Szwadronu miał zostać zakończony do 15 listopada 1945 roku.

23 października 1945 roku, Szwadron przejął miejsce zakwaterowania 11 Szwadronu Żandarmerii, który został przeniesiony do Ankony. Dwa dni później odczytano pierwszy rozkaz dzienny Szwadronu. 13 listopada z 37 Składnicy Parku Materiałowego pobrano osiem motocykli Norton.

17 stycznia 1946 roku powstał III pluton. 13 lutego trzech podoficerów oraz dwóch szeregowych odeszło do Oddziału Szkolnego Regulacji Ruchu w Senigalli. 16 marca 1946 roku utworzono IV pluton. 5 kwietnia, dowódca Żandarmerii 2 Korpusu przyznał Odznakę Żołnierzy Żandarmerii trzem oficerom, jedenastu podoficerom oraz dwóm szeregowym.

22 kwietnia 1947 roku, Szwadron dotarł do Obozu Poulton koło Wrexham.

13 maja 1947 roku, Szwadron został odwiedzony przez Inspektora Żandarmerii Inspektoratu PKP, ppłk. Ignacego Skoczenia, oraz dowódcę Żandarmerii Grupy Dywizyjnej 2 Korpusu, ppłk. Edwarda Czuruka.

25 maja 1947 roku, zorganizowano pożegnalne przyjęcie z okazji likwidacji Szwadronu. Trzy dni później rozpoczęto proces likwidacji, a szeregowi zostali wcieleni do 1 Szwadronu Żandarmerii i przetransportowani w nowe miejsce.

4 czerwca 1947 roku, Szwadron dotarł do Obozu Foxley II koło Hereford. 12 czerwca 1947 roku, kapitan Biliński przesłał na adres Redakcji Dziennika Żołnierza pozostałą gotówkę z Funduszu 2 Szwadronu Regulacji Ruchu w wysokości 24 funtów, 10 szylingów oraz 5 pensów, przeznaczoną na „Pomoc Dzieciom Polskim na Ziemiach Odzyskanych”.

14 czerwca 1947 roku, na podstawie rozkazu L.dz. 98/Tjn./Ż/47 dowódcy Żandarmerii Grupy Dywizyjnej 2 Korpusu, kapitan Biliński „zdał agendy oraz sprzęt Szwadronu na ręce dowódcy 17 Szwadronu Żandarmerii, mjr. Adama Kirchmayera.”

Obsada personalna Szwadronu

dowódca szwadronu – kapitan Kazimierz Biliński z 12 Szwadronu Żandarmerii

zastępcy dowódcy szwadronu:

  • ppor. Jan Bączkowski (p.o. od 25 X 1945)
  • ppor. Zygmunt Sławikowski z 2 Warszawskiego Szwadronu Żandarmerii (od 23 II 1945)

dowódcy I plutonu:

  • plut. Michał Okołotowicz z 11 Szwadronu Żandarmerii (p.o. 25 X 1945 – 16 I 1946)
  • st. wachm. Henryk Wach (od 17 I 1946)
  • wachm. Wilhelm Haśko z Plutonu Śledczego 2 Korpusu (od 16 III 1946)

dowódcy II plutonu:

  • wachm. Zygmunt Pałangiewicz z 5 Kresowego Szwadronu Żandarmerii (p.o. 30 X – 22 XI 1945)
  • wachm. Stefan Bachmatiuk (od 22 XI 1945)

dowódca III plutonu – wachm. Zygmunt Pałangiewicz (od 17 I 1946)

dowódca IV plutonu – kpr. pchor. Antoni Tomaszewski z 12 Szwadronu Żandarmerii (od 16 III 1946)

szefowie szwadronu:

  • wachm. Stefan Bachmatiuk (p.o. 25 X – 22 XI 1945, były dowódca posterunku przy 18 Kompanii Zaopatrywania brygady)
  • chor. Antoni Garbacki z 12 Szwadronu Żandarmerii (od 22 XI 1945)
  • st. wachm. Henryk Wach

oficer ideowo-wychowawczy – ppor. Henryk Niewiarowski z 17 Szwadronu Żandarmerii (od 21 III 1946)

por. Witold Daleki-Dalski

Zobacz też

Przypisy

Bibliografia

Kronika 2 Szwadronu Regulacji Ruchu; sygn. C.477. IPMS, 1947. [dostęp 2017-10-02].

Przeczytaj u przyjaciół: