111: Alarm dla Warszawy
111: Alarm dla Warszawy to planszowa gra historyczna, która osadzona jest w kontekście wojny obronnej Polski w 1939 roku. Została stworzona przez Instytut Pamięci Narodowej.
Historia
Gra powstała w Instytucie Pamięci Narodowej w 2013 roku, a jej autorami są Karol Madaj oraz dr Tomasz Ginter. Stanowi rozwinięcie wcześniejszej gry zatytułowanej 303. Projektanci dążyli do wiernego odwzorowania realiów września 1939 roku, uwzględniając różnice techniczne pomiędzy maszynami wykorzystywanymi przez lotnictwo Wojska Polskiego a Luftwaffe. Dzięki temu, gra z perspektywy obrońcy jest bardziej wymagająca niż inne produkcje IPN o tematyce lotniczej.
Gra jest dostępna w wersji online na stronach IPN. W ramach Polonijnego Turnieju Gier Planszowych IPN im. Misia Wojtka organizowane są także rozgrywki z użyciem gry 111 – Alarm dla Warszawy.
Rozgrywka
Gra przeznaczona jest dla dwóch graczy. Rolą obrońcy jest powstrzymanie niemieckich bombowców przed dotarciem do Warszawy. Dysponuje on jednostkami lotniczymi, które operują z polowych lotnisk, oraz artylerią przeciwlotniczą. Dodatkowo, na korzyść obrońcy mogą wpływać warunki atmosferyczne. Zwycięstwo obrońcy można osiągnąć poprzez zestrzelenie niemieckich bombowców lub przez niedopuszczenie do zbombardowania stolicy w ciągu 8 rund. W trakcie tury najpierw ruch wykonują Niemcy (najpierw myśliwce, później bombowce), a następnie podejmuje działania strona polska. Uszkodzone samoloty Polacy mogą naprawiać na zamaskowanych lotniskach polowych, a obie strony mogą korzystać z chmur, które ukrywają maszyny przed przeciwnikiem. Podczas jednej pełnej rozgrywki gracze rozgrywają dwie partie, zawsze zmieniając strony.
Zawartość pudełka z grą
W opakowaniu znajdują się:
- plansza do gry inspirowana polską mapą sztabową,
- 9 dwustronnych żetonów z samolotami,
- 1 żeton polskiej artylerii przeciwlotniczej,
- 3 żetony maskujące,
- 3 kości strzału,
- 1 wskaźnik zużycia paliwa,
- 10 znaczników strzału,
- broszura z instrukcją oraz opracowaniem historycznym.