2 Ośrodek Dowodzenia Lotnictwa – jednostka Wojska Polskiego.
Historia
W 1978 roku, w wyniku nowelizacji systemu dowodzenia lotnictwem w Wojsku Polskim, na mocy zarządzenia Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego Nr 014/Org. z dnia 6 marca 1978 oraz rozkazu Dowódcy Wojsk Lotniczych Nr 04/Org. z dnia 3 kwietnia 1978 roku, rozpoczęto w Pile tworzenie 2 Centrum Dowodzenia Bojowego Armii Lotniczej, otrzymującego numer JW 2677. Utworzenie tej jednostki było podyktowane potrzebą zapewnienia ciągłości współpracy lotnictwa z wojskami lądowymi, szczególnie w zakresie planowania i udziału wszystkich rodzajów lotnictwa w działaniach bojowych oraz zapewnienia bezpieczeństwa ich operacji. W trakcie organizacyjnych prac, 30 maja 1978 roku, jednostka została wyznaczona przez Dowódcę Wojsk Lotniczych do uczestnictwa w kluczowym rocznym wydarzeniu szkoleniowym, którym było ćwiczenie pod nazwą „Lato-78”. Od tego momentu dzień ten stał się corocznym świętem jednostki.
W kolejnych latach jednostka zmieniała swoje przeznaczenie, strukturę organizacyjną oraz nazwę. Tak więc, 2 Centrum Dowodzenia Bojowego Armii Lotniczej przekształciło się w 2 Centrum Dowodzenia Bojowego Wojsk Lotniczych Frontu, następnie w 2 Centrum Dowodzenia Bojowego, aż w dniu 1 listopada 1995 roku przyjęło nazwę 2 Ośrodek Dowodzenia Lotnictwa. Cały czas jednostka pozostawała pod dowództwem Dowództwa Wojsk Lotniczych, a po wydzieleniu lotnictwa z Wojsk Lądowych, w dniu 16 października 1998 roku, przeszła pod podporządkowanie Śląskiego Okręgu Wojskowego.
W wyniku rozpoczętego procesu reformowania Sił Zbrojnych RP, podjęto decyzję o rozformowaniu 2 Ośrodka Dowodzenia Lotnictwa do dnia 31 grudnia 2001 roku.
W trakcie 23-letniej działalności, 2 Ośrodek Dowodzenia Lotnictwa realizował swoje zadania na wszystkich poligonach lądowych, lotniczych i morskich w Polsce. Bez wsparcia tej jednostki niemożliwe byłoby przeprowadzanie ćwiczeń Wojsk Lądowych i Marynarki Wojennej z udziałem lotnictwa. Kadra jednostki, wraz z rodzinami i żołnierzami służby zasadniczej, stanowiła znaczącą część społeczności lokalnej w mieście Piła.
Dowódcy 2 ODL
płk dypl. pil. Marian Lacroix (28 IV 1978 – 23 XI 1983)
ppłk dypl. pil. Roman Janicki (24 XI 1983 – 5 IV 1989)
płk dypl. Aleksander Olszewski (6 IV 1989 – 31 XII 2001)
Struktura organizacyjna 2 ODL
Dowództwo
Szef 2 ODL Dowódca
Szef Zespołu Dowodzenia
Szef ZP i W
Szef Łączności i RUL
Oficer personalno-kadrowy
Oficer wychowawczy
Kierownik kancelarii tajnej
1 Grupa Dowodzenia Bojowego (GDB 1)
2 Grupa Dowodzenia Bojowego (GDB 2)
3 Grupa Dowodzenia Bojowego (GDB 3)
Dowódca PNWC 1
Dowódca PNWC 2
Posterunek Radiolokacyjny
Nawigatorzy Naprowadzania
Ruch Lotniczy – przeloty
Kompania Łączności i RUL (Radiotechnicznego Ubezpieczenia Lotów)
Dowódca Kompanii
Zastępca Dowódcy do spraw technicznych
Technik samochodowy
Szef kompanii
Pluton radio KF
Pluton radio UKF
Pluton telefoniczno-telegraficzny
PNWC 1
PNWC 2
Posterunek radiolokacyjny
PRN (pluton radiowo-nawigacyjny)
Pluton remontowy
Pluton zaopatrzenia
Wyposażenie
Radiostacje
Radiostacja R-140
Radiostacja R-137
Radiostacja R-831
Radiostacja R-849
Radiostacja ATGS
Radiostacja ATFTI
Radiostacja ARO-Ku8
Stacje radiolokacyjne
P-40 AGATA
PRW-16 ZOFIA
Ciągnik – Holownik
KRAZ 255B
Przyczepa czołgowa niskopodwoziowa PN-420
Ruchome warsztaty
Radiolokacyjny Krystyna na podwoziu ZiŁ-130
Samochodowy B1-SAM na podwoziu Star 266
Ruchomy Warsztat Elektro-Mechaniczny RWEM SARNA na podwoziu Star 266
Radiostacje lotniskowe
Radiolatarnia PAR-8ss (tzw: prowadząca, bliższa-dalsza)
Lampa KNS
Radionamiernik ARP-6D
Pojazdy sztabowe
Ruchome Stanowisko Dowodzenia RSD na podwoziu STAR 266
Autobus sztabowy AS
Pojazdy ciężarowo-szosowe
Star 29
Star 200
Star 266
Pojazdy osobowo-terenowe
UAZ 469B
Honker
Pojazdy specjalne
Cysterna na podwoziu Star 266
Bibliografia
Przegląd Sił Powietrznych nr 10/2010 strona 20 i 21