1807, Friedland
To batalistyczny obraz olejny, stworzony przez francuskiego artystę Jeana-Louisa-Ernesta Meissoniera w latach 1861–1875. Obraz ten jest częścią zbiorów Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku.
Opis
Największe i najbardziej ambitne dzieło Meissoniera przedstawia jedno z najsłynniejszych zwycięstw cesarza Francuzów Napoleona, które miało miejsce w bitwie pod Frydlandem 14 czerwca 1807 roku, w czasie IV koalicji antyfrancuskiej. Napoleon jest ukazany na białym koniu, z uniesionym bikornem w prawej ręce, w towarzystwie swoich oficerów, takich jak Louis-Alexandre Berthier, Jean-Baptiste Bessières, Geraud Duroc oraz Étienne Marie Antoine Champion de Nansouty, podczas przeglądu triumfujących kirasjerów.
Proces tworzenia obrazu zajął artyście niemal piętnaście lat. Meissonier rozpoczął od malowania nieba i stworzył osobne studia dla każdego z koni i postaci ludzkich, stosując między innymi woskowe modele – do naszych czasów zachował się jeden z modeli, użyty do namalowania huzara widocznego z przodu, po lewej stronie obrazu. Ukończone dzieło wywołało sensację i spotkało się z powszechnym uznaniem, chociaż nie brakowało także krytyki. Pisarz Henry James skrytykował obraz, określając go jako „części, a nie interesującą całość”. Malarz Édouard Manet żartował, że „wszystko wygląda jak ze stali… z wyjątkiem kirysów”. Krytyk Henry Houssaye zwrócił uwagę, że Napoleon nie dokonał przeglądu wojsk pod Frydlandem.
Galeria
== Przypisy ==