- Francuska Marine nationale przeprowadziła test bezzałogowego pojazdu nawodnego u wybrzeży Tulonu.
- Test miał na celu zatopienie wycofanej barki desantowej Guéréro z 1983 roku.
- Program Polaris, zainicjowany w 2021 roku, ma na celu doskonalenie umiejętności załóg w warunkach rzeczywistych.
- Francja jest drugim krajem NATO, który testuje pojazdy kamikaze, wzorując się na Ukrainie.
- Bezzałogowiec użyty w teście przypominał pojazd-cel zaprezentowany na salonie Euronaval 2024.
Francuska Marine nationale przeprowadziła próbę z bezzałogowym pojazdem nawodnym u wybrzeży Tulonu, której celem było zatopienie barki desantowej. Test ten jest częścią programu szkoleniowego Polaris, mającego na celu doskonalenie umiejętności załóg i technik operacyjnych.
Testy bezzałogowego pojazdu nawodnego
Próba z wykorzystaniem OWA-USV (One Way Attack Unmanned Surface Vehicle) miała na celu potwierdzenie możliwości zastosowania tego typu systemu uzbrojenia, znanego we Francji jako MNT (munition navale téléopérée). Celem ćwiczenia była wycofana ze służby barka desantowa Guéréro (CTM 21), która służyła od 1983 roku.
Program Polaris
Test przeprowadzony przez Marine nationale jest częścią programu Polaris, zainicjowanego w 2021 roku. Jego celem jest doskonalenie wyszkolenia załóg oraz rozwiązań technicznych w warunkach zbliżonych do rzeczywistych, szczególnie w kontekście operacji na wodach Morza Czerwonego. Program obejmuje różnorodne przedsięwzięcia, w tym:
- zatopienie awiza Premier maître L’Her (F 792) przez torpedę F21, które miało miejsce 14 grudnia 2024 roku,
- próbę odporności udarowej fregaty Courbet (F 712) przeprowadzoną 25 lutego 2025 roku.
Inspiracje z Ukrainy
Francja jest drugim krajem NATO, po Turcji, który zdecydował się na testy z wykorzystaniem pojazdów kamikaze. Ukraina uznawana jest za inicjatora taktyki wykorzystującej OWA-USV, co jest odpowiedzią na zagrożenie ze strony silniejszego przeciwnika. W wyniku ostatnich operacji z użyciem tych pojazdów, Ukraina zdołała zatopić dwa okręty rosyjskie na początku 2024 roku.
Techniczne szczegóły testu
Bezzałogowiec, który wziął udział w próbie, został dostarczony na pokładzie okrętu patrolowego. Choć producent pojazdu nie został ujawniony, nagranie z testu wskazuje na podobieństwo do pojazdu-celu (TRACUS) zaprezentowanego podczas międzynarodowego salonu morskiego Euronaval 2024, produkcji koncernu SeaOwl. Pojazdy tego typu dotychczas nie przenosiły głowicy bojowej, a ich celem były szkolenia z zagrożeń asymetrycznych.