11 foot 8 bridge

11 foot 8 Bridge

11 foot 8 Bridge (oficjalnie Norfolk Southern–Gregson Street Overpass), znany również jako Otwieracz do puszek (ang. The Can-Opener) to wiadukt kolejowy usytuowany nad jednokierunkową ulicą South Gregson Street w Durham, w stanie Karolina Północna. Ta konstrukcja, która pierwotnie miała prześwit wynoszący 3,55 m (11 stóp i 8 cali, stąd jej nazwa), stała się sławna z powodu licznych incydentów z udziałem ciężarówek, które często nie mieszczą się pod tym wiaduktem z powodu nieuwagi kierowców.

Pomimo wysiłków władz miasta, nie da się zwiększyć prześwitu wiaduktu, ponieważ wiązałoby się to z całkowitym zamknięciem intensywnie używanej linii kolejowej na czas podniesienia pobliskich przejazdów kolejowo-drogowych. Z kolei obniżenie poziomu jezdni pod wiaduktem jest niemożliwe z uwagi na instalację kanalizacyjną znajdującą się około metra pod ulicą Southern Gregson.

Jürgen Henn, pracownik pobliskiego biura, zainstalował kamery monitorujące ruch pod wiaduktem, dokumentując dziesiątki wypadków. Filmy, które publikował na YouTube, zyskały dużą popularność, wywołując dyskusje w lokalnych i krajowych mediach na temat bezpieczeństwa ruchu oraz podobnych incydentów pod innymi konstrukcjami w regionie.

W październiku 2019 roku przeprowadzono przebudowę wiaduktu, podnosząc go wraz z torowiskiem o około 20 cm (8 cali), co zwiększyło prześwit do 3,76 m (12 stóp i 4 cale). Mimo tego podniesienia, wciąż sporadycznie dochodzi do zdarzeń z udziałem pojazdów ciężarowych.

Oznakowanie i zabezpieczenie przed kolizją

Po obu stronach drogi zamontowane są znaki informujące o wysokości wiaduktu. Dodatkowo, w maju 2016 roku władze zainstalowały sygnalizatory, które uruchamiają się w przypadku, gdy pojazd nie zmieści się pod wiaduktem, oraz tablicę wyświetlającą dwurzędowy komunikat „OVERHEIGHT MUST TURN” (Zbyt wysokie [pojazdy] muszą skręcić). Ponadto nad drogą zawieszony jest poziomo dwuteownik, określany żartobliwie jako „Gilotyna”, aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia konstrukcji przez ciężarówki.

Mimo wyraźnego oznakowania, od 2008 roku zarejestrowano tam ponad 100 wypadków, na szczęście bez poważniejszych obrażeń czy ofiar śmiertelnych.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Nagranie z operacji podnoszenia wiaduktu w serwisie YouTube

Pierwsze udokumentowane zderzenie po zakończeniu przebudowy w serwisie YouTube