12. ceremonia rozdania Węży
Gala wręczenia antynagród filmowych Węże ma na celu uhonorowanie najgorszych polskich filmów za rok 2022. Nominacje zostały ogłoszone 17 marca 2023 roku, a wyniki zostały ujawnione 15 kwietnia tego samego roku.
Największą liczbę statuetek (siedem) zdobył film autobiograficzny Niewidzialna wojna, w reżyserii Patryka Vegi.
Laureaci i nominowani
Wielki Wąż – najgorszy film roku
Niewidzialna wojna („za brak umiejętności w opowiadaniu nawet o samym sobie”)
365 dni: Ten dzień / Kolejne 365 dni („za filmową traumę, w której drugi i trzeci raz okazują się być jeszcze gorsze niż pierwszy”)
Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle („za przaśno-infantylne podejście do historii najnowszej, w której fryzury bohaterek są bardziej wyraziste niż fabuła”)
Gierek („za filmowopodobny wyrób propagandowy i samozachwyt jego autorów”)
Jak pokochałam gangstera („za pozbawiony akcji i napięcia gangsterski dramat, którego bohater próbuje zagadać nas na śmierć”)
Koniec świata, czyli kogel-mogel 4 („za próbę wyciśnięcia ostatnich kropel nostalgii do filmów, które polubiliśmy przed dekadami”)
Miłość, seks & pandemia („za banalną fabułę i udawanie, że chodzi tu o coś więcej niż wpływy ze sprzedaży biletów”)
Plan lekcji („za to, że nawet odkalkowanie prostej sensacyjnej fabuły okazało się tu zbyt dużym wysiłkiem”)
Powołany („za amatorską, nadętą próbę ewangelizacji, która niezamierzenie bawi”)
Zołza („za udawany dystans i absolutny brak emocji u odbiorcy. I nieznajomość znaczenia słowa «autobiografia»”)
Najgorsza reżyseria
Patryk Vega – Niewidzialna wojna
Barbara Białowąs, Tomasz Mandes – 365 dni: Ten dzień / Kolejne 365 dni
Heathcliff Janusz Iwanowski – Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle
Daniel Markowicz – Plan lekcji
Patryk Vega – Miłość, seks & pandemia
Michał Węgrzyn – Gierek
Najgorszy scenariusz
Patryk Vega – Niewidzialna wojna
Duch Święty – Powołany
Michał Kalicki, Krzysztof Tyszowiecki – Gierek
Blanka Lipińska, Tomasz Mandes, Mojca Tirš – 365 dni: Ten dzień / Kolejne 365 dni
Olaf Olszewski, Patryk Vega – Miłość, seks & pandemia
Najgorszy sequel, prequel bądź ta sama historia
365 dni: Ten dzień
8 rzeczy, których nie wiecie o facetach
Kolejne 365 dni
Koniec świata, czyli kogel-mogel 4
Mój dług
Najgorsza rola męska
Rafał Zawierucha – Niewidzialna wojna
Sebastian Dela – Miłość, seks & pandemia
Michał Koterski – Gierek
Michał Koterski – Krime story. Love story
Antoni Pawlicki – Gierek
Najgorsza rola żeńska
Anna-Maria Sieklucka – 365 dni: Ten dzień / Kolejne 365 dni
Małgorzata Kożuchowska – Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle
Małgorzata Kożuchowska – Gierek
Małgorzata Kożuchowska – Zołza
Anna Mucha – Niewidzialna wojna
Najgorszy duet na ekranie
365 dni: Ten dzień i Kolejne 365 dni
Michał Koterski i Małgorzata Kożuchowska – Gierek
Anna Mucha i Rafał Zawierucha – Niewidzialna wojna
Antoni Pawlicki i Sebastian Stankiewicz – Gierek
Patryk Vega i Bóg – Niewidzialna wojna
Występ poniżej talentu
Cezary Żak – Gierek
Piotr Cyrwus – Kryptonim Polska
Krystyna Janda – Jak pokochałam gangstera
Andrzej Seweryn – Każdy wie lepiej
Cezary Żak – Krime Story. Love Story
Artur Żmijewski – Zołza
Najgorsza rola Rafała Zawieruchy
Patryk Vega (Hubert Zyśk) – Niewidzialna wojna
Stefan Idziołek – Plan lekcji
Łukasz „Krupnik” Krupiński – Miłość na pierwszą stronę
Karol Lis – Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle
premier Filip Rawicki – Gierek
Żenująca scena
Vega, który dla Jezusa odmawia seksu oralnego – Niewidzialna wojna
Finałowe rozstrzygnięcie w ruinach pałacu, pojedynek braci – 365 dni: Ten dzień
Gra w golfa – 365 dni: Ten dzień
Jaruzelski ciągnący za włosy sekretarkę Gierka – Gierek
Przesłuchanie do filmówki – Niewidzialna wojna
Efekty specjalnej troski
Przemiana Vegi w grubego i z powrotem – Niewidzialna wojna
Czołówka – Nie cudzołóż i nie kradnij
Wykorzystanie fragmentów filmów Kubricka, Lucasa, Wachowskich na prawach cytatu – Niewidzialna wojna
Wypadek samochodowy – Niewidzialna wojna
Zombie – Apokawixa
Najgorszy teledysk okołofilmowy
Kubańczyk, Ewelina Lisowska, DJ Slavic – „Wartości” – Miłość, seks & pandemia
Andrzej Piaseczny – „Ania” – Ania
Natalia Lesz – „Gdybyśmy” – Gierek
Maria Sadowska – „Jestem tylko dziewczyną” – Miłość na pierwszą stronę
Kacper HTA – „Puta Madre” – Krime Story. Love Story
Najgorszy plakat
Apokawixa (producenci Anna Wiśniewska-Gill, Krzysztof Terej; dystr. Next Film)
Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle (producenci Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. M2 Films)
Krime Story. Love Story (producenci Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. Mówi Serwis)
Miłość, seks & pandemia (producent Patryk Vega; dystr. Kino Świat)
Za duży na bajki (producent Mikołaj Pokromski; dystr. Next Film)
Najgorszy przekład tytułu zagranicznego
Biegacz, dziwka, Arab, mąż – Viens, je t’emmène / Nobody’s Hero (Aurora Films)
Greckie wakacje – Good Life (Best Film)
Wielki zielony krokodyl domowy – Lyle, Lyle Crocodile (UIP)
Król internetu – Mainstream (Kino Świat)
Jak zostałem samurajem – Paws of Fury: The Legend of Hank (Monolith Films)
Podsumowanie liczby nominacji
(Minimum dwóch nominacji)
- 13: Niewidzialna wojna
- 12: Gierek
- 8: 365 dni: Ten dzień
- 6: Kolejne 365 dni, Miłość, seks & pandemia
- 5: Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle
- 4: Krime Story. Love Story
- 3: Plan lekcji, Zołza
- 2: Apokawixa, Jak pokochałam gangstera, Koniec świata, czyli kogel-mogel 4, Miłość na pierwszą stronę, Powołany
Podsumowanie liczby nagród
(Minimum dwóch statuetek)
- 7: Niewidzialna wojna
- 3: 365 dni: Ten dzień
- 2: Kolejne 365 dni