„Tyle pieniędzy za elektryczne Renault?”. Takie pytanie z pewnością nasuwa się na myśl, gdy spojrzymy na cenę 700 tys. zł, jednak po bliższym przyjrzeniu się projektowi Renault 5 Turbo 3E, kwota ta może wydawać się całkowicie uzasadniona.
Nowa odsłona legendy
Renault 5 Turbo 3E to elektryczna reinterpretacja kultowego modelu 5 Turbo z lat 80. XX wieku. W tamtym czasie auto sprawdzało się nie tylko na drogach, ale również jako solidna baza do rajdów, dorównując legendarnemu Audi quattro. Francuska marka postanowiła wskrzesić tę ikonę motoryzacji, przekształcając ją w nowoczesny pojazd elektryczny.
Design i osiągi
Nadwozie nowego modelu wykonano z lekkich materiałów, a z klasycznego Renault 5 pozostały jedynie lusterko, klamki oraz tylne światła. To, co naprawdę zachwyca, to dwa silniki elektryczne, które napędzają tylną oś. Choć masa 1450 kg może wydawać się duża jak na samochód tej długości (4,08 m), nie przeszkadza to w osiągnięciu imponującego przyspieszenia do 100 km/h w zaledwie 3,5 sekundy. To wszystko dzięki mocy 540 KM i momentowi obrotowemu wynoszącemu 4800 Nm. Należy jednak pamiętać, że na drogę przenoszone jest jedynie 10% tej wartości. Prędkość maksymalna została ograniczona do 270 km/h.
Limitowana edycja z charakterem
Renault 5 Turbo 3E zostało zaprojektowane z myślą o nawiązaniu do swojego pierwowzoru. Klienci, którzy zdecydują się na zakup jednego z 1980 egzemplarzy, będą mieli możliwość wyboru spośród ikonicznych malowań, które były znane z motorsportowych wydarzeń. Jak twierdzi Laurens van den Acker, szef ds. projektowania w Renault Group, „nie było żadnych ograniczeń”, a obecna era projektowania w firmie pozwala na spełnianie różnych marzeń motoryzacyjnych.
Codzienny komfort zasięgu
Oprócz hołdu dla klasyki, Renault 5 Turbo 3E ma być również praktycznym samochodem na co dzień. Wyposażony w akumulator o pojemności 70 kWh, oferuje zasięg do 400 km według normy WLTP. Dodatkowo, zastosowanie architektury 800 V zwiększa wydajność ładowania, co pozwala na korzystanie z ładowarek o mocy 350 kW. Umożliwia to naładowanie akumulatora od 15 do 80% w zaledwie 15 minut.
Przyszłość i dostępność
Dostawy Renault 5 Turbo 3E mają rozpocząć się w pierwszej połowie 2027 roku, a cena za ten limitowany model wyniesie około 135 tys. funtów, co przy obecnym kursie przekłada się na ponad 669 tys. zł. Przy lepszych materiałach wykończeniowych oraz unikalnych malowaniach, cena może zbliżyć się do 700 tys. zł. Czy to dużo? To zależy od perspektywy. Choć może wydawać się, że to drogi i nieopłacalny elektryczny kompakt, dla wielu będzie to fantastyczna zabawka do kolekcji.