155 mm haubica FH70

155 mm haubica FH-70

155 mm haubica FH-70 to holowana haubica polowa, która została opracowana przez Niemcy, Wielką Brytanię oraz Włochy.

W roku 1978 wprowadzono ją do uzbrojenia w tych krajach, a producentem jest firma Rheinmetall.

Haubica została wyposażona w jednolitą samowzmocnioną lufę, która kończy się dwukomorowym hamulcem wylotowym, co pozwala na zmniejszenie energii odrzutu o 35%. W konstrukcji zastosowano zamek klinowy z pionowym ruchem klina, który w pozycji otwartej unosi się do góry. Oprócz tego, zastosowano oporopowrotnik hydropneumatyczny, umożliwiający regulację długości odrzutu oraz pneumatyczny odciążacz. Kołyska typu korytkowego posiada wmontowany układ mechanicznego zasilania amunicją w tylnej części. Haubica opiera się na dwuogoniastym łożu i jest osadzona na platformie ogniowej podczas strzelania.

W pozycji marszowej lufa z górnym łożem jest obrócona o 180° w stosunku do łożyska dolnego i jest mocowana do ogonów. W takim ustawieniu haubica może przemieszczać się samodzielnie na krótkie odległości z prędkością do 16 km/h, co umożliwia napęd pomocniczy. Haubica jest holowana przez ciągniki takich marek jak MAN (RFN), FIAT 6605 TM (Włochy) oraz Foden (Wielka Brytania). Oprócz standardowej amunicji NATO kal. 155 mm, haubica jest przystosowana do wystrzeliwania pocisków kierowanych Copperhead.

== Przypisy ==

== Bibliografia ==

Andrzej Ciepliński, Ryszard Woźniak: Encyklopedia współczesnej broni palnej (od połowy XIX wieku). Warszawa: Wydawnictwo „WIS”, 1994, s. 68. ISBN 83-86028-01-7.