11 Eskadra Liniowa

11 eskadra liniowa

Pododdział lotnictwa Wojska Polskiego w II Rzeczypospolitej.

Formowanie i zmiany organizacyjne

W wyniku reorganizacji lotnictwa wojskowego w 1925 roku, 16 eskadrę wywiadowczą przekształcono w 11 eskadrę lotniczą. Jednostka ta pozostała w strukturach 1 pułku lotniczego, stacjonując na lotnisku Okęcie.

Wiosną 1926 roku rozpoczęto przezbrajanie eskadry, zmieniając samoloty Breguet XIV na Breguet XIX.

W 1929 roku jednostka została przemianowana na 11 eskadrę liniową, a etat zwiększono do 10 samolotów.

Na mocy rozkazu nr 185/35 z 17 sierpnia 1935 roku wprowadzono numery taktyczne dla samolotów w 1 pułku lotniczym. 11 eskadra otrzymała numerację od 02 do 11, podczas gdy numer 01 przypisano samolotowi dowódcy I dywizjonu liniowego.

Na koniec września 1935 roku rozpoczęto wymianę samolotów Breguet na PZL-23 „Karaś”.

Rozkazem dziennym nr 101/37 z 5 maja 1937 roku, dowódca 1 pułku lotniczego zatwierdził nowe godło 11 eskadry liniowej. Była to modyfikacja godła 16 eskadry wywiadowczej, przedstawiająca równoboczny jasnoniebieski trójkąt z srebrną obwódką. Tym samym unieważniono dotychczasowe godło 11 eskadry – biały ukośny krzyż z trójkątnym zakończeniem ramion na czerwonym tle.

W wyniku reorganizacji lotnictwa w marcu 1939 roku, 11 eskadra liniowa została rozwiązana, a personel latający i naziemny przeniesiono do formującego się 215 dywizjonu bombowego.

Żołnierze eskadry

Wypadki lotnicze

25 maja 1928 roku podczas przelotu doszło do urwania skrzydła w samolocie Potez XV, którym leciał kpt. pil. Julian Dąbrowski oraz szer. mech. Karol Mieszkowski. Obaj ponieśli śmierć.

23 października 1930 roku zginął por. pil. Jerzy Karnicki, który po ukończeniu kursu pilotażu odbywał lot ćwiczebny samolotem Breguet XIX.

30 listopada 1933 roku, podczas lotu samolotem Breguet XIX, zginął st. szer. pil. Miron Widzicki, gdyż podczas siedzenia w kabinie obserwatora otworzył się jego spadochron, co spowodowało zablokowanie sterów. Pilot st. szer. Bernard Górecki zdążył wyskoczyć na spadochronie.

10 września 1936 roku, podczas wykonywania lotu służbowego samolotem Breguet XIX, zginęli kpr. pil. Julian Wolski oraz ppor. obs. Michał Dudzik. Przyczyną wypadku było zaczepienie samolotu o linę balonu obserwacyjnego.

Samoloty eskadry

Przypisy

Bibliografia

Tomasz Kowalski: Godło i barwa w lotnictwie polskim 1918–1939. Toruń: Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, 1981. ISBN 978-83-206-0149-7.

Jerzy Pawlak: Polskie eskadry w latach 1918-1939. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1989. ISBN 83-206-0760-4.