- Wzrost dezinformacji przed wyborami, w tym fałszywe informacje o głosowaniu.
- Niebezpieczeństwo deepfake'ów, szczególnie w okresie ciszy wyborczej.
- Zalecenia dotyczące weryfikacji źródeł informacji i zgłaszania dezinformacji.
- NASK prowadzi działania edukacyjne w celu zwiększenia świadomości obywateli o dezinformacji.
- Wyzwania w edukacji medialnej, w tym potrzeba dotarcia do różnych grup wiekowych.
W rozmowie z Szymonem Szadkowskim, dyrektor Magdalena Wilczyńska z NASK omówiła rosnące zagrożenie dezinformacją w okresie wyborczym, wskazując na fałszywe informacje dotyczące głosowania oraz procedur wyborczych, które mogą pojawić się przed nadchodzącymi wyborami.
Wzrost dezinformacji przed wyborami
Magdalena Wilczyńska podkreśliła, że okres wyborczy to czas intensywnej działalności podmiotów rozpowszechniających dezinformację. „Spodziewamy się i już powoli obserwujemy fałszywe treści, np. informujące o rzekomej zmianie terminu wyborów lub wprowadzające w błąd co do prawidłowego oddawania głosów” – zaznaczyła.
Niebezpieczeństwo deepfake’ów
Ekspertka przewiduje, że szczyt dezinformacji nastąpi tuż przed dniem wyborów, a szczególnie niebezpieczny będzie okres ciszy wyborczej. „Wtedy mogą pojawić się np. deepfake’i wykorzystujące wizerunki kandydatów, mające na celu wprowadzenie wyborców w błąd” – dodała Wilczyńska.
Jak rozpoznać dezinformację?
W kontekście rozpoznawania fałszywych informacji, Wilczyńska zachęca obywateli do zwracania uwagi na przekazy silnie emocjonalne oraz weryfikowania źródeł informacji. „Treści anonimowe zazwyczaj nie są wiarygodne” – podkreśliła.
Rekomendacje dla obywateli
Wilczyńska zaleca, aby przed udostępnieniem jakiejkolwiek treści, użytkownicy zastanowili się nad jej wiarygodnością. „Zachęcamy do zgłaszania wszelkich treści, które mogą być dezinformacyjne w kontekście wyborczym” – powiedziała, wskazując na stronę BezpiecznyWybor.pl jako miejsce do zgłaszania podejrzanych informacji.
Edukacja jako klucz do walki z dezinformacją
W kontekście edukacji, Wilczyńska zaznaczyła, że NASK prowadzi szereg działań mających na celu zwiększenie świadomości obywateli na temat dezinformacji. „Prowadzimy lekcje pokazowe dotyczące walki z dezinformacją oraz opracowujemy różnego rodzaju materiały edukacyjne” – dodała.
Wyzwania w edukacji medialnej
Wilczyńska zauważyła, że wyzwaniem jest skalowalność działań edukacyjnych. „W zeszłym roku udało nam się przeszkolić 190 tysięcy osób, ale wciąż musimy docierać do różnych grup wiekowych” – powiedziała, podkreślając znaczenie edukacji obywatelskiej.
Przyszłość edukacji medialnej w szkołach
W kontekście włączenia elementów przeciwdziałania cyberzagrożeniom do podstawy programowej, Wilczyńska zauważyła, że myślenie krytyczne pojawia się już w niektórych etapach edukacji. „Pytanie, na ile będzie to priorytetem dla nauczycieli” – dodała, wskazując na potrzebę większej integracji edukacji medialnej w różnych przedmiotach szkolnych.