Jaguar Land Rover (JLR) zakończył drugi etap ekstremalnych testów zimowych dla swojego nadchodzącego elektrycznego modelu Range Rover, pokonując ponad 45 000 mil na lodowych torach testowych w Arjeplog w Szwecji. Testy te mają na celu ustanowienie EV jako „najbardziej zdolnego luksusowego SUV-a na świecie” przed jego oficjalną premierą, która odbędzie się jeszcze w tym roku.
- Jaguar Land Rover zakończył drugi etap ekstremalnych testów zimowych dla elektrycznego modelu Range Rover, pokonując ponad 45 000 mil w Szwecji.
- Testy mają na celu ustanowienie modelu jako "najbardziej zdolnego luksusowego SUV-a na świecie" przed premierą jeszcze w tym roku.
- Nowa technologia zarządzania termicznego, System ThermAssist, redukuje zużycie energii na ogrzewanie o 40%, co poprawia zasięg i wydajność ładowania.
- Testy w zimnych warunkach są kluczowe dla zapewnienia odporności pojazdu, a wyniki przekroczyły oczekiwania inżynierów JLR.
- Range Rover Electric wyposażony jest w akumulator o wysokim napięciu 117 kWh, zaprojektowany i zmontowany przez JLR.
Innowacyjne technologie w akcji
Program rozwoju kładzie duży nacisk na odporność w warunkach zimowych, szczególnie na weryfikację nowej technologii zarządzania termicznego JLR. System ThermAssist, zaprojektowany wewnętrznie, ma zdolność do redukcji zużycia energii na ogrzewanie o nawet 40%, co poprawia retencję zasięgu i zabezpiecza wydajność ładowania w trudnych warunkach atmosferycznych. System ten aktywnie recyklinguje ciepło, aby ogrzać układ napędowy i utrzymać komfort w kabinie, nawet gdy zewnętrzne temperatury spadają do -10°C.
Bezkompromisowe testy w zimnie
„Rygorystyczne testy w zimnych warunkach są niezbędne, aby zapewnić rzeczywistą odporność,” powiedział Thomas Müller, dyrektor ds. inżynierii produktu w JLR. „Nasza druga sezonowa sesja na Arktyce przekroczyła oczekiwania. ThermAssist optymalizuje zasięg i zapewnia, że wydajność ładowania nie jest dotknięta, nawet w ekstremalnym zimnie.”
Serce elektrycznego Range Rovera
W sercu Range Rover Electric znajduje się akumulator o wysokim napięciu 117 kWh, pierwszy w pełni zaprojektowany i zmontowany przez JLR. Podwójna struktura ogniw pakowanych zawiera 344 ogniwa pryzmatyczne i działa na platformie 800V, co umożliwia ładowanie o wysokiej efektywności i zwiększoną gęstość energii. Chociaż JLR jeszcze nie ujawnili konkretnych wskaźników wydajności, platforma jest rozwijana w celu zachowania tradycyjnych cech jazdy Range Rovera.
Nowe podejście do zawieszenia
Inżynierowie JLR dostosowali system zawieszenia powietrznego z podwójną komorą, aby uwzględnić zwiększoną masę EV oraz unikalny rozkład wagi. Zwiększona sztywność skrętna ma na celu zachowanie charakterystycznych cech jazdy marki w formacie elektrycznym. „Połączenie elektrycznych osiągów z wyrafinowaniem Range Rovera to wysokie wymaganie,” powiedział Matt Becker, dyrektor ds. inżynierii pojazdów w JLR.
Innowacyjne sterowanie i wydajność
Nowy elektryczny Range Rover wprowadza także jazdę na jednym pedale, gdzie regeneracyjne hamowanie może zatrzymać pojazd i automatycznie włączyć system Hill Hold, wszystko bez interwencji pedału hamulca. Możliwości systemu zostały potwierdzone na niskotarciowym terenie arktycznym, w tym na stromych wzniesieniach o kącie 28 i 17 stopni, zaprojektowanych w celu przetestowania zdolności do odzyskiwania trakcji i utrzymania stabilności.
Inteligentna dynamika napędu
Centralnym elementem jego osiągów terenowych jest Inteligentna Dynamika Napędu (IDD) JLR, system dystrybucji momentu obrotowego o wysokiej prędkości, zdolny do przesunięcia 100% momentu obrotowego tylnej osi w ciągu milisekund. Zintegrowany w Systemie Zarządzania Trakcją, umożliwia modulację prędkości silnika w czasie rzeczywistym oraz kontrolę poślizgu, nawet 100 razy szybciej niż tradycyjne platformy z silnikiem spalinowym.
Testy w ekstremalnych warunkach
Program rozwoju na Arktyce następuje po testach w wysokotemperaturowych warunkach przeprowadzonych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, gdzie prototypy były testowane w temperaturze 50°C i 90% wilgotności.