100 fotografii, które zmieniły świat

„100 fotografii, które zmieniły świat” (ang. Life: 100 Photographs that Changed The World) to kolekcja 100 zdjęć, które według redaktorów magazynu Life, miały największy wpływ na zmiany społeczne. Zestawienie to zostało opracowane i wydane w 2003 roku w formie albumu.

Historia

Pomysł na stworzenie zestawienia „100 fotografii, które zmieniły świat” zrodził się z pytania: „Czy fotografie mogą wywołać taki sam wpływ historyczny jak literatura?”, które ukazało się w 2023 roku w magazynach Life oraz The Digital Journalist. Czytelnicy mieli możliwość wyrażenia swoich opinii online przez kilka tygodni na ten temat. Większość odpowiedzi potwierdzała tezę, że zdjęcia są w stanie zmieniać świat. Wśród głosów znalazła się również opinia fotoreportera dokumentalnego Joshua Haruni, który stwierdził: „Fotografie z pewnością mogą inspirować, ale słowo pisane ma moc pobudzania wyobraźni w sposób głębszy niż jakakolwiek fotografia, której treść ogranicza się do tego, co znajduje się w kadrze”. Ta argumentacja zmusiła redakcję do przemyślenia swojej tezy w kontekście odpowiedzi czytelników. Ostatecznie, próbując ją obronić – jak sami autorzy przyznają – subiektywnie wybrali 100 najbardziej przełomowych zdjęć. Wybór dotyczył zdjęć, które były pierwsze w swoim rodzaju lub dokumentowały istotne osiągnięcia oraz porażki ludzkości, a przede wszystkim tych, które wpłynęły na sposób, w jaki myślimy. Podkreślano, że zestawienie to nie powinno być traktowane jako lista 100 najlepszych fotografii.

W sierpniu 2003 roku album został wydany przez Time Inc. pod redakcją Roberta Sullivana i Barbary Baker Burrows.

Zaktualizowana wersja albumu ukazała się 9 sierpnia 2011 roku.

Rozdziały

Publikacja została podzielona na cztery główne rozdziały, z których część zawiera pojedyncze podrozdziały.

Sztuka (ang. The Arts) – zdjęcia z wczesnych lat rozwoju fotografii (XIX wiek) oraz późniejsze odniesienia kulturowe.

Społeczeństwo (ang. Society) – zdjęcia momentów, które wpłynęły na opinię publiczną w kontekście politycznym, społecznym i kulturalnym.

Wojna (ang. War) – zdjęcia dokumentujące kluczowe chwile konfliktów zbrojnych i innych aktów przemocy.

Nauka i natura (ang. Science and Nature) – zdjęcia przedstawiające różne odkrycia, osiągnięcia naukowe (w tym ich konsekwencje) oraz metody rejestracji obrazu.

Podrozdziały

W rozdziale Sztuka wyróżniono podrozdział: Sztuka fotograficzna (ang. Photographic Art) – wczesne dzieła artystów, dla których fotografia była głównym medium.

W rozdziale Społeczeństwo wydzielono podrozdział: Manipulacja fotografią (ang. Trick Photography) – oszustwa dokonane przy użyciu fotografii.

W rozdziale Wojna wyróżniono podrozdział: Stop klatka (ang. Stop Action) – kilka znanych ujęć z programów informacyjnych telewizyjnych.

Album

Album otwiera wstęp w formie eseju napisany przez Gordona Parksa.

Każde zdjęcie opatrzone jest krótką notatką na temat sfotografowanego wydarzenia lub kontekstu powstania danego zdjęcia.

W albumie znajdują się ikoniczne fotografie, takie jak: pierwsza fotografia „Widok z okna w Le Gras” autorstwa Josepha Nicéphore Niépce, zdjęcie wybuchu bomby atomowej w Nagasaki – jedno z 16 wykonanych przez bombardiera Charlesa Levy, a także pierwsze zdjęcie Ziemi z kosmosu autorstwa Billa Andersa z misji Apollo 8. Można tu również znaleźć serię zdjęć Eadwearda Muybridge’a z 1878 roku, które udowadniają, że koń w galopie unosi wszystkie kopyta od ziemi. W albumie widnieje także pierwsze zdjęcie rentgenowskie dłoni Anny Röntgen, Matka tułaczka autorstwa Dorothey Lange oraz Tank Man – Chińczyk stojący naprzeciw czołgów na placu Tian’anmen w 1989 roku.

Galeria

W zestawieniu znajdują się przykładowe zdjęcia, które są dostępne na wolnej licencji lub na licencji public domain.

Przypisy

Linki zewnętrzne

100photos.time.com