Silnik 1.9 TDI
1.9 TDI to turbodoładowany silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem, który był instalowany w pojazdach należących do grupy Volkswagen. Produkcja tego silnika miała miejsce w latach 1991–2011, a jego modernizacje były przeprowadzane przez cały okres produkcji. Silnik 1.9 TDI znalazł również zastosowanie w modelu Ford Galaxy, który jest bliźniaczą wersją VW Sharana oraz Seata Alhambra.
Występował on w ponad 40 różnych wariantach, które różniły się m.in. momentem obrotowym, mocą, systemem wtrysku (pompa rozdzielaczowa w starszych wersjach oraz pompowtryskiwacze w nowszych), sposobem montażu oraz innymi elementami konstrukcyjnymi. Silnik zakończył swoją produkcję z chwilą wprowadzenia normy EURO5, której nie był w stanie spełnić, nawet po zastosowaniu filtra cząstek stałych DPF. Stopniowo został zastąpiony przez nowszy silnik 2.0 TDI. Uważany jest także za następcę silnik 1.6 TDI CR, który charakteryzuje się niższym zużyciem paliwa i cichszą pracą. Najmocniejsza wersja 1.9 TDI, która osiągała moc 160 KM, była montowana w trzeciej generacji Seata Ibizy.
Większość silników 1.9 TDI dysponuje standardowo maksymalną mocą oraz momentem obrotowym, które są o kilka procent wyższe niż te, które podaje producent. Jest to jeden z najczęściej poddawanych chiptuningowi silników, co pozwala na bezpieczne uzyskanie przyrostów rzędu 30% bez konieczności przeprowadzania modyfikacji mechanicznych.
Podstawowe dane techniczne
- pojemność: 1896 cm³
- średnica cylindra: 79,5 mm
- skok tłoka: 95,5 mm
- stopień sprężania: 19,5
- układ cylindrów: rzędowy
- liczba cylindrów: 4
- liczba zaworów: 8
- układ wtryskowy: pompa rozdzielaczowa BOSCH VP37 do 2004, pompowtryskiwacze 2000–2011
- maksymalne moce: pompa rozdzielaczowa 75–110 KM, pompowtryskiwacze 75–160 KM
Różnice między wersjami
- oprogramowanie sterujące pracą silnika
- aparatura wtryskowa, co wiąże się z inną głowicą i układem rozrządu
- turbosprężarka – różnice w wielkości, producencie (Garret lub KKK) oraz systemie sterowania (zawór upustowy lub zmienna geometria (VTG))
- sposób montażu – wzdłużny lub poprzeczny
- wtryskiwacze – różne wydajności
- koło zamachowe – jednomasowe lub dwumasowe
- intercooler – SMIC (mały, montowany z boku) lub FMIC (duży, montowany w pasie chłodnic w mocniejszych i nowszych wersjach)
- skrzynie biegów
Wersje zasilane pompą rozdzielaczową
- 1Z, AHU – 90 KM przy 4000 obr./min, 202 Nm przy 1900 obr./min
- AGR, AHH, ALE, ALH – 90 KM przy 3750 obr./min, 210 Nm przy 1900 obr./min
- AFN, AHF, ASV, AVG – 110 KM przy 4150 obr./min, 235 Nm przy 1900 obr./min
Wersje zasilane pompowtryskiwaczami
- BSU – 75 KM przy 4000 obr./min, 210 Nm przy 1900 obr./min
- BRU, BXF, BXJ – 90 KM przy 4000 obr./min, 210 Nm przy 1800–2500 obr./min
- ANU – 90 KM przy 4000 obr./min, 240 Nm przy 1900 obr./min
- ATD, AXR, BEW, BMT – 101 KM przy 4000 obr./min, 240 Nm przy 1800–2400 obr./min
- AVB, AVQ – 101 KM przy 4000 obr./min, 250 Nm przy 1900 obr./min
- BSW – 105 KM przy 4000 obr./min, 240 Nm przy 1800 obr./min
- BJB, BKC, BLS, BSV, BXE – 105 KM przy 4000 obr./min, 250 Nm przy 1900 obr./min
- BPZ – 116 KM przy 4000 obr./min, 250 Nm przy 1900 obr./min
- AJM – 116 KM przy 4000 obr./min, 285 Nm przy 1900 obr./min
- ATJ, AUY, BVK – 116 KM przy 4000 obr./min, 310 Nm przy 1900 obr./min
- AWX – 131 KM przy 4000 obr./min, 285 Nm przy 1750–2500 obr./min
- ASZ, AVF, BLT – 131 KM przy 4000 obr./min, 310 Nm przy 1900 obr./min
- ARL, BTB – 150 KM przy 4000 obr./min, 320 Nm przy 1900 obr./min
- BPX, BUK – 160 KM przy 3750 obr./min, 330 Nm przy 1900 obr./min