Silniki 16V w motoryzacji
16V to termin używany w motoryzacji do określenia silnika spalinowego o czterech cylindrach, z których każdy wyposażony jest w cztery zawory. Szerszym pojęciem jest angielskie określenie Multi-valve, które oznacza, że silnik ma więcej niż dwa zawory na cylinder.
Tradycyjnie, silniki wyposażone były w dwa zawory na cylinder: jeden do ssania (dolotowy) i drugi do wydechu (wylotowy). Jednak od końca lat 80. zaczęto wprowadzać rozwiązania z czterema zaworami, które miały na celu zmniejszenie oporów ssania oraz wydechu, co z kolei przyczyniło się do zwiększenia mocy silnika oraz jego osiągów. Współcześnie wiele silników stosowanych w samochodach osobowych korzysta z technologii czterech zaworów na cylinder.
Silniki z czterema zaworami na cylinder charakteryzują się nieco wyższymi obrotami, w porównaniu do tych z dwoma zaworami, co może negatywnie wpływać na efektywność paliwową przy niskich obrotach.
Warto również wspomnieć, że istnieją silniki z trzema, a nawet sześcioma zaworami na cylinder. Przykładem jest silnik Maserati 2.0L turbo-V6 oraz motocykl Honda NR750, który ma aż osiem zaworów na cylinder, co łącznie daje 32 zawory.