11 Dywizja Lotnictwa Myśliwskiego
11 Dywizja Lotnictwa Myśliwskiego (11 DLM) była jednostką taktyczną lotnictwa myśliwskiego w ludowym Wojsku Polskim.
W obliczu wybuchu konfliktu koreańskiego, Sztab Generalny WP, na mocy rozkazu nr 0096/Org. z dnia 11 grudnia 1951 roku, polecił Dowódcy Wojsk Lotniczych zreorganizować lotnicze związki taktyczne oraz jednostki odpowiedzialne za logistykę. Wśród nowo formowanych struktur znalazła się również 11 Dywizja Lotnictwa Myśliwskiego.
Formowanie i zmiany organizacyjne
Rozkaz przewidywał, że w skład dowództwa 11 DLM wejdą następujące jednostki:
- Dowództwo 11 Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego w Świdwinie
- 11 pułk lotnictwa myśliwskiego w Zegrzu Pomorskim
- 24 pułk lotnictwa myśliwskiego w Świdwinie
- 27 pułk lotnictwa myśliwskiego w Świdwinie
- 76 kompania łączności w Świdwinie
- 47 Ruchome Warsztaty Remontowe Lotnictwa w Świdwinie
Planowano sformowanie tych jednostek w okresie od maja do grudnia 1951 roku. Jednak trudności ekonomiczne kraju uniemożliwiły zrealizowanie tego rozkazu. W związku z tym opracowano nowy rozkaz 0078/Org. z 19 listopada 1952 roku, który nakazywał formowanie lotniczych związków taktycznych składających się z dwóch pułków. W rezultacie zaniechano tworzenia 24 i 27 pułku lotnictwa myśliwskiego.
11 DLM został podporządkowany:
- 26 pułk lotnictwa myśliwskiego z 9 DLM, którego stałą lokalizacją stało się Zegrze Pomorskie
- 40 pułk lotnictwa myśliwskiego, który przeszedł z 7 DLM, z bazą w Świdwinie, obok pozostałych jednostek dywizji.
Dodatkowo, stworzono pluton fotograficzny 11 DLM.
40 pułk lotnictwa myśliwskiego został przeniesiony do Świdwina drogą powietrzną 17 stycznia 1953 roku z lotniska Mierzęcice, gdzie wcześniej stacjonował. 26 pułk lotnictwa myśliwskiego przeniósł się do Zegrza Pomorskiego w październiku. 2 października 1953 roku rzut kołowy dotarł do stacji Koszalin.
W 1967 roku dywizja została przekształcona w 3 Brandenburską Dywizję Lotnictwa Myśliwskiego.
Szkolenie
Aby zapewnić odpowiednie szkolenie dla personelu latającego, na podstawie rozkazu DWL nr 02/Org. z 3 lutego 1953 roku, powstał poligon lotniczy nr 6 w Podborsku. W okresie od sierpnia do grudnia 1953 roku personel latający i techniczny 26 i 40 pułku lotnictwa myśliwskiego był szkolony na samolotach MiG-15, które zastąpiły Jak-23. Dywizja osiągnęła pełną zdolność bojową jako związek taktyczny pod koniec 1956 roku. Długi czas potrzebny do osiągnięcia tej zdolności wynikał z niedoboru personelu latającego oraz niskiego poziomu jego wyszkolenia, co było spowodowane przyspieszonym procesem szkolenia i obniżonymi wymaganiami dla kandydatów na pilotów.
14 listopada 1957 roku, zgodnie z rozkazem MON nr 098, 26 pułk lotnictwa myśliwskiego wyszedł z bezpośredniego podporządkowania, a dywizji został podporządkowany 4 pułk lotnictwa myśliwskiego stacjonujący w Goleniowie.
Przeformowania
3 Dywizja Lotnictwa Myśliwskiego (rozformowana) ↙ 11 Dywizja Lotnictwa Myśliwskiego (1951 – 1967) → 3 Brandenburska Dywizja Lotnictwa Myśliwskiego (1967 – 1971) → 3 Brandenburska Dywizja Szturmowa (1971 – 1982) → 3 Brandenburska Dywizja Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego (1982 – 1998) → 1 Brygada Lotnictwa Taktycznego (1998 – 2009) → 1 Skrzydło Lotnictwa Taktycznego
Przypisy
Bibliografia
Zygmunt Kozak: Lotnictwo wojskowe na Pomorzu Zachodnim w latach 1945–2015. W: Andrzej Aksamitowski, Dariusz Faszcza: Pomorze militarne. Wokół zagadnień polityki i obronności na Pomorzu Zachodnim w polskim 70-leciu. Szczecin: Instytut Politologii i Europeistyki Uniwersytetu Szczecińskiego, 2017. ISBN 978-83-64629-60-0.
Tadeusz Kmiecik: Polskie lotnictwo wojskowe 1945-1962, Warszawa: „Ulmak”, 2002, ISBN 83-87226-29-7, OCLC 831089471. Brak numerów stron w książce.
Andrzej Wojtaszak, Kazimierz Kozłowski: Żołnierz polski na Pomorzu Zachodnim X-XX wiek: materiały z sesji naukowej z 10 listopada 1999 r.: praca zbiorowa. Szczecin: Oddział Edukacji Obywatelskiej, 2001. ISBN 83-86992-76-X. Brak numerów stron w książce.
Linki zewnętrzne
Świdwińska Dywizja Lotnicza obronie granic RP w latach 1951-1998