12LDA28 – silnik kolejowy
12LDA28 to spalinowy silnik kolejowy produkcji szwajcarskiej firmy Sulzer Brothers Ltd., który stanowi rozwinięcie silników z serii LD oraz późniejszej serii LDA.
Jest to czterosuwowy, dwunastocylindrowy silnik wysokoprężny o budowie dwurzędowej, wyposażony w turbosprężarkowe doładowanie cylindrów. Zasilany jest przez pompę wtryskową typu sekcyjnego z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jego maksymalna moc wynosi 2100 KM przy 750 obr./min, przy pojemności skokowej wynoszącej 266 dm³.
Silniki z serii LD i LDA były produkowane w różnych wersjach, w tym jako silniki rzędowe o sześciu i ośmiu cylindrach, a także jako modele dwurzędowe z dwunastoma cylindrami. Dodatkowo, dostępne były różne warianty z różnymi średnicami cylindrów, wynoszącymi 190, 220, 250, 280 oraz 310 mm.
Silniki 12LDA28 znalazły zastosowanie w lokomotywach w wielu krajach, w tym w Wielkiej Brytanii, Bułgarii, Chinach, Francji, Polsce i Rumunii. Przykłady lokomotyw z tym silnikiem to m.in. 060D2 (ST43), Class 45, Class 47 oraz SNCF 65500.