GoldenEye 007 i Tamagotchi w Galerii Sław Gier

W 2025 roku do Galerii Sław Gier Wideo dołączyły cztery tytuły, które na zawsze zmieniły oblicze branży gier: GoldenEye 007, Tamagotchi, Quake i Defender. Ogłoszenie nowych członków miało miejsce w tym tygodniu, a wybór gier odzwierciedla ich wpływ na kulturę, trwałość oraz wkład w rozwój gier wideo.

  • W 2025 roku do Galerii Sław dołączyły cztery tytuły gier wideo.
  • GoldenEye 007 zrewolucjonizował gatunek strzelanek na konsolach w 1997 roku.
  • Tamagotchi wprowadziło interaktywną opiekę nad wirtualnymi zwierzętami w 1996 roku.
  • Defender ustanowił nowy standard trudności w grach arcade w 1981 roku.

Rewolucja w strzelankach

GoldenEye 007, wydany w 1997 roku, zrewolucjonizował gatunek strzelanek pierwszoosobowych na konsolach. Do tej pory, gry tego typu były głównie domeną komputerów osobistych, z dominującymi tytułami takimi jak Doom i Quake. GoldenEye 007 wprowadził legendarny tryb wieloosobowy z podziałem ekranu na cztery części, co na stałe wpisało się w kanon gier konsolowych. Gra, oparta na filmie o Bondzie, stała się trzecią najlepiej sprzedającą się grą na Nintendo 64, ustępując jedynie Super Mario 64 oraz Mario.

Fenomen Tamagotchi

Tamagotchi, wydany w 1996 roku, wprowadził świat wirtualnej opieki nad zwierzętami, zacierając granice między grami a rzeczywistością. Urządzenie w formie breloczka pozwalało graczom na karmienie, czyszczenie i dbanie o cyfrowego pupila, przekształcając codzienne chwile w interaktywną zabawę. Stało się to globalnym fenomenem, szczególnie wśród dziewcząt i młodszych dzieci, które często były pomijane przez twórców gier w latach 90.

Defender i jego wyzwania

Defender, wydany w 1981 roku, postawił przed graczami intensywne wyzwania i skomplikowane sterowanie, ustanawiając nowy standard trudności w grach arcade. Gra ta była pionierem w gatunku strzelanek przewijanych, wprowadzając złożone, wieloprzyciskowe sterowanie, w tym przyciski do przyspieszania, cofania, strzelania, używania bomb i hiperspeeds. Dzięki temu stała się jedną z najbardziej wymagających gier arcade swoich czasów, oddzielając graczy casualowych od hardcore’owych.

Nowa era z Quake

Quake, wydany w 1996 roku, podniósł poprzeczkę dla gier 3D dzięki w pełni trójwymiarowej grafice w czasie rzeczywistym oraz mrocznemu, atmosferycznemu designowi. Nie tylko zmienił wygląd gier, ale także sposób, w jaki graliśmy, dzięki przełomowemu trybowi wieloosobowemu online. Dodatkowo, narzędzia do modyfikacji gry pomogły uruchomić dynamiczną społeczność, pozwalając graczom na tworzenie nowych poziomów oraz całkowicie nowych gier.

Wybór i znaczenie

Wszystkie cztery tytuły zostały wybrane spośród dwunastu finalistów, wśród których znalazły się również znane gry, takie jak Call of Duty 4: Modern Warfare, Frogger i NBA 2K. Od momentu powstania w 2015 roku, Galeria Sław Gier Wideo uznała niemal 50 gier, które ukształtowały krajobraz branży gier. Jak zauważył David Lumb, starszy reporter CNET i ekspert w dziedzinie gier wideo: „Ten kwartet gier reprezentuje skoki technologiczne i zmiany w sposobie grania, które miały miejsce w latach 80. i 90. Każda z tych gier zasłużyła na swoje miejsce w Galerii Sław, będąc na tyle popularną, że była praktycznie nieunikniona w swoim czasie.”

Źródło: cnet.com

Na kogo zagłosujesz w najbliższych wyborach prezydenckich?

Sprawdź wyniki

Loading ... Loading ...
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments