17. ceremonia wręczenia Oscarów

17. ceremonia wręczenia Oscarów miała miejsce 15 marca 1945 roku w Grauman’s Chinese Theater w Los Angeles.

== Laureaci i nominowani ==

Aby wyróżnić zwycięzców w poszczególnych kategoriach, ich nazwiska zostały napisane pogrubioną czcionką i umieszczone na początku listy (tj. poza kolejnością nominacji w oficjalnych zestawieniach).

=== Najlepszy Film ===

wytwórnia: Paramount Pictures – Idąc moją drogą

wytwórnia: Paramount Pictures – Podwójne ubezpieczenie

wytwórnia: Metro-Goldwyn-Mayer – Gasnący płomień

wytwórnia: Selznick International Pictures – Od kiedy cię nie ma

wytwórnia: 20th Century Fox – Wilson

=== Najlepszy Aktor ===

Bing Crosby – Idąc moją drogą

Charles Boyer – Gasnący płomień

Barry Fitzgerald – Idąc moją drogą

Cary Grant – Nic oprócz samotnego serca

Alexander Knox – Wilson

=== Najlepsza Aktorka ===

Ingrid Bergman – Gasnący płomień

Claudette Colbert – Od kiedy cię nie ma

Bette Davis – Pan Skeffington

Greer Garson – Pani Parkington

Barbara Stanwyck – Podwójne ubezpieczenie

=== Najlepszy Aktor Drugoplanowy ===

Barry Fitzgerald – Idąc moją drogą

Hume Cronyn – Siódmy krzyż

Claude Rains – Pan Skeffington

Clifton Webb – Laura

Monty Woolley – Od kiedy cię nie ma

=== Najlepsza Aktorka Drugoplanowa ===

Ethel Barrymore – Nic oprócz samotnego serca

Jennifer Jones – Od kiedy cię nie ma

Angela Lansbury – Gasnący płomień

Aline MacMahon – Smocze nasienie

Agnes Moorehead – Pani Parkington

=== Najlepszy Reżyser ===

Leo McCarey – Idąc moją drogą

Billy Wilder – Podwójne ubezpieczenie

Otto Preminger – Laura

Alfred Hitchcock – Łódź ratunkowa

Henry King – Wilson

=== Najlepszy Scenariusz Oryginalny ===

Lamar Trotti – Wilson

Preston Sturges – Witajcie bohatera-zdobywcę

Preston Sturges – The Miracle of Morgan’s Creek

Richard Connell i Gladys Lehman – Dwie dziewczyny i żeglarz

Jerome Cady – Wing and a Prayer

=== Najlepsze materiały do scenariusza ===

Leo McCarey – Idąc moją drogą

Chandler Sprague i David Boehm – A Guy Named Joe

John Steinbeck – Łódź ratunkowa

Alfred Neumann i Joseph Than – None Shall Escape

Edward Doherty i Jules Schermer – Pięciu zuchów

=== Najlepszy Scenariusz Adaptowany ===

Frank Butler i Frank Cavett – Idąc moją drogą

Billy Wilder i Raymond Chandler – Podwójne ubezpieczenie

John Van Druten, Walter Reisch i John L. Balderston – Gasnący płomień

Jay Dratler, Samuel Hoffenstein i Betty Reinhardt – Laura

Irving Brecher i Fred F. Finklehoffe – Spotkamy się w St. Louis

=== Najlepsze Zdjęcia ===

==== Film Czarno-Biały ====

Joseph LaShelle – Laura

John Seitz – Podwójne ubezpieczenie

Sidney Wagner – Smocze nasienie

Joseph Ruttenberg – Gasnący płomień

Lionel Lindon – Idąc moją drogą

Glen MacWilliams – Łódź ratunkowa

Stanley Cortez i Lee Garmes – Od kiedy cię nie ma

Robert Surtees i Harold Rosson – 30 sekund nad Tokio

Charles Lang – The Uninvited

George Folsey – Białe klify w Dover

==== Film Kolorowy ====

Leon Shamroy – Wilson

Rudolph Maté i Allen M. Davey – Modelka

Edward Cronjager – Home in Indiana

Charles Rosher – Kismet

Ray Rennahan – Lady in the Dark

George Folsey – Spotkamy się w St. Louis

=== Najlepsza Scenografia i Dekoracja Wnętrz ===

==== Film Czarno-Biały ====

Cedric Gibbons, William Ferrari, Edwin B. Willis i Paul Huldschinsky – Gasnący płomień

Lionel Banks, Walter Holscher i Joseph Kish – Address Unknown

John J. Hughes i Fred MacLean – The Adventures of Mark Twain

Perry Ferguson i Julia Heron – Casanova Brown

Lyle Wheeler, Leland Fuller i Thomas Little – Laura

Hans Dreier, Robert Usher i Sam Comer – Nie czas na miłość

Mark-Lee Kirk i Victor A. Gangelin – Od kiedy cię nie ma

Song of the Open Road

Albert S. D’Agostino, Carroll Clark, Darrell Silvera i Claude Carpenter – Step Lively

==== Film Kolorowy ====

Wiard Ihnen i Thomas Little – Wilson

John B. Goodman, Alexander Golitzen, Russell A. Gausman i Ira S. Webb – The Climax

Lionel Banks, Cary Odell i Fay Babcock – Modelka

Charles Novi i Jack McConaghy – The Desert Song

Cedric Gibbons, Daniel B. Cathcart, Edwin B. Willis i Richard Pefferle – Kismet

Hans Dreier, Raoul Pene du Bois i Ray Moyer – Lady in the Dark

Ernst Fegte i Howard Bristol – Księżniczka i Pirat

=== Najlepszy Dźwięk ===

20th Century-Fox Studio Sound Department, reżyser dźwięku: E.H. Hansen – Wilson

Republic Studio Sound Department, reżyser dźwięku: Daniel J. Bloomberg – Brazil

Samuel Goldwyn Studio Sound Department, reżyser dźwięku: Thomas T. Moulton – Casanova Brown

Columbia Studio Sound Department, reżyser dźwięku: John Livadary – Modelka

Paramount Studio Sound Department, reżyser dźwięku: Loren L. Ryder – Podwójne ubezpieczenie

Universal Studio Sound Department, reżyser dźwięku: Bernard B. Brown – Siostra lokaja

Warner Bros. Studio Sound Department, reżyser dźwięku: Nathan Levinson – Hollywood Canteen

Sound Service, Inc., reżyser dźwięku: Jack Whitney – Zdarzyło się to jutro

Metro-Goldwyn-Mayer Studio Sound Department, reżyser dźwięku: Douglas Shearer – Kismet

RKO Radio Studio Sound Department, reżyser dźwięku: Stephen Dunn – Music in Manhattan

RCA Sound, reżyser dźwięku: W.M. Dalgleish – Voice in the Wind

=== Najlepsza Piosenka ===

„Swinging on a Star” – Idąc moją drogą – muzyka: James Van Heusen, słowa: Johnny Burke

„I Couldn’t Sleep a Wink Last Night” – Higher and Higher – muzyka: Jimmy McHugh, słowa: Harold Adamson

„I’ll Walk Alone” – Za wami, chłopcy – muzyka: Jule Styne, słowa: Sammy Cahn

„I’m Making Believe” – Sweet and Low-Down – muzyka: James V. Monaco, słowa: Mack Gordon

„Long Ago and Far Away” – Modelka – muzyka: Jerome Kern, słowa: Ira Gershwin

„Now I Know” – Up in Arms – muzyka: Harold Arlen, słowa: Ted Koehler

„Remember Me to Carolina” – Minstrel Man – muzyka: Harry Revel, słowa: Paul Webster

„Rio de Janeiro” – Brazil – muzyka: Ary Barroso, słowa: Ned Washington

„Silver Shadows and Golden Dreams” – Belita tańczy – muzyka: Lew Pollack, słowa: Charles Newman

„Sweet Dreams Sweetheart” – Hollywood Canteen – muzyka: M.K. Jerome, słowa: Ted Koehler

„Too Much in Love” – Song of the Open Road – muzyka: Walter Kent, słowa: Kim Gannon

„The Trolley Song” – Spotkamy się w St. Louis – muzyka i słowa: Ralph Blane i Hugh Martin

=== Najlepsza Muzyka ===

==== Dramat ====

Max Steiner – Od kiedy cię nie ma

Morris Stoloff i Ernst Toch – Address Unknown

Max Steiner – The Adventures of Mark Twain

Dimitri Tiomkin – The Bridge of San Luis Rey

Arthur Lange – Casanova Brown

H.J. Salter – Christmas Holiday

Miklós Rózsa – Podwójne ubezpieczenie

Walter Scharf i Roy Webb – The Fighting Seabees

Edward Paul i Michel Michelet – The Hairy Ape

Robert Stolz – Zdarzyło się to jutro

Frederic Efrem Rich – Jack London

Herbert Stothart – Kismet

Hanns Eisler i C. Bakaleinikoff – Nic oprócz samotnego serca

David Rose – Księżniczka i Pirat

Karl Hajos – Summer Storm

Franke Harling – Three Russian Girls

Edward Paul – Up in Mabel’s Room

Michel Michelet – Voice in the Wind

Alfred Newman – Wilson

Miklos Rozsa – Woman of the Town

==== Musical ====

Morris Stoloff i Carmen Dragon – Modelka

Walter Scharf – Brazil

C. Bakaleinikoff – Higher and Higher

Ray Heindorf – Hollywood Canteen

Alfred Newman – Irish Eyes Are Smiling

Werner R. Heymann i Kurt Weill – Knickerbocker Holiday

Robert Emmett Dolan – Lady in the Dark

Edward Kay – Belita tańczy

Georgie Stoll – Spotkamy się w St. Louis

H.J. Salter – The Merry Monahans

Ferde Grofé i Leo Erdody – Minstrel Man

Mahlon Merrick – Sensations of 1945

Charles Previn – Song of the Open Road

Ray Heindorf i Louis Forbes – Up in Arms

=== Najlepszy Montaż ===

Barbara McLean – Wilson

Leroy Stone – Idąc moją drogą

Owen Marks – Janie

Roland Gross – Nic oprócz samotnego serca

Hal C. Kern i James E. Newcom – Od kiedy cię nie ma

=== Najlepsze Efekty Specjalne ===

wizualne: A. Arnold Gillespie, Donald Jahraus i Warren Newcombe, dźwiękowe: Douglas Shearer – 30 sekund nad Tokio

wizualne: Paul Detlefsen i John Crouse, dźwiękowe: Nathan Levinson – The Adventures of Mark Twain

wizualne: Vernon L. Walker, dźwiękowe: James G. Stewart i Roy Granville – Dni chwały

wizualne: David Allen, Ray Cory i Robert Wright, dźwiękowe: Russell Malmgren i Harry Kusnick – Secret Command

wizualne: John R. Cosgrove, dźwiękowe: Arthur Johns – Od kiedy cię nie ma

wizualne: Gordon Jennings i Farciot Edouart, dźwiękowe: George Dutton – Historia doktora Wassella

wizualne: Fred Sersen, dźwiękowe: Roger Heman – Wilson

=== Najlepszy Krótkometrażowy Film Animowany ===

Frederick Quimby – Mysie Kłopoty (z serii Tom i Jerry)

George Pal – And to Think I Saw It on Mulberry Street (z serii Puppetoons)

Screen Gems – Dog, Cat and Canary (z serii A Color Rhapsody)

Walter Lantz – Fish Fry (z serii o Andy Panda)

Walt Disney – How to Play Football (z serii o Goofym)

Paul Terry – My Boy Johnny (z serii TerryToons)

Warner Bros. – How to Play Football (z serii Zwariowane melodie)

=== Najlepszy Krótkometrażowy Film na Jednej Rolce ===

Jerry Fairbanks – Who’s Who in Animal Land

Edmund Reek – Blue-Grass Gentlemen

Gordon Hollingshead – Jammin’ the Blues

Pete Smith – Movie Pests

Ralph Staub – 50th Anniversary of Motion Pictures

=== Najlepszy Krótkometrażowy Film na Dwóch Rolkach ===

Gordon Hollingshead – I Won’t Play

Louis Harris – Bombalera

Jerry Bresler i Herbert Moulton – Main Street Today

=== Najlepszy Film Dokumentalny ===

==== Krótkometrażowy ====

United States Marine Corps – With the Marines at Tarawa

United States Office of War Information Overseas Motion Picture Bureau – Hymn of the Nations

RKO Radio – New Americans

==== Pełnometrażowy ====

United States Navy – The Fighting Lady

United States Army Air Forces – Resisting Enemy Interrogation

=== Oscary honorowe i specjalne ===

Bob Hope – za służbę Akademii Filmowej

Margaret O’Brien – za dziecięcą rolę filmową

=== Nagroda im. Irvinga G. Thalberga ===

Darryl F. Zanuck

=== Nagrody Naukowe i Techniczne ===

==== Klasa II ====

Stephen Dunn i RKO Radio Studio Sound Department oraz Radio Corporation Of America – za projekt i rozwój elektronicznego ogranicznika kompresora. [Dźwięk]

==== Klasa III ====

Linwod Dunn, Cecil Love i Acme Tool and Manufacturing Company – za projekt i budowę drukarki optycznej Acme-Dunn. [Laboratorium]

Grover Laube i 20th Century Fox Studio Camera Department – za opracowanie urządzenia do projekcji w pętli ciągłej. [Dźwięk]

Western Electric Company – za projekt i budowę wzmacniacza ograniczającego 1126A do nagrywania dźwięku o zmiennej gęstości. [Dźwięk]

Russell Brown, Ray Hinsdale i Joseph E. Robbins – za opracowanie i produkcyjne wykorzystanie hydraulicznego wahacza łodziowego Paramount. [Operacje sceniczne]

Gordon Jennings – za projekt i konstrukcję statywu z punktem węzłowym Paramount. [Fotografia]

Radio Corporation Of America i RKO Radio Studio Sound Department – za projekt i budowę komory pogłosowej RKO. [Dźwięk]

Daniel J. Bloomberg i Republic Studio Sound Department – za projekt i opracowanie przełącznika selektywnego z wieloma blokadami. [Operacje sceniczne]

Bernard B. Brown i John P. Livadary – za projekt i wykonanie oddzielnego pomieszczenia do nagrywania solistów i chórów. [Dźwięk]

Paul Zeff, S.J. Twining i George Seid z Columbia Studio Laboratory – za wzór i zastosowanie do produkcji uproszczonego wywoływacza negatywu dźwiękowego o zmiennej powierzchni. [Laboratorium]

Paul Lerpae – za projekt i budowę podróżnego urządzenia do projekcji i fotografii matowej Paramount. [Special Photographic]

== Przypisy ==

== Linki zewnętrzne ==

Informacje o ceremonii (ang.)