2 Eskadra Pilotażu Bojowego Oficerskiej Szkoły Lotniczej nr 5

2 Eskadra Pilotażu Bojowego Oficerskiej Szkoły Lotniczej im. F. Żwirki i S. Wigury (2 epb OSL-5) to pododdział wojsk lotniczych.

Historia – formowanie, zmiany organizacyjne

Powstanie Oficerskiej Szkoły Lotniczej nr 5 w Radomiu na początku 1951 roku było reakcją na potrzebę utworzenia jednostek szkoleniowych. Zasadniczym elementem jednostek były samoloty przekazane z 1 Eskadry Pilotażu Myśliwskiego OSL nr 4, która stacjonowała na lotnisku w Radomiu – Sadkowie. Do lipca 1951 roku OSL nr 5 dysponowała czterema eskadrami szkoleniowymi, w tym 4 Eskadrą Pilotażu Myśliwskiego, która używała samolotów Jak-9 pod dowództwem kpt. pil. Stanisława Kopacza. Zgodnie z rozkazem komendanta Szkoły z 23 lipca 1951 roku, docelowym lotniskiem dla eskadr 3 i 4 stało się lotnisko w Radomiu.

W kwietniu 1952 roku 4. eskadra została przeniesiona na lotnisko Kamień Śląski w ramach obozu letniego organizowanego przez komendę OSL nr 5. Na przełomie września i października tego samego roku miała miejsce zmiana dowódcy eskadry z powodu aresztowania 15 oficerów i podoficerów jednostki pod zarzutem działalności antypaństwowej. Po powrocie do Radomia kadra instruktorska rozpoczęła program przeszkalania na samolotach Jak-11. Pod koniec września 1953 roku eskadra zaczęła przeszkalanie personelu w związku z otrzymaniem nowych samolotów odrzutowych Jak-17W oraz Jak-23. Nowy program szkolenia, obejmujący 100-godzinny nalot, przewidywał loty na następujących typach samolotów:

  • samolot szkolenia podstawowego Jak-18, Junak-2 – 50 godzin;
  • samolot szkolenia przejściowego Jak-9, Jak-11 – 30 godzin;
  • samolot szkolenia bojowego Jak-23, Jak-17W – 20 godzin.

W związku z nowym programem szkolenia oraz zwiększoną liczbą samolotów odrzutowych, w 1954 roku lotnisko w Radomiu, na którym stacjonowała eskadra, przeszło rozbudowę i remont. To umożliwiło rozpoczęcie szkolenia na nowo otrzymanych samolotach MiG-15 i MiG-15UTI, co z kolei stworzyło podstawy do sformowania kolejnej eskadry szkoleniowej wyposażonej w te maszyny.

W 1955 roku OSL nr 5, posiadająca 9 eskadr, przeszła reorganizację etatową z 20/283 na 20/343. 5 lutego 1955 roku nastąpiło przemianowanie eskadr:

  • 9 Eskadra na 1 Eskadrę Pilotażu Bojowego;
  • 4 Eskadra na 2 Eskadrę Pilotażu Bojowego;
  • 3 Eskadra na 3 Eskadrę Pilotażu Bojowego;
  • 1 Eskadra na 4 Eskadrę Pilotażu Przejściowego;
  • 2 Eskadra na 5 Eskadrę Pilotażu Przejściowego;
  • 7 Eskadra na 6 Eskadrę Pilotażu Przejściowego;
  • 5 Eskadra na 7 Eskadrę Pilotażu Podstawowego;
  • 6 Eskadra na 8 Eskadrę Pilotażu Podstawowego;
  • 8 Eskadra na 9 Eskadrę Pilotażu Podstawowego.

Wiosną 1958 roku rozpoczął się kolejny etap reorganizacji systemu wojskowego szkolnictwa lotniczego, który polegał na przejściu z systemu eskadr na pułki. Wprowadzenie nowego sprzętu wymagało rozbudowanego systemu zaopatrzenia i zabezpieczenia. Zmiany wprowadzono na podstawie rozkazu organizacyjnego MON nr 075/Org. z 31 grudnia 1957 roku oraz rozkazu organizacyjnego DWL i OPL OK nr 02/Org. z 29 stycznia 1958 roku, co skutkowało przyjęciem etatu nr 20/466. W lutym 1958 roku 2 Eskadra Pilotażu Bojowego weszła w skład 60 Lotniczego Pułku Szkolnego, sformowanego w Radomiu w ramach OSL nr 5.

Dowódcy eskadry 1951-1958

  • por. pil. Stanisław Kopacz (1951-1952)
  • kpt. pil. Józef Kowalski (1952-1953)
  • kpt. pil. Feliks Skrzeczkowski (1953-1954)
  • kpt. pil. Michał Skowroński (1954-1955)
  • mjr pil. Władysław Sobaczewski (1955-1956)
  • mjr pil. Marian Lipczyński (1956-1958)

Struktura etatowa eskadry

  • dowódca eskadry
  • zastępca dowódcy eskadry ds. politycznych
  • sekretarz POP
  • instruktor ZMP
  • szef sztabu
  • szef łączności
  • instruktor WF
  • szef eskadry
  • kancelista
  • maszynistka
  • instruktor wyszkolenia spadochronowego
  • układacz spadochronowy
  • nawigator eskadry
  • pomocnik dowódcy eskadry ds. wyszkolenia bojowego
  • dowódcy klucza
  • piloci instruktorzy
  • technik klucza
  • starszy mechanik lotniczy
  • mechanik lotniczy
  • starszy silnikowy
  • mechanik przyrządów lotniczych
  • mechanik instalacji elektrycznej
  • mechanik uzbrojenia lotniczego
  • majster radiowy
  • pomocnik dowódcy eskadry ds. liniowych
  • lekarz
  • felczer
  • dowódca kompanii podchorążych
  • szef kompanii podchorążych
  • podoficer gospodarczy
  • pomocnik dowódcy eskadry ds. inż.-eksploatacyjnych
  • inżynier osprzętu
  • inżynier uzbrojenia
  • starszy technik eksploatacyjny
  • technik osprzętu
  • technik uzbrojenia

Samoloty

W skład wyposażenia eskadry wchodziły samoloty:

  • Jak–9
  • Jak-9P
  • Jak-11
  • Jak-17
  • Jak-23
  • MiG-15
  • UTI MiG-15

Przypisy

Bibliografia

Józef Zieliński (red.): Polskie lotnictwo wojskowe 1945-2010: rozwój, organizacja, katastrofy lotnicze. Warszawa: Bellona SA; Wojskowe Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „SWAT”, 2011. ISBN 978-83-1112-14-09.

Józef Zieliński [red.]: Dowódcy pułków lotnictwa polskiego 1921 – 2000. Poznań: Redakcja Czasopism WLOP, 2001. ISBN 83-909008-6-6.

Józef Zieliński, Marian Mikołajczuk: Historia polskiego lotnictwa wojskowego 1945 -1962. Warszawa: ZP Grupa Sp. z o.o.; Wojskowe Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „SWAT”, 2010. ISBN 978-83-61529-78-1.

Janusz Ziółkowski, Andrzej Marciniuk: Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych, 75 lat Dęblińskiej Szkoły Orląt. Toruń-Dęblin: Adam Marszałek, 2001. ISBN 83-7174-711-X.

Andrzej Marciniuk: Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych, Zeszyty Naukowe, Radom Zasłużony Ośrodek Wojskowego Szkolnictwa Lotniczego, Materiały z Konferencji Naukowej 15-16 IV 2005r. Dęblin: Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych, 2006. ISSN 1641-9723.

Leonard Woroniecki [red.]: Oficerska Szkoła Lotnicza w Radomiu 1951 – 1964. Warszawa: Ministerstwo Obrony Narodowej, 1967, s. 59-60; mps. Biblioteka WAP, obecnie Akademia Obrony Narodowej.

D. Kondej [red.]: Oficerska Szkoła Lotnicza im. kpt. pil. F. Żwirki i inż. S. Waligóry w Radomiu 1951-1964. Warszawa: Ministerstwo Obrony Narodowej, 2000, s. 56; mps. Biblioteka Akademii Obrony Narodowej.

Tadeusz Kmiecik [red]: Polskie lotnictwo wojskowe 1945-1962: organizacja, szkolenie i problemy kadrowe. Warszawa: 2002. ISBN 83-87226-29-7.

Zostań naszym fanem!

Pomóż nam się rozwijać! Polub nas na Facebooku! i śledź nas na X!