1 Pucki Dywizjon Lotniczy

Pucki Dywizjon Lotniczy

Pucki Dywizjon Lotniczy był polskim dywizjonem lotnictwa Marynarki Wojennej, który był częścią Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Jego działalność trwała od 1 stycznia 1995 roku do 31 grudnia 2002 roku, a główną bazą operacyjną dywizjonu było lotnisko wojskowe Gdynia Babie Doły.

Funkcjonowanie

Pucki Dywizjon Lotniczy został utworzony na mocy zarządzenia Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego dotyczącego sformowania Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. W ramach tego zarządzenia, 34 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego został przekształcony w dywizjon lotniczy oraz batalion zabezpieczenia. W tym procesie doszło również do rozformowania 18 Eskadry Lotnictwa Ratowniczo-Łącznikowego, której siły i środki zostały włączone do nowo utworzonego dywizjonu.

W dniu 1 stycznia 1995 roku, Pucki Dywizjon Lotniczy, wraz z 2 Dywizjonem Lotniczym Marynarki Wojennej z Darłówka oraz 3 Dywizjonem z Siemirowic, a także trzema batalionami zabezpieczenia i jednym dywizjonem technicznym, stworzyły Brygadę Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Na podstawie decyzji Ministra Obrony Narodowej z dnia 21 stycznia 2002 roku, dotyczącej reorganizacji struktury organizacyjnej BLMW, dywizjony wchodzące w skład Brygady LMW zostały przekształcone w eskadry lotnicze. Na miejsce Puckiego Dywizjonu Lotniczego powstała 28 Pucka Eskadra Lotnicza, która przejęła jego sprzęt oraz zadania. Po rozformowaniu dywizjonu, 21 stycznia 2003 roku, z lotnictwa Marynarki Wojennej wycofano samoloty odrzutowe MiG-21.

Tradycje

Zgodnie z Decyzją Nr 103/MON z dnia 14 lipca 1995 roku, dywizjon przejął dziedzictwo i stał się kontynuatorem tradycji:

  • Morskiego Dywizjonu Lotniczego z Pucka (1920-1939);
  • 34 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego Marynarki Wojennej (1950-1994).

Na podstawie tej samej decyzji jednostka przyjęła nazwę wyróżniającą „Pucki” oraz imię kmdr. por. pil. Edwarda Szystowskiego. Ustanowiono również święto, które przypada na 15 lipca. W dniu tym, 15 lipca 1995 roku, podczas uroczystości w Pucku, Dowódca Dywizjonu – kmdr ppor. pil. Chojnacki odebrał z rąk Dowódcy Marynarki Wojennej sztandar nadany przez Prezydenta RP Lecha Wałęsę.

Struktura

Dywizjon był podzielony na trzy eskadry: A i B, które operowały na samolotach odrzutowych, oraz C, zajmującą się śmigłowcami ratowniczymi i transportowymi oraz samolotami patrolowymi. Eskadry były zorganizowane w klucze.

Dowódcy

  • kmdr ppor. dypl. pil. Zenon Chojnacki
  • kmdr por. dypl. pil. mgr inż. Stanisław Pietraszkiewicz
  • kmdr ppor. pil. Czesław Bielawski

Wyposażenie

  • samolot myśliwski MiG-21 bis A
  • samolot szkolny MiG-21 UM
  • śmigłowiec ratowniczy PZL W-3 RM Anakonda
  • śmigłowiec transportowo-pasażerski PZL W-3 Sokół
  • śmigłowiec transportowy Mi-17
  • śmigłowiec transportowy Mi-2
  • samolot transportowo-pasażerski An-28
  • samolot patrolowo-rozpoznawczy PZL M-28 Bryza 1R

Zadania 1 dlMW

  • osłona lotnicza własnych zespołów okrętów,
  • rozpoznanie i wskazanie celów dla okrętów nawodnych,
  • ochrona i obrona baz morskich przed atakami z powietrza,
  • zabezpieczenie ratownicze działań Marynarki Wojennej oraz statków cywilnych i kutrów rybackich (śmigłowce ratownicze polskiego lotnictwa morskiego są częścią systemu międzynarodowego ratownictwa morskiego SAR),
  • pełnienie całodobowych dyżurów ratowniczych i bojowych,
  • monitoring ekologiczny akwenów morskich.

Wypadki lotnicze

W dniu 28 czerwca 1996 roku miała miejsce katastrofa, w której rozbił się w Bałtyku MiG-21bis nr boczny 8870. W wyniku tego zdarzenia zginął kmdr ppor. pil. Sławomir Guzowski.

Przypisy

Bibliografia

  • Mariusz Konarski, Morskie skrzydła Rzeczypospolitej, „Wiraże” nr 15-16/2003;
  • Mariusz Konarski, Andrzej Olejko, Tradycje polskiego lotnictwa morskiego, Wyd. Muzeum Marynarki Wojennej, Gdynia 1995.

Zostań naszym fanem!

Pomóż nam się rozwijać! Polub nas na Facebooku! i śledź nas na X!