- Niemieccy nauczyciele historii alarmują o rosnących lukach w wiedzy historycznej uczniów.
- Uczniowie często wyrażają niebezpieczne stwierdzenia dotyczące II wojny światowej i Holokaustu.
- Negatywne nastawienie uczniów wobec narodowego socjalizmu wpływa na ich wiedzę historyczną.
- Postulaty nauczycieli dotyczą lepszej edukacji historycznej i oddzielania jej od innych przedmiotów.
- Brak wiedzy historycznej ułatwia propagandzie rosyjskiej zdobycie wpływów w społeczeństwie.
Niemieccy nauczyciele historii alarmują o rosnących lukach w wiedzy historycznej uczniów, co prowadzi do niebezpiecznych fałszywych stwierdzeń dotyczących II wojny światowej i Holokaustu, jak wskazuje „Frankfurter Allgemeine Zeitung”.
Niebezpieczne luki w wiedzy
Niemieccy nauczyciele historii zauważają, że w klasach szkolnych pojawiają się coraz bardziej niepokojące stwierdzenia, takie jak: „Hitler i Stalin dogadywali się, byli socjalistami” czy „Polska sprowokowała wojnę”. Wskazuje na to artykuł opublikowany w „Frankfurter Allgemeine Zeitung” (FAZ) w dniu 7 maja 2025 roku, powołujący się na informacje Stowarzyszenia Nauczycieli Historii w Niemczech (VGD).
Negatywne nastawienie uczniów
Przewodniczący VGD, Niko Lamprecht, podkreśla, że obserwuje się coraz bardziej negatywne nastawienie uczniów wobec okresu narodowego socjalizmu oraz Holokaustu. Nauczyciele wskazują, że na to nastawienie wpływają często powiązania rodzinne i kulturowe, a także postawy prawicowe.
Wpływ wydarzeń międzynarodowych
Po ataku terrorystycznego Hamasu na Izrael w październiku 2023 roku, zaprzeczanie lub trywializowanie Holokaustu oraz antysemityzmu zyskuje na popularności, zwłaszcza w szkołach z dużym udziałem uczniów o pochodzeniu migracyjnym. „Obojętność, ignorancja i fałszywe informacje na ten temat są tu idealną pożywką” – cytuje FAZ wspólne oświadczenie VGD i Stowarzyszenia Niemieckich Historyków (VHD).
Problemy z edukacją historyczną
Nauczyciele historii i historycy postulują o lepszą edukację historyczną w szkołach. Wskazują na konieczność oddzielania nauczania historii od innych przedmiotów, takich jak geografia czy etyka, co ma miejsce w niektórych szkołach, m.in. w Berlinie. Proponują również uzupełnienie materiałów szkolnych o cyfrowe relacje świadków historii oraz dokumenty, które będą prezentowane w przystępny sposób.
Znaczenie znajomości historii
Historyk Lutz Raphael zwraca uwagę, że nauczyciele oraz wykładowcy są często konfrontowani z uproszczonymi hasłami i tendencyjnymi wypowiedziami. W kontekście rosnącego znaczenia znajomości historii dla demokracji, dziennikarz FAZ, Reinhard Veser, podkreśla, że brak podstawowej wiedzy na temat historii Europy Wschodniej ułatwia propagandzie rosyjskiej dyktatury zdobycie wpływów w społeczeństwie.
Veser zauważa, że dobre lekcje historii są kluczowe dla zachowania demokracji, a ich brak może sprzyjać antydemokratycznym tendencjom. „Na szczęście, poza AfD, trywializujący i relatywizujący zbrodni nazistowskie, nie mają jeszcze głosu w niemieckiej polityce” – podkreśla.