Malajski operator dróg Ekovest uzyskał zgodę rządu na realizację projektów autostradowych Laluan Istana-Kiara Expressway (LIKE) oraz Kampung Baru Link Expressway (KBL), które są częścią planu rozbudowy autostrad. Informację tę przekazał portal The Star 6 maja 2025 roku.
- Ekovest uzyskał zgodę rządu na realizację projektów autostradowych LIKE i KBL.
- Projekty LIKE i KBL są częścią planu rozbudowy autostrad i stanowią odpowiednio pierwszą i drugą fazę tego planu.
- Umowa koncesyjna dla projektu LIKE zostanie podpisana po uzyskaniu zgody od kancelarii prokuratora generalnego.
- Projekt KBL ma być sfinalizowany do 31 grudnia 2026 roku we współpracy z odpowiednimi ministerstwami.
- Całkowita długość projektów wynosi 75,2 km, a ich koszt szacowano na 6,32 miliarda RM.
Zgoda rządu
Jednostka w pełni zależna od Ekovest, Lebuhraya DUKE Fasa 2A (LDF2A), otrzymała powiadomienie od rządu o zatwierdzeniu realizacji projektu LIKE, wcześniej znanego jako Istana Link, oraz projektu KBL. Projekty LIKE i KBL stanowią odpowiednio pierwszą i drugą fazę planu rozbudowy autostrad.
Podpisanie umowy koncesyjnej
Rząd oraz LDF2A podpiszą umowę koncesyjną dla projektu LIKE, gdy uzyskają zgodę od kancelarii prokuratora generalnego. Ekovest poinformował, że w przypadku projektu KBL, jednostka publiczno-prywatnego partnerstwa będzie współpracować z odpowiednimi ministerstwami oraz LDF2A, aby do 31 grudnia 2026 roku sfinalizować kluczowe warunki koncesji.
Historia projektu
Propozycja dotycząca projektów została po raz pierwszy ujawniona w styczniu 2017 roku, kiedy Ekovest uzyskał wstępną zgodę rządu na prywatyzację KBL, LIKE oraz autostrady Kapar, które łącznie mają długość 75,2 km. Koszt projektu szacowano wówczas na 6,32 miliarda RM, a jego celem jest zapewnienie „kluczowej łączności i bezpośredniego połączenia dla ruchu w i wokół centrum Kuala Lumpur oraz uzupełnienie brakującego odcinka dla płynnego podróżowania do i z obszaru metropolitalnego Kuala Lumpur oraz doliny Klang.”