0 A.D.

0 A.D. to gra strategiczna czasu rzeczywistego, która powstała na podstawie otwartej licencji, stworzona przez studio Wildfire Games.

Rozgrywka

Mechanika gry przypomina inne tytuły w gatunku RTS: gracze zbierają surowce, aby rekrutować nowe jednostki oraz budować bardziej zaawansowane obiekty. Głównym celem jest rozwój gospodarki oraz szkolenie armii, która będzie w stanie pokonać przeciwników. Na początku rozgrywki gracz dysponuje zaledwie kilkoma budynkami, początkowo słabo wyszkolonymi jednostkami wojskowymi oraz ograniczoną ilością surowców, takich jak żywność, drewno, kamień i metal.

Akcja gry rozgrywa się w okresie od 500 roku p.n.e. do 500 roku n.e.

Historia

Początki produkcji

Pierwsze pomysły na 0 A.D. zrodziły się w 2000 roku w trakcie współpracy kilku niezależnych zespołów.

Jednym z nich był Tonto Clan, który wcześniej stworzył remake gry Age of Empires: The Rise of Rome. Drugi zespół, Wildfire Studios (później znane jako Wildfire Games), opracował modyfikację Rome at War do Age of Empires II: The Age of Kings. Podczas pracy nad kolejną modyfikacją okazało się, że silnik Age of Empires II jest zbyt ograniczony, aby wprowadzić zamierzone zmiany, dlatego zespół postanowił stworzyć całkowicie nową grę. Trzeci zespół zajmował się modyfikacją The Last Alliance do serii Total War.

Pomimo początkowej niezależności na forum Age of Kings Heaven (poświęconym Age of Empires II: The Age of Kings), grupy te zjednoczyły siły, opracowując własny silnik, który stał się podstawą dla nowych projektów.

Od 2003 roku

W 2003 roku głównymi projektantami zostali Jason Bishop, Ken Wood i Stuart Walpole. Skoncentrowano się na rozwoju grafiki (modele jednostek i tekstury, w szczególności dla cywilizacji celtyckich i hellenistycznych), systemie losowego generowania map, renderowaniu wody oraz trybie wieloosobowym. W 2008 roku Jason Bishop zrezygnował z pozycji kierownika projektu, a jego miejsce zajął Erik Johansson. W 2009 roku zespół postanowił opublikować kod źródłowy na licencji wolnego oprogramowania.

Wymagania

Windows XP lub nowszy, Mac OS X 10.9 lub nowszy, Linux

Procesor Intel 1 GHz

512 MB RAM

Karta graficzna z obsługą OpenGL 1.3 oraz minimum 128 MB pamięci (np. Radeon 9000, GeForce 3)

Odbiór

2019: 2. miejsce w kategorii najlepszej gry z otwartym oprogramowaniem według portalu Gaming On Linux

2019: 1. miejsce w kategorii najlepszej grafiki w grze open-source według Gaming On Linux

2017: Honorowe wyróżnienie w plebiscycie IndieDB’s Players’ Choice w kategorii Best Upcoming; 1. miejsce w konkursie na najlepszą grę open-source w 2017 roku według Gaming On Linux

2016: 1. miejsce w plebiscycie na najlepszą grę roku open-source według Gaming On Linux

2015: 1. miejsce w konkursie na najlepszą grę roku open-source według Gaming On Linux; Honorowe wyróżnienie w plebiscycie IndieDB’s Players’ Choice w kategorii Best Upcoming

2014: 1. miejsce w plebiscycie na najlepszą grę roku open-source według Gaming On Linux

2013: Honorowe wyróżnienie w plebiscycie IndieDB’s Players’ Choice w kategorii Best Upcoming

2012: 2. miejsce w plebiscycie IndieDB’s Players’ Choice w kategorii Best Upcoming; tytuł Project Of The Month (czerwiec 2012) według SourceForge

2010: Honorowe wyróżnienie w plebiscycie IndieDB’s Players’ Choice (Best Upcoming)

2009: 3. miejsce w plebiscycie ModDB’s Indie Game of the Year w kategorii Best Upcoming

2008: Nominacja w plebiscycie ModDB’s Editor’s Choice: Best Upcoming Indie

Przypisy

Linki zewnętrzne

Oficjalna strona internetowa gry