1812: Serce Zimy

1812: Serce Zimy

1812: Serce Zimy to interaktywny audiobook, znany również jako audiogra, który został opracowany i wydany przez Telekomunikację Polską. Gra zadebiutowała 29 listopada 2011 roku na systemach Microsoft Windows, Symbian, iOS Apple oraz Android.

Informacje ogólne

1812: Serce Zimy to gra z gatunku RPG, w której równomiernie skoncentrowano się na aspektach walki oraz interakcji z bohaterami niezależnymi, wśród których znajdują się zarówno postacie fikcyjne, jak i historyczne. Gra opiera się niemal w całości na dźwięku, a grafika została ograniczona do minimum, co pozwala graczowi skupić się na narracji.

Fabuła

Prolog

Akcja rozgrywa się latem roku 1812. Korwin Giedyminowicz, weteran kampanii napoleońskich, prowadzi spokojne życie w swoim majątku na Litwie. Jego dawny towarzysz wojenny, Paweł Jerzmanowski, odwiedza go z prośbą o dołączenie do maszerującej na Rosję Wielkiej Armii. Korwin jednak odmawia.

Tej samej nocy dwór Giedyminowiczów zostaje zaatakowany przez przerażających intruzów w rosyjskich mundurach, którzy porywają siostrę Korwina, Marzenę. Na czele napastników stoi potężny Kościej, działający w imieniu tajemniczej Pani Zimy. Pokonany w pojedynku, Korwin traci przytomność.

Musząc podjąć decyzję, wyrusza do Rosji, śladem wojsk napoleońskich, aby odnaleźć swoją siostrę.

Rozdział I

Korwin dociera do lasów nad rzeką Dźwiną, gdzie utknął oddział szwoleżerów dowodzony przez Pawła Jerzmanowskiego. Spotyka kwatermistrza Otto von Elsterna, który informuje go, że Paweł zaginął wraz ze swoim patrolem. Dowiaduje się również, że kawaleryjskie konie cierpią na jakąś nieznaną dolegliwość, która prowadzi je do obłędu.

W zależności od wyboru dokonanego przez gracza, możliwe jest podążenie za Pawłem lub poszukiwanie tajemniczego Pustelnika, który być może zna sposób na pomoc chorym zwierzętom.

W trakcie swojej wyprawy Korwin spotyka Sonię, młodą dziewczynę szukającą swojego brata. Razem lub osobno docierają do Pustelnika, który opowiada o Pani Zimy i jej mrocznych sługach, których moc zatruwa las. Zgodnie z radą Pustelnika, Giedyminowicz udaje się do Żera, wielkiego wilka, niegdyś przywódcy Ludu zmiennokształtnych, który od wieków walczy z Panią Zimy. Po stoczonej walce, Giedyminowicz dowiaduje się, że Jaryła, syn Żera, został dotknięty lodowym zimnem i powoli traci kontrolę nad sobą oraz swoim królestwem.

Korwin i Sonia wyruszają na poszukiwania Jaryły. Po drodze natrafiają na oddział Pawła Jerzmanowskiego, z którym odpierają atak ożywionych sług Pani Zimy. Korwin odkrywa, że Sonia jest w rzeczywistości siostrą Jaryły.

W finałowych scenach tego rozdziału Korwin staje do walki z potępionymi duchami, Trzema Siostrami, a następnie zmierza się z Jaryłą. Po zwycięstwie wielki niedźwiedź przemienia się w człowieka i dziękuje Korwinowi za ocalenie od klątwy Pani Zimy. W ostatnich chwilach życia budzi w Korwinie jego ukrytą duszę – Kruk.

Rozdział kończy się momentem, w którym Giedyminowicz przekształca się w ptaka i odlatuje. Ciało Jaryły znajduje Sonia, która nie widziała walki i jest przekonana, że Korwin bez skrupułów zabił jej brata.

Rozdziały II i III

W kolejnych, nieopublikowanych rozdziałach gry, akcja toczy się najpierw wokół Bitwy pod Borodino, a następnie w płonącej Moskwie, gdzie Korwin konfrontuje się z Panią Zimy. W tle pojawia się wiele postaci, w tym przedstawiciele magicznego Ludu zmiennokształtnych. Kluczowym wątkiem pozostaje również relacja Korwina i Soni, którzy podróżują razem aż do samego końca.

Fabuła rozgrywa się w czasie inwazji wojsk Napoleona na Rosję. Gracz wciela się w Korwina Giedyminowicza, młodego litewskiego oficera, któremu Pani Zimy porwała siostrę. Aby ją ocalić, Korwin wyrusza wraz z armią Napoleona w głąb nieznanego, niebezpiecznego kraju. Historia ma wiele wątków, a decyzje podejmowane przez gracza wpływają na losy bohaterów oraz bieg wydarzeń.

Główny bohater

Korwin Giedyminowicz pochodzi z zasłużonej rodziny szlacheckiej na Litwie, wywodzącej się z pradawnej linii książęcej. Jego przodkowie przez pokolenia brali aktywny udział w kształtowaniu losów ojczystych ziem.

Jednakże, w przeciwieństwie do swoich przodków, Korwin niechętnie angażuje się w sprawy wielkiego świata. Jego ojciec poległ niemal dwadzieścia lat temu w bitwie pod dowództwem Kościuszki, a matka zmarła niedługo później. Mimo że przeszedł wojskowe szkolenie i jest obiecującym oficerem, Korwin postanowił opuścić armię i osiedlić się w rodowym majątku nad Niemnem, gdzie spędza czas na pracy na roli i gospodarzeniu skromnymi zasobami, które odziedziczył.

Największą miłością Korwina jest jego siostra, Marzena, piękna młoda kobieta. Przez lata był dla niej jak ojciec i gotów oddać za nią życie.

Wątek główny

Główny wątek fabuły koncentruje się na losach Korwina Giedyminowicza, który wyrusza w głąb Rosji w poszukiwaniu swojej siostry. W trakcie przygody dowiaduje się, że za jej porwaniem stoi zła Pani Zimy. Aby jej się przeciwstawić, sprzymierza się z Ludem zmiennokształtnych, istotami, które prowadzą własną wojnę z Królową Śniegu. Dzięki nim odkrywa swoje dziedzictwo, zdolności przemiany oraz uczy się korzystania z wyjątkowych umiejętności innych zwierząt.

Z pomocą zmiennokształtnych Korwin ma szansę przetrwać w wojennej Rosji, stawić czoła Kościeju oraz innym sługom Pani Zimy, a na koniec w Moskwie zmierzyć się z Królową.

Wątki poboczne

W trakcie swoich poszukiwań bohater podejmuje wiele zadań pobocznych, które nie są kluczowe dla misji ratunkowej, ale ułatwiają pokonywanie trudności oraz przyspieszają rozwój jego umiejętności.

Najważniejszy wątek poboczny, który towarzyszy całej fabule, łączy się z wojskowymi obowiązkami zwiadowcy. Wypełniając różnorodne misje dla swojego oddziału, bohater zdobywa nową broń i zyskuje zaufanie przełożonych. Często podczas realizacji misji wojskowych napotyka ślady porywaczy, co pozwala mu realizować elementy głównego wątku.

W związku z tym, że przygody rozgrywają się w niebezpiecznych, ale i romantycznych czasach, istotny wątek poboczny dotyczy miłości. Nie jest on niezbędny do zrealizowania misji, lecz dodaje fabule głębi oraz wzbogaca o dodatkowe zakończenia.

Pozostali bohaterowie

Marzena Giedyminowiczówna – Marzena jest zupełnym przeciwieństwem swojego ponurego brata. Melancholijna i rozmarzona, godzinami przymierzała stare suknie matki, podziwiając swoją urodę.

Jako młodsza siostra Korwina, wychowała się na francuskich romansach, w których damy spotykały swoich książąt z bajki. Kruczowłosa piękność marzyła o wielkiej przygodzie, która zaprowadzi ją w nieznane. Jej pragnienia szybko się spełniły, ale czekał ją los, który okazał się koszmarem, a nie spełnieniem marzeń.

Interfejs

Interfejs użytkownika umożliwia grę bez konieczności spoglądania na ekran. W zależności od używanego sprzętu, gracze mają do wyboru zarówno ekran dotykowy, jak i standardową klawiaturę na urządzeniach mobilnych.

Dostępność dla osób z dysfunkcją wzroku

Z gry mogą korzystać osoby niewidome lub niedowidzące. Polski Związek Niewidomych przeprowadził testy weryfikujące dostępność Serca Zimy, które potwierdziły możliwość samodzielnego korzystania z aplikacji przez osoby z dysfunkcją wzroku.

Obsada

Interaktywna audycja radiowa w polskim radiu „Czwórka”

10 kwietnia 2012 roku polskie radio „Czwórka” zaczęło emitować przygody Korwina Giedyminowicza na antenie. Słuchacze mogli decydować o jego losach poprzez głosowanie SMS. Wyemitowano 10 odcinków.

Odbiór gry

Gra 1812: Serce Zimy zyskała dużą popularność od momentu wydania dema. Jej recenzje pojawiły się na wielu portalach poświęconych grom, telefonów komórkowych oraz nowinkom technologicznym.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Oficjalna strona gry: www.sercezimy.pl. [dostęp 2019-02-12].