12. ceremonia wręczenia Węży

12. ceremonia rozdania Węży

Gala wręczenia antynagród filmowych Węże ma na celu uhonorowanie najgorszych polskich filmów za rok 2022. Nominacje zostały ogłoszone 17 marca 2023 roku, a wyniki zostały ujawnione 15 kwietnia tego samego roku.

Największą liczbę statuetek (siedem) zdobył film autobiograficzny Niewidzialna wojna, w reżyserii Patryka Vegi.

Laureaci i nominowani

Wielki Wąż – najgorszy film roku

Niewidzialna wojna („za brak umiejętności w opowiadaniu nawet o samym sobie”)

365 dni: Ten dzień / Kolejne 365 dni („za filmową traumę, w której drugi i trzeci raz okazują się być jeszcze gorsze niż pierwszy”)

Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle („za przaśno-infantylne podejście do historii najnowszej, w której fryzury bohaterek są bardziej wyraziste niż fabuła”)

Gierek („za filmowopodobny wyrób propagandowy i samozachwyt jego autorów”)

Jak pokochałam gangstera („za pozbawiony akcji i napięcia gangsterski dramat, którego bohater próbuje zagadać nas na śmierć”)

Koniec świata, czyli kogel-mogel 4 („za próbę wyciśnięcia ostatnich kropel nostalgii do filmów, które polubiliśmy przed dekadami”)

Miłość, seks & pandemia („za banalną fabułę i udawanie, że chodzi tu o coś więcej niż wpływy ze sprzedaży biletów”)

Plan lekcji („za to, że nawet odkalkowanie prostej sensacyjnej fabuły okazało się tu zbyt dużym wysiłkiem”)

Powołany („za amatorską, nadętą próbę ewangelizacji, która niezamierzenie bawi”)

Zołza („za udawany dystans i absolutny brak emocji u odbiorcy. I nieznajomość znaczenia słowa «autobiografia»”)

Najgorsza reżyseria

Patryk Vega – Niewidzialna wojna

Barbara Białowąs, Tomasz Mandes – 365 dni: Ten dzień / Kolejne 365 dni

Heathcliff Janusz Iwanowski – Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle

Daniel Markowicz – Plan lekcji

Patryk Vega – Miłość, seks & pandemia

Michał Węgrzyn – Gierek

Najgorszy scenariusz

Patryk Vega – Niewidzialna wojna

Duch Święty – Powołany

Michał Kalicki, Krzysztof Tyszowiecki – Gierek

Blanka Lipińska, Tomasz Mandes, Mojca Tirš – 365 dni: Ten dzień / Kolejne 365 dni

Olaf Olszewski, Patryk Vega – Miłość, seks & pandemia

Najgorszy sequel, prequel bądź ta sama historia

365 dni: Ten dzień

8 rzeczy, których nie wiecie o facetach

Kolejne 365 dni

Koniec świata, czyli kogel-mogel 4

Mój dług

Najgorsza rola męska

Rafał Zawierucha – Niewidzialna wojna

Sebastian Dela – Miłość, seks & pandemia

Michał Koterski – Gierek

Michał Koterski – Krime story. Love story

Antoni Pawlicki – Gierek

Najgorsza rola żeńska

Anna-Maria Sieklucka – 365 dni: Ten dzień / Kolejne 365 dni

Małgorzata Kożuchowska – Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle

Małgorzata Kożuchowska – Gierek

Małgorzata Kożuchowska – Zołza

Anna Mucha – Niewidzialna wojna

Najgorszy duet na ekranie

365 dni: Ten dzień i Kolejne 365 dni

Michał Koterski i Małgorzata Kożuchowska – Gierek

Anna Mucha i Rafał Zawierucha – Niewidzialna wojna

Antoni Pawlicki i Sebastian Stankiewicz – Gierek

Patryk Vega i Bóg – Niewidzialna wojna

Występ poniżej talentu

Cezary Żak – Gierek

Piotr Cyrwus – Kryptonim Polska

Krystyna Janda – Jak pokochałam gangstera

Andrzej Seweryn – Każdy wie lepiej

Cezary Żak – Krime Story. Love Story

Artur Żmijewski – Zołza

Najgorsza rola Rafała Zawieruchy

Patryk Vega (Hubert Zyśk) – Niewidzialna wojna

Stefan Idziołek – Plan lekcji

Łukasz „Krupnik” Krupiński – Miłość na pierwszą stronę

Karol Lis – Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle

premier Filip Rawicki – Gierek

Żenująca scena

Vega, który dla Jezusa odmawia seksu oralnego – Niewidzialna wojna

Finałowe rozstrzygnięcie w ruinach pałacu, pojedynek braci – 365 dni: Ten dzień

Gra w golfa – 365 dni: Ten dzień

Jaruzelski ciągnący za włosy sekretarkę Gierka – Gierek

Przesłuchanie do filmówki – Niewidzialna wojna

Efekty specjalnej troski

Przemiana Vegi w grubego i z powrotem – Niewidzialna wojna

Czołówka – Nie cudzołóż i nie kradnij

Wykorzystanie fragmentów filmów Kubricka, Lucasa, Wachowskich na prawach cytatu – Niewidzialna wojna

Wypadek samochodowy – Niewidzialna wojna

Zombie – Apokawixa

Najgorszy teledysk okołofilmowy

Kubańczyk, Ewelina Lisowska, DJ Slavic – „Wartości” – Miłość, seks & pandemia

Andrzej Piaseczny – „Ania” – Ania

Natalia Lesz – „Gdybyśmy” – Gierek

Maria Sadowska – „Jestem tylko dziewczyną” – Miłość na pierwszą stronę

Kacper HTA – „Puta Madre” – Krime Story. Love Story

Najgorszy plakat

Apokawixa (producenci Anna Wiśniewska-Gill, Krzysztof Terej; dystr. Next Film)

Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle (producenci Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. M2 Films)

Krime Story. Love Story (producenci Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. Mówi Serwis)

Miłość, seks & pandemia (producent Patryk Vega; dystr. Kino Świat)

Za duży na bajki (producent Mikołaj Pokromski; dystr. Next Film)

Najgorszy przekład tytułu zagranicznego

Biegacz, dziwka, Arab, mąż – Viens, je t’emmène / Nobody’s Hero (Aurora Films)

Greckie wakacje – Good Life (Best Film)

Wielki zielony krokodyl domowy – Lyle, Lyle Crocodile (UIP)

Król internetu – Mainstream (Kino Świat)

Jak zostałem samurajem – Paws of Fury: The Legend of Hank (Monolith Films)

Podsumowanie liczby nominacji

(Minimum dwóch nominacji)

  • 13: Niewidzialna wojna
  • 12: Gierek
  • 8: 365 dni: Ten dzień
  • 6: Kolejne 365 dni, Miłość, seks & pandemia
  • 5: Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle
  • 4: Krime Story. Love Story
  • 3: Plan lekcji, Zołza
  • 2: Apokawixa, Jak pokochałam gangstera, Koniec świata, czyli kogel-mogel 4, Miłość na pierwszą stronę, Powołany

Podsumowanie liczby nagród

(Minimum dwóch statuetek)

  • 7: Niewidzialna wojna
  • 3: 365 dni: Ten dzień
  • 2: Kolejne 365 dni

Przypisy

Uwagi