106 Eskadra IAF

106 Eskadra (hebr. Ha’Baz Ha’Sh’niyah, Ostrze Włóczni) to jednostka uderzeniowa Sił Powietrznych Izraela, która ma swoją bazę w Tel Nof w Izraelu.

Historia

Eskadra została utworzona 12 czerwca 1948 roku i początkowo składała się z 10 samolotów transportowych C-46 oraz 2 samolotów transportowych C-54 i 3 samolotów pasażerskich L-049 Constellation, które zostały sprowadzone z urugwajskich linii lotniczych Lapsa. Te linie lotnicze były wykorzystywane jako przykrywka do zakupu samolotów z United States Air Force. Samoloty te brały udział w operacji „Balek”, mającej na celu transport sprzętu wojskowego i amunicji z Czechosłowacji do Izraela. Eskadra otrzymała symbol kodowy LATA (hebr. LAhak Tovala Avirit; Powietrzna Grupa Transportowa) i była jedyną izraelską jednostką zdolną do przeprowadzania operacji na długich dystansach. Po zakończeniu wojny, 12 sierpnia 1948 roku, grupa LATA została oficjalnie rozwiązana, a personel lotniczy wraz z samolotami przeszedł w grudniu 1948 do nowo powstałej 106 Eskadry. W kwietniu 1949 roku piloci z samolotami zostali przeniesieni do nowo utworzonych linii lotniczych El Al (C-46 później trafiły do linii Arkia), a 106 Eskadra została połączona ze 103 Eskadrą w czerwcu 1949 roku.

106 Eskadra została ponownie sformowana 11 czerwca 1982 roku, a na jej wyposażeniu znalazły się myśliwce przewagi powietrznej F-15C/D. W trakcie Wojny libańskiej w 1982 roku, piloci tej eskadry odnieśli 5 zwycięstw powietrznych.

1 października 1985 roku, 8 myśliwców F-15D z 106 Eskadry przeprowadziło bombardowanie głównej siedziby Organizacji Wyzwolenia Palestyny w Tunisie, pokonując dystans ponad 4000 km. Podczas tej operacji samoloty wielokrotnie tankowały w powietrzu z latającej cysterny Boeing 707.

W trakcie II wojny libańskiej w 2006 roku, samoloty 101 Eskadry brały udział w bombardowaniu celów Hezbollahu w południowym Libanie.

Wyposażenie

W skład wyposażenia 106 Eskadry wchodzą:

  • myśliwce przewagi powietrznej F-15C/D.

Przypisy

Linki zewnętrzne

106 Eskadra Global Security