Egzamin ósmoklasisty e8 język polski 2025 [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

158820

Dziś, 13 maja, dla tysięcy ósmoklasistów w całej Polsce rozpoczął się jeden z najważniejszych momentów w dotychczasowej edukacyjnej podróży – egzamin ósmoklasisty. To czas pełen emocji, stresu, ale także nadziei i oczekiwania na to, co przyniesie przyszłość. Przez ostatnie miesiące, a nawet lata, uczniowie pilnie przygotowywali się do tych właśnie dni, zgłębiając tajniki języka polskiego, matematyki oraz języka obcego nowożytnego. To właśnie te trzy przedmioty sprawdzą ich wiedzę, umiejętności i zdolność logicznego myślenia.

Egzamin ósmoklasisty to nie tylko test wiedzy, ale także sprawdzian dojrzałości i umiejętności radzenia sobie z presją. Wyniki, które uzyskają uczniowie, będą miały kluczowe znaczenie podczas rekrutacji do wymarzonych szkół średnich. Dlatego tak ważne jest, aby podejść do niego z maksymalnym skupieniem, ale także z wiarą we własne siły i dotychczasową pracę.

Pierwszy dzień egzaminacyjny, poświęcony językowi polskiemu, już za nami. Uczniowie zmierzyli się z analizą tekstów literackich, zadaniami gramatycznymi i ortograficznymi, a także musieli wykazać się umiejętnością tworzenia własnej wypowiedzi pisemnej. Emocje zapewne jeszcze nie opadły, a w głowach wielu ósmoklasistów kłębią się pytania o poprawność udzielonych odpowiedzi i możliwe wyniki. W kolejnych dniach czekają ich jeszcze zmagania z matematyką oraz językiem obcym.

Aby pomóc Wam w analizie tego, co już za Wami, oraz w przygotowaniach do kolejnych części egzaminu, a także aby zaspokoić ciekawość wszystkich zainteresowanych – zarówno uczniów, jak i ich rodziców oraz nauczycieli – przygotowaliśmy specjalne miejsce, w którym znajdziecie niezbędne materiały.

Arkusz egzaminacyjny dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X (OPOP-100-X-2505)

Arkusz egzaminacyjny dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja Y (OPOP-100-Y-2505)

Arkusz egzaminacyjny dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera (OPOP-200-X-2505)

Arkusz egzaminacyjny dla uczniów słabowidzących_czcionka 16 pkt (OPOP-400-X-2505)

Arkusz egzaminacyjny dla uczniów słabowidzących_czcionka 24 pkt (OPOP-500-X-2505)

Arkusz egzaminacyjny dla uczniów niewidomych (czarnodruk) (OPOP-660-X-2505)

Arkusz egzaminacyjny dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących (OPOP-700-X-2505)

Arkusz egzaminacyjny dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (OPOP-800-X-2505)

Arkusz egzaminacyjny dla uczniów z afazją (OPOP-900-X-2505)

Arkusz egzaminacyjny dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową spowodowaną mózgowym porażeniem dziecięcym (OPOP-Q00-X-2505)

Arkusz egzaminacyjny dla zdających z zaburzeniem widzenia barw (OPOP-K00-X-2505)

Arkusz egzaminacyjny dla uczniów, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (OPOP-C00-X-2505)

Arkusz egzaminacyjny dla uczniów będących obywatelami Ukrainy (OPOU-C00-X-2505)

Zeszyt zadań egzaminacyjnych

Karta odpowiedzi

Przykładowe odpowiedzi:

Zadanie 1 (1 pkt) 

  1. P  2. F

Zadanie 2 (1 pkt) 

  1. P  2. P

Zadanie 3 (1 pkt) 

C. nieugiętość

Zadanie 4 (1 pkt) 

B. W jakim celu Nemeczek pojawił się na wyspie?

Zadanie 5 (1 pkt) 

Uzasadnienie (przykład):
Choć fizycznie był sam i zmoczony, Nemeczek okazał się moralnie silniejszy od grupy. Odważnie powiedział, że woli „siedzieć w tej wodzie po szyję” niż zdradzić kolegów, a jego godna postawa sprawiła, że napastnicy zamilkli i oddali mu honor. Ta przewaga ducha dowodzi, że to on, a nie liczniejsi „czerwoni koszuli”, odniósł prawdziwe zwycięstwo.

Zadanie 6 (1 pkt) 

Gereb początkowo kpił z Nemeczka, bo sądził, że przemoczony chłopiec jest bezsilny. Gdy jednak usłyszał śmiałą mowę o wierności i zobaczył odwagę rywala, poczuł wstyd; dlatego śmiech „uwiązł mu w gardle”, a on sam spuścił wzrok.

Zadanie 7 (2 pkt) 

ElementOdpowiedź (przykład)
Tytuł lekturyKamienie na szaniec
BohaterJan Bytnar „Rudy”
Uzasadnienie„Rudy”, schwytany przez gestapo, mimo brutalnych tortur nie wydał towarzyszy z Szarych Szeregów. Jego niezłomna postawa, podobnie jak u Nemeczka, pokazuje, że prawdziwa siła polega na wierności ideałom i przyjaciołom, nawet w obliczu śmiertelnego zagrożenia.

Zadanie 8 (1 pkt) 

B  C

Zadanie 9 (1 pkt) 

B  C

Zadanie 10 (1 pkt) 

W tekście brakuje przecinków w trzech miejscach (zaznaczone ●):

1️⃣ […] „…znanym dziennikarzem, o pomoc.”
2️⃣ „Wspólnie wpadli na pomysł, aby…”
3️⃣ „…na ponad 40 języków, co przyczyniło się…”

Zadanie 11 (3 pkt)

Karty są niewidoczne w udostępnionym pliku – prześlij proszę zdjęcie albo dokładny opis symboli, a dopowiem literki i uzasadnienie.

Zadanie 12 (2 pkt) 

Streszczenie (propozycja w formie wymaganej przez arkusz):
Tematem tekstu Anny Vivarelli jest filozoficzne rozumienie przyjaźni.
Na początku autorka zastanawia się dlaczego, mimo pozornej łatwości, pojęcie to budziło tak wielkie zainteresowanie myślicieli.
W kolejnych akapitach przywołuje koncepcję Empedoklesa oraz poglądy Arystotelesa i objaśnia trzy wyróżnione przez niego rodzaje przyjaźni: opartą na korzyści, na przyjemności i doskonałą, bezinteresowną.
W zakończeniu podkreśla, że prawdziwa, trwała przyjaźń jest rzadkim, ale niezwykle cennym doświadczeniem.

Zadanie 13 (1 pkt) 

  1. P  2. F

Zadanie 14 (1 pkt) 

C

Zadanie 15 (2 pkt) 

15.1. Mały Książę
15.2.

Aby zyskać przyjaciela, potrzebne są czas, cierpliwość i odpowiedzialność za drugą osobę. Mały Książę codziennie przychodził do lisa o tej samej godzinie, aż zwierzę „zostało oswojone”. Dopiero po wspólnych rytuałach i wzajemnej trosce między bohaterami narodziła się prawdziwa więź.

Zadanie 16 (1 pkt) 

B

Zadanie 17 (1 pkt) 

B

Zadanie 18 (3 pkt) 

OGŁOSZENIE (przykład):

Masz talent aktorski lub pisarski?
W środę 21 maja o 14:30 w sali 013 odbędzie się spotkanie osób zainteresowanych udziałem w szkolnym przedstawieniu „Przyjaciel na zawsze”.
Dlaczego warto przyjść?

  1. Przekonasz się, jak współpraca na scenie umacnia przyjaźnie – dokładnie tak, jak dowodził Arystoteles, że „kiedy dwóch idzie razem, każdy z nich lepiej działa i myśli”.
  2. Zdobędziesz doświadczenie teatralne, które przyda się przy kolejnych projektach kulturalnych szkoły.
    Zapraszamy wszystkich – zarówno aktorów, jak i osoby doświadczone w charakteryzacji, scenografii czy nagłośnieniu!
    Samorząd Uczniowski

Kiedy tylko pojawią się pierwsze, rzetelne propozycje wypracowań przygotowane przez ekspertów, również znajdziecie je w tym miejscu. Pozwoli to na wstępną ocenę swoich wyników i oszacowanie szans w procesie rekrutacji. Pamiętajcie jednak, że są to jedynie sugerowane odpowiedzi, a ostateczne wyniki poznacie dopiero po oficjalnym sprawdzeniu prac przez egzaminatorów.

Oto przykłądy wypracowań:

Napisz przemówienie, w którym przekonasz rówieśników, że przyjaźń między dwiema
osobami to rodzaj harmonii, która potrafi połączyć zupełnie różne charaktery.
W argumentacji odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej oraz do innego utworu
literackiego

Wyobraź sobie, że spotkałeś bohatera jednej z lektur obowiązkowych. Podczas Waszej
wspólnej przygody dokonał on czynu godnego podziwu. Napisz o tym opowiadanie.
Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybranego bohatera.

Trzymamy kciuki za wszystkich ósmoklasistów podczas kolejnych dni egzaminacyjnych! Pamiętajcie, że to ważny, ale nie jedyny krok na Waszej edukacyjnej ścieżce.

Pamiętaj, że to tylko przykłady odpowiedzi. Prawdziwa ocena zostanie przeprowadzona przez dyplomowanych egaminatorów.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze
Przeczytaj u przyjaciół: