Reklama „1984”
„1984” to komercyjna reklama telewizyjna stworzona przez agencję Chiat/Day na zlecenie Apple Computer, mająca na celu promocję pierwszego komputera z serii Macintosh w Stanach Zjednoczonych. Reżyserem tej reklamy jest Ridley Scott.
Reklama została wyemitowana 22 stycznia 1984 roku na kanale CBS podczas przerwy reklamowej w trakcie Super Bowl XVIII. Nie była to jednak jej debiut, ponieważ wcześniej, 31 grudnia 1983 roku, wyemitowano ją bez większego rozgłosu na lokalnej stacji KMVT z Idaho, co pozwoliło na jej kwalifikację do konkursów reklamowych w 1984 roku.
Fabuła
Reklama nawiązuje do motywów z powieści „Rok 1984” autorstwa George’a Orwella oraz filmu „Metropolis” w reżyserii Fritza Langa.
Akcja rozgrywa się w dystopijnej scenerii utrzymanej w szarościach. Widzimy ludzi maszerujących przez długi tunel, a równocześnie pojawia się ujęcie biegnącej kobiety (Anya Major) w mocno kontrastującym z szarym otoczeniem biało-czerwonym stroju sportowym, trzymającej młotek o długiej rękojeści.
Bohaterka jest ścigana przez czterech funkcjonariuszy w czarnych mundurach, z hełmami zakrywającymi twarze i uzbrojonych w pałki policyjne. Biegnie w kierunku dużego ekranu, na którym Wielki Brat (David Graham) wygłasza przemowę, słyszalną od samego początku reklamy:
„Today, we celebrate the first glorious anniversary of the Information Purification Directives. We have created, for the first time in all history, a garden of pure ideology, where each worker may bloom, secure from the pests purveying contradictory thoughts. Our Unification of Thought is more powerful a weapon than any fleet or army on earth. We are one people, with one will, one resolve, one cause. Our enemies shall talk themselves to death and we will bury them with their own confusion. We shall prevail!”
Tłumaczenie:
„Dziś obchodzimy pierwszą, chwalebną rocznicę wprowadzenia Dyrektyw o Oczyszczaniu Informacji. Po raz pierwszy w historii stworzyliśmy ogród czystej ideologii, w którym każdy robotnik może zakwitnąć, chroniony przed szkodnikami przynoszącymi niepoprawne myśli. Nasza Jednomyślność jest potężniejszą bronią niż jakakolwiek flota czy armia na Ziemi. Jesteśmy wspólnotą, mamy wspólną wolę, wspólne postanowienie i wspólną sprawę. Nasi wrogowie będą sobie gadać do śmierci, a my pogrzebiemy ich w ich własnym zamieszaniu. Zwyciężymy!”
W momencie, gdy Wielki Brat wypowiada słowa „We shall prevail!”, kobieta rzuca młotek w stronę ekranu, który ulega zniszczeniu. Na końcu ukazani są zszokowani ludzie, którzy słuchali przemowy przed ekranem.
Reklama kończy się hasłem odczytanym przez lektora (Edward Grover):
„On January 24th, Apple Computer will introduce Macintosh. And you’ll see why 1984 won’t be like 1984”
Tłumaczenie:
„24 stycznia Apple Computer zaprezentuje Macintosh. Wtedy zobaczysz, dlaczego rok 1984 nie będzie taki jak 1984.”
Nagrody
- 2007: Najlepszy spot Super Bowl
- 2003: World Federation of Advertisers – Hall of Fame Award (Jubilee Golden Award)
- 1999: TV Guide – Nr 1 Najlepszych reklam w historii
- 1995: Advertising Age – Najlepsza reklama
- 1995: Clio Awards – Hall of Fame
- 1984: Clio Awards
- 1984: 31. Międzynarodowy Festiwal Reklamy w Cannes – Grand Prix