1HC102

Silnik 1HC102 (S15)

1HC102 (znany również jako S15) to polski silnik czterosuwowy o mocy 15 KM, który został opracowany przez Wytwórnię Silników Wysokoprężnych w Andrychowie. Jego konstrukcja bazuje na doświadczeniach zdobytych podczas produkcji i eksploatacji silników S320 oraz S321, które mają podobne właściwości.

Silnik ten był głównie wykorzystywany jako napęd w różnych maszynach rolniczych, takich jak młocarnie, młyny oraz prasy. Obecnie można go spotkać jako źródło napędu w rozsypywaczach zamontowanych w pługo-piaskarkach.

Dane techniczne

  • rodzaj zapłonu: samoczynny (wtrysk bezpośredni)
  • rodzaj paliwa: olej napędowy
  • maksymalna moc: 11 kW przy 2200 obr./min
  • maksymalny moment obrotowy: 55 Nm przy 1500 obr./min
  • jednostkowe zużycie paliwa przy mocy znamionowej: 258 g/kWh
  • liczba cylindrów: 1
  • układ cylindra: poziomy
  • średnica cylindra: 102 mm
  • skok tłoka: 120 mm
  • pojemność skokowa: 980 cm³
  • stopień sprężania: 17
  • rodzaj rozrządu: górnozaworowy
  • rozruch: ręczny lub elektryczny (wariant 1HC102/R1)
  • kierunek obrotu wału korbowego: prawy (patrząc od strony koła zamachowego)

Układ zasilania paliwem

  • rodzaj paliwa: olej napędowy o maksymalnie 1% zawartości siarki
  • pompa paliwa: sekcyjna
  • wtryskiwacz: czopikowy, typ: WJ1S50.8
  • kąt wyprzedzenia wtrysku:
    • dla przedziału 1200-1800 obr./min: 30° przed GMP
    • dla przedziału 1200-2200 obr./min: 33° przed GMP
  • ciśnienie wtrysku: 13,24-14,22 MPa
  • filtr paliwa: papierowy, typ: WP111X

Smarowanie

  • rodzaj smarowania: rozbryzgowe i obiegowe pod ciśnieniem
  • ilość oleju w silniku: 4-6 l
  • rodzaj oleju: mineralny, CB SAE-30 (okres letni) lub CB SAE-20W (okres zimowy)
  • zużycie oleju: 4,1 g/kWh
  • pompa oleju: zębata
  • ciśnienie oleju:
    • minimalne, przy prędkości 800 obr./min: 150 kPa
    • w zakresie 1200-1800 obr./min: 200-340 kPa

Chłodzenie

  • rodzaj chłodzenia: wodne, przez odparowanie
  • pojemność zbiornika chłodzącego: 24 l
  • zalecana temperatura robocza: 80-95 °C

Osprzęt elektryczny

Silniki były również dostępne w wersji z instalacją elektryczną 12V, oznaczonej jako 1HC102/R1. W skład osprzętu takiego silnika wchodziły:

  • rozrusznik o mocy 1,32 kW (model R5K, lewoobrotowy)
  • prądnica o mocy 120 W
  • akumulator 12 V, 120 Ah
  • tablica elektryczna (regulator napięcia, amperomierz, skrzynka bezpieczników itp.)

Inne

  • filtr powietrza: suchy (typ wkładu: WA20-151, AR253) lub mokry olejowy
  • masa suchego silnika: 230 kg lub 260 kg (wariant 1HC102/R1)

Bibliografia

Silniki wysokoprężne 1HC102 i 1HC102/R1. Instrukcja obsługi, Wytwórnia Silników Wysokoprężnych, Andrychów 1985

Zostań naszym fanem!

Pomóż nam się rozwijać! Polub nas na Facebooku! i śledź nas na X!