15 minut sławy

15 minut sławy

Termin 15 minut sławy (ang. 15 minutes of fame) odnosi się do krótkotrwałej, efemerycznej uwagi, jaką zyskują osoby w szeroko pojętych mediach. Wyrażenie to zostało wprowadzone przez amerykańskiego artystę Andy’ego Warhola, który w 1968 roku stwierdził: „W przyszłości każdy będzie sławny przez 15 minut”. Termin ten jest powszechnie używany w przemyśle rozrywkowym oraz innych obszarach kultury popularnej, na przykład w kontekście uczestników programów telewizyjnych typu reality show oraz osobowości z platformy YouTube.

Polski odpowiednik

W polskim języku, zwłaszcza w tekstach publicystycznych, funkcjonuje podobny zwrot: „mieć swoje pięć minut”.

Zobacz też

Przypisy

Literatura przedmiotu

  • Frederick Levy: Review: 15 Minutes of Fame: Becoming a Star in the YouTube Revolution. Alpha Books, 2008. ISBN 978-1-59257-765-1. Brak numerów stron w książce
  • iMinds: 15 Minutes of Fame: Pop Culture. iMinds Pty Ltd, 2009. ISBN 978-1-921761-29-4. Brak numerów stron w książce
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com