Hyundai ogłosił, że model Ioniq 5 ponownie kwalifikuje się do federalnego kredytu podatkowego w wysokości 7 500 dolarów, co może zwiększyć jego sprzedaż. Zmiana ta nastąpiła po aktualizacji listy pojazdów przez Agencję Ochrony Środowiska (EPA) 1 maja 2025 roku. W pierwszych czterech miesiącach 2025 roku sprzedaż Ioniq 5 wzrosła o 14% w porównaniu do roku poprzedniego.
- Model Ioniq 5 kwalifikuje się do federalnego kredytu podatkowego w wysokości 7 500 dolarów, co może zwiększyć jego sprzedaż.
- Sprzedaż Ioniq 5 wzrosła o 14% w pierwszych czterech miesiącach 2025 roku w porównaniu do roku poprzedniego.
- Produkcja Ioniq 5 w USA w nowej fabryce w Georgii przyczyniła się do jego kwalifikacji do kredytu podatkowego.
- Ioniq 5 N, model z 600 końmi mechanicznymi, nie kwalifikuje się do kredytu i jest produkowany w Korei.
- Nowe zasady kredytu dotyczą pojazdów poniżej 80 000 dolarów oraz określonych progów dochodowych nabywców.
Nowe zasady kredytu podatkowego
Agencja Ochrony Środowiska zaktualizowała listę pojazdów kwalifikujących się do federalnego kredytu podatkowego, co umożliwiło Ioniq 5 uzyskanie pełnego kredytu. Wcześniej pojazd nie był kwalifikowany do tego wsparcia, co ograniczało jego sprzedaż. Nowe zasady dotyczą również pojazdów, których cena nie przekracza 80 000 dolarów, a dochody nabywców muszą być poniżej określonych progów.
Produkcja w USA
Ioniq 5 jest teraz produkowany w nowej fabryce Hyundaia w Georgii, co przyczyniło się do jego kwalifikacji do kredytu. W zeszłym roku zmieniono lokalizację produkcji, a dostawca baterii, firma SK On, również rozpoczął ich montaż w amerykańskiej fabryce. To powinno pomóc w ochronie przed podwyżkami cen związanymi z taryfami.
Problemy z innymi modelami
Model Ioniq 5 N, który ma 600 koni mechanicznych, nadal jest produkowany w Korei i nie kwalifikuje się do kredytu podatkowego. Hyundai mógłby przenieść produkcję tego modelu do USA, jednak na razie nie planuje takich zmian.
Przyszłość kredytów podatkowych
W obliczu propozycji Republikanów dotyczących zniesienia federalnych zachęt dla pojazdów elektrycznych, przyszłość kredytów podatkowych dla EV stoi pod znakiem zapytania. Krytycy argumentują, że rynek powinien decydować o sukcesie pojazdów elektrycznych, co stoi w sprzeczności z dotacjami dla innych branż, takich jak przemysł naftowy.
Wydatki na ochronę środowiska
Wydatki na redukcję zanieczyszczeń są postrzegane jako inwestycja w przyszłość, ponieważ zmniejszają koszty związane z konsekwencjami zanieczyszczenia. Mimo to, Republikanie krytykują wydatki rządowe, nie mając jednak znaczących osiągnięć w zakresie redukcji deficytu.