Elektryczne pojazdy na polskich drogach: rosnąca popularność i wpływ rządowych programów

Polska w erze elektromobilności: rosnąca liczba elektryków na drogach!

Elektromobilność w Polsce staje się rzeczywistością, nawet jeśli wciąż zdarzają się sceptycy, którzy z nieufnością podchodzą do pojazdów zeroemisyjnych. W ostatnich miesiącach sprzedaż elektryków wzrosła w zastraszającym tempie, a dane pokazują, że Polacy coraz chętniej sięgają po samochody elektryczne. Co za tym stoi? Rządowe programy, które znacząco wspierają ten trend, odgrywają tutaj niebagatelną rolę.

Statystyki mówią same za siebie

W I kwartale 2025 roku w Polsce zarejestrowano o 7 201 sztuk więcej pojazdów elektrycznych niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, co daje aż 22% wzrost. Liczba rejestracji osobowych i użytkowych pojazdów elektrycznych wzrosła do 87 461 sztuk, a w całym kraju jeździ już 157 362 elektryków. W tej liczbie znajdują się zarówno pojazdy w pełni elektryczne (BEV), jak i hybrydy typu plug-in (PHEV).

Wzrost rejestracji w liczbach

  • Osobowe EV: 14 927 nowych i używanych w I kwartale 2025 (42% więcej niż rok temu)
  • PHEV: 8 620 sztuk
  • BEV: 6 667 sztuk
  • Samochody dostawcze i ciężarowe: 8 639 egzemplarzy (3% wzrost r/r)

Co ciekawe, również liczba elektrycznych jednośladów rośnie. Na koniec marca 2025 roku było ich 24 163, co oznacza 10% wzrost w skali roku. W kategorii mikro i innych pojazdów odnotowano jeszcze większy wzrost – aż o 40%!

Wsparcie rządowe a rozwój elektromobilności

Bez wątpienia ogromny wpływ na rozwój rynku elektryków ma program „NaszEauto”, uruchomiony przez rząd na początku lutego 2025. Na dofinansowanie pojazdów elektrycznych przeznaczono znaczne fundusze – 1,6 miliarda złotych z Krajowego Planu Odbudowy. Maksymalna kwota wsparcia wynosi 40 tysięcy złotych, a z dotacji mogą skorzystać zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą.

Co więcej, program dotyczy tylko nowych pojazdów, które wcześniej nie były zarejestrowane, a ich cena nie przekracza 225 tysięcy złotych brutto. Jak zauważa dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM, Jak Wiśniewski, spadek rejestracji elektrycznych dostawczaków może być wynikiem braku odpowiednich dotacji, które mogłyby zachęcić przedsiębiorców do wyboru zeroemisyjnych rozwiązań.

Infrastruktura ładowania na czołowej pozycji

Nie można zapominać o infrastrukturze, która odgrywa kluczową rolę w rozwoju elektromobilności. Do końca marca 2025 roku w Polsce funkcjonowało już 9 342 ogólnodostępnych punktów ładowania. Z tego 32% stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a pozostałe 68% to wolniejsze punkty ładowania prądem przemiennym (AC) do 22 kW.

Wzrost liczby autobusów zeroemisyjnych również jest obiecujący – w I kwartale 2025 roku zarejestrowano 70 nowych sztuk, co stanowi 30% wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. Autobusy elektryczne dominują w flocie transportowej, z liczbą 1 437 sztuk w całym kraju.

Podsumowanie

Rok 2025 zapowiada się jako przełomowy dla elektromobilności w Polsce. Dzięki wsparciu rządowemu oraz rosnącej infrastrukturze ładowania, Polacy mają coraz większe możliwości w korzystaniu z pojazdów elektrycznych. Z każdym dniem jesteśmy bliżej osiągnięcia celów związanych z ekologicznym transportem, dlatego warto śledzić te zmiany i być częścią tej rewolucji!

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments