- GDDKiA ogłosiła przetarg na Zachodnią Obwodnicę Szczecina.
- Wpłynęło dziewięć ofert na dwa odcinki drogi.
- Najtańsza oferta na odcinek Kołbaskowo - Dołuje wynosi 671,6 mln zł.
- Budowa ma na celu poprawę komunikacji w Szczecinie.
- Termin zakończenia budowy planowany jest na przełom 2025 roku.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła, że w przetargu na budowę dwóch odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina wpłynęło łącznie dziewięć ofert. Odcinek Kołbaskowo – Dołuje ma najtańszą ofertę na poziomie 671,6 mln zł, a najdroższą na ponad miliard złotych. Z kolei dla odcinka Dołuje – Police najniższa oferta wynosi 528,9 mln zł, a najwyższa 842 mln zł. Weryfikacja ofert jest obecnie w toku, a podpisanie umów z wykonawcami planowane jest na IV kwartał 2025 roku.
Oferty wykonawców
W przetargu na odcinek Kołbaskowo – Dołuje, który ma długość 13,6 km, wpłynęło dziesięć ofert. Najniższą cenę zaproponowało Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia, które chce zrealizować ten odcinek za 671,6 mln zł. Najdroższą ofertę, wynoszącą 1 mld 29,8 mln zł, złożyła firma Strabag z Pruszkowa. Z kolei dla odcinka Dołuje – Police, mającego długość 11,9 km, dziewięć firm złożyło oferty, a najniższą cenę również zaproponowało przedsiębiorstwo Intercor, wynoszącą 528,9 mln zł. Najwyższą ofertę złożyła firma Mostostal Warszawa, która wyceniła swoje usługi na 842 mln zł.
Procedura oceny ofert
Rzecznik prasowy GDDKiA w Szczecinie, Mateusz Grzeszczuk, poinformował, że oferty będą teraz weryfikowane i oceniane, aby wybrać najkorzystniejsze dla każdego z odcinków. „Termin zakończenia procedur będzie zależał również od tego, czy oferenci skorzystają z prawa odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej” – dodał Grzeszczuk. Warto zaznaczyć, że głównym kryterium oceny ofert jest cena, która stanowi 60 punktów w skali oceny. Dodatkowe punkty można uzyskać za przedłużenie gwarancji na różne elementy budowy.
Wzmożone zainteresowanie przetargiem
GDDKiA przypomniała, że przetargi na budowę odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina ogłoszono w grudniu 2024 roku, a ich realizacja spotkała się z dużym zainteresowaniem ze strony wykonawców. „Łącznie wpłynęło ponad 2200 pytań ze strony wykonawców” – podkreślił Grzeszczuk. W marcu 2025 roku GDDKiA uzyskała decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków obwodnicy, co pozwala na rozpoczęcie procedur odszkodowawczych za nieruchomości niezbędne pod budowę drogi.
Znaczenie Zachodniej Obwodnicy Szczecina
Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina jest kluczowym elementem Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2025 roku, z perspektywą do 2025 roku. Nowa droga, o łącznej długości prawie 50 km, ma na celu odciążenie istniejących tras, takich jak A6, S3 i S6, oraz poprawę komunikacji w aglomeracji szczecińskiej. Dla mieszkańców powiatu polickiego podróż nad morze skróci się o około 35 km, a ruch tranzytowy, w tym ciężkich pojazdów, zostanie wyprowadzony z centrum Szczecina.
Plany na przyszłość
Odcinki Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police mają być gotowe na przełomie 2025 i 2025 roku. Dla odcinka Police – Goleniów, który obejmuje budowę 5 km tunelu pod Odrą, przewidziano dłuższy czas realizacji, do 2025 roku. Grzeszczuk zaznaczył, że oferty w przetargu na budowę tego odcinka mają zostać przedstawione w ciągu kilku tygodni. Warto również dodać, że GDDKiA niedawno wybrała wykonawcę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic, co przyczyni się do dalszego rozwoju infrastruktury drogowej w regionie.